March 8, 2005

Hej
Har under hela dagen försökt skapa bra och fungerande listor för att sammanställa all information om personal. Jag har inget program att använda för att hantera personalen, min kommunala arbetsgivare har visserligen men de är tyvärr väldigt dåliga och saknar mycket information som jag behöver dagligen. Därför är jag på jakt efter ett verktyg att sätta ihop mina egna listor om personalen.
Det jag har idag är flertal olika excel ark som innehåller olika information.
Jag har en MASTER lista som består av personnummer, namn, anställningstyp, från, till och med, födelsedag, anteckningar.
En rad per anställd där all data är samlad i separata celler. Den listan funkar jättebra men sedan vill jag använda delar av denna lista i andra filer, till exempel en där jag gör noteringar om frånvaro, sjuk, vabb osv. Då vill jag ju ha kollumnen för personnummer och namn för att sedan ha en kalendervy där jag petar in respektive persons frånvaro.
Jag vill nu automatiskt flytta data från MASTER listan till mina andra filer.
Detta funkar fint med att länka (copy paste special > link). Men då kan jag inte lägga till och ta bort personal i master filen utan att allt går sönder. Tar jag bort en rad i master filen när jag kör på länkat så blir det helt fel i de andra filerna.
Jag har inte kunskap om att skapa massa macron. Import av data quary har jag prövat men då förvandlas allt till konstiga tabeller och den verkar inte uppdatera sig när jag öppnar och stänger filer och gör ändringar i MASTER listan.
Är desperat på att hitta en fungerande lösning för att enkelt hålla alla filer uppdaterad med rätt information. Jag vill ju egentligen bara spegla kollumn A, B, C i flera olika filer. Ändrar jag något i MASTER listan ska det ändras i alla andra filer när de öppnas, så att allt är samma och jag endast behöver göra ändringar på 1 ställe och inte 10.
Tacksam för hjälp
Om det finns bättre program att använda än excel, berätta gärna. Valde excel då jag med flera i ledningen kan använda listorna då...
March 8, 2005

Har ca 80 anställda.
Det som inte går med länkade celler är att så fort en rad tas bort (någon slutar)
en rad läggs till (någon börjar) så blir alla länkar helt fel i de andra bladen/filerna.
Måste ha ett system som tar redigeringar i utseende, från och tillägg av celler, rader, kollumner...
CRM system somär bra hade varit guld värt.
Men min kommunala arbetsgivare har inget och därför kan jag inte använda något...
1 Guest(s)
