February 6, 2003
Hej!
Smärre panik för tillfället. Jag skulle ge mig in på att formatera mitt usb minne till EXT3 för att kunna överföra stora filer från digitalboxen som inte stödjer ntfs såklart.
Jag följde en guide på nätet, problemet är att sda1 som den hänvisade till inte var mitt usb-minne (så jävla klantigt).
Och jag är inte alls insatt i vad jag egentligen har gjort. Följande kommandon utförde jag i NimbleX konsollen:
fdisk /dev/sda
t
83
wq
Jag vet inte alls vad det innebär men jag tror jag ändrat något för att anpassa till Linux. Nu så hittas inte min hårddisk i windows (såklart). Jag ser den i enhetshanteraren men den dyker inte upp i explorer. När jag kör "df" kommandot ser jag den i NimbleX operativet med och att den fortf har alla filer kvar. Men jag har ingen aning om hur jag gör för att få den tillbaka till original state så windows ser och hittar den.
Snälla hjälp. Smärre panik. Och ja, jag vet att jag är en jäkla klant!
Har nu insett att jag ändrat "hex code id"... och det är tydligen 7 som är ntfs! Sådär fixat!
Låter inlägget vara kvar om någon annan lyckas med samma bedrift 🙂
January 9, 2004
Fdisk är väl knappt någon som använder längre. Nästan allt görs med diskpart istället. Ungefär samma sak men lite nyare och finns inbyggt sen Vista.
FWI så är dev/sda scassikontroller
dev = Device
sda = SCSI Device A (då blir nästa enhet sdb osv)
Dessa skrivs oftast med ett nummer efter för att visa vilken partition man ska använda.
1 Guest(s)