October 14, 2010
Hej! Jag kommer antagligen köpa en SSD inom de närmsta månaderna men har en fundering. Hur gör man för att föra över den befintliga Windows 7 installationen till SSD? Måste man köpa en ny licens eller kan man på något sätt föra över licensen som följde med min HP dator?
Tack på förhand! 🙂
December 16, 2003
Swedish Berserk;1274007 wrote: Hej! Jag kommer antagligen köpa en SSD inom de närmsta månaderna men har en fundering. Hur gör man för att föra över den befintliga Windows 7 installationen till SSD? Måste man köpa en ny licens eller kan man på något sätt föra över licensen som följde med min HP dator?
Tack på förhand! 🙂
Gjorde en sån manöver innan jul. "Skalade" ner den partionen som W7 låg på, d.v.s tog bort alla onödiga program och divs. filer och krympte den så den skulle få plats på SSD:en. Testade sen Acronis partition manager.... ville inte funka (har gjort det tidigare) men http://www.partition-tool.com/.....rsonal.htm lyckades lyfta över partionen till SSD kopplad via usb-kabinett. Markerade den partitionen som aktiv och flyttade den till datorn. Ville först inte boota, utan fick göra en startreparation med en installations-DVD för windows7.
Sen funkade det!
Dessförinnan provade jag att installera windows från scratch m.h.a. installationsnyckeln på undersidan av datorn.
Gick inte att aktivera en "retail"-installation m.h.a. HP's oem-produktnyckel.
Men migrera gick bra. Systemet är ju redan som man vill ha det, bara att det går snabbare och batteritiden blir längre.
July 30, 2010
Easeus Partition Master 9.1 Home Edition http://www.partition-tool.com/.....rsonal.htm ska vara bra att kopiera partition/disk till en annan disk. Helt gratis är just denna versionen som är för hemma användare
**korrigerat stavfel**
October 14, 2010
Tack för alla era svar! 🙂 Denna datorn har ingen optisk enhet så antar att det kan bli mer krångel då om man måste göra en startreperation osv? Sen glömde jag säga att programmet helst ska vara gratis så då ligger Easus bäst till. Men tipset är alltså att krympa partionen så den "passar" i en SSD utrymme?
January 8, 2003
Till min Kingston SSD följde det med ett fint program. Det enda kruxet var ju att krympa 500 giggaren till 127 så det fick plats på SSDn. Detta programmet låg på skiva och man skulle boota från den så då får du låna en optisk enhet om du köper en där det finns med program.
1 Guest(s)