Föra över Windows 7 till SSD?|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Föra över Windows 7 till SSD?
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 2, 2012 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag kommer antagligen köpa en SSD inom de närmsta månaderna men har en fundering. Hur gör man för att föra över den befintliga Windows 7 installationen till SSD? Måste man köpa en ny licens eller kan man på något sätt föra över licensen som följde med min HP dator?

Tack på förhand! 🙂

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1273909
January 2, 2012 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Acronis True Image HD

fört över till 3 olika diskar och fungerat lysande. ibland kan det krångla/error men då är det bara o föra över igen.

(3-6mån stabilt nu)

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1273910
January 2, 2012 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Swedish Berserk;1274007 wrote: Hej! Jag kommer antagligen köpa en SSD inom de närmsta månaderna men har en fundering. Hur gör man för att föra över den befintliga Windows 7 installationen till SSD? Måste man köpa en ny licens eller kan man på något sätt föra över licensen som följde med min HP dator?

Tack på förhand! 🙂

Gjorde en sån manöver innan jul. "Skalade" ner den partionen som W7 låg på, d.v.s tog bort alla onödiga program och divs. filer och krympte den så den skulle få plats på SSD:en. Testade sen Acronis partition manager.... ville inte funka (har gjort det tidigare) men http://www.partition-tool.com/.....rsonal.htm lyckades lyfta över partionen till SSD kopplad via usb-kabinett. Markerade den partitionen som aktiv och flyttade den till datorn. Ville först inte boota, utan fick göra en startreparation med en installations-DVD för windows7.
Sen funkade det!

Dessförinnan provade jag att installera windows från scratch m.h.a. installationsnyckeln på undersidan av datorn.
Gick inte att aktivera en "retail"-installation m.h.a. HP's oem-produktnyckel.

Men migrera gick bra. Systemet är ju redan som man vill ha det, bara att det går snabbare och batteritiden blir längre.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1273912
January 2, 2012 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Easeus Partition Master 9.1 Home Edition http://www.partition-tool.com/.....rsonal.htm ska vara bra att kopiera partition/disk till en annan disk. Helt gratis är just denna versionen som är för hemma användare

**korrigerat stavfel**

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
1273915
January 2, 2012 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla era svar! 🙂 Denna datorn har ingen optisk enhet så antar att det kan bli mer krångel då om man måste göra en startreperation osv? Sen glömde jag säga att programmet helst ska vara gratis så då ligger Easus bäst till. Men tipset är alltså att krympa partionen så den "passar" i en SSD utrymme?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1273926
January 2, 2012 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Till min Kingston SSD följde det med ett fint program. Det enda kruxet var ju att krympa 500 giggaren till 127 så det fick plats på SSDn. Detta programmet låg på skiva och man skulle boota från den så då får du låna en optisk enhet om du köper en där det finns med program.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL