March 29, 2001
OfflineJag har en enda 46.1GB hårddisk i mitt system. Den är inte partitionerad - enhet C: upptar alltså 100% av hårddiskutrymmet.
Nu funderar jag på att partitionera den i två sektioner, med hjälp av FDISK. Formatera och återinstallera OP-systemet har jag gjort förut, så det är inga problem. Men detta att partitionera en hårddisk är något nytt och ovant för mig. Behöver nog lite råd.
Jag funderar på en stor bootbar huvud-partition på 40GB, samt en sekundär backup-partition på resterande 6.1GB. Har redan på prov startat om med startdisketten och kört FDISK (utan att slutföra något). Jag hittar följande alternativ:
1: Skapa DOS-partition eller logisk DOS-enhet
>> 1: Skapa primär DOS-partition
>> 2: Skapa utökad DOS-partition
>> 3: Skapa logiska enheter i den utökade partitionen
2: Bestäm aktiv partition
3: Ta bort partition eller logisk enhet
>> 1: Ta bort primär DOS-partition
>> 2: Ta bort utökad DOS-partition
>> 3: Ta bort logiska enheter i den utökade partitionen
>> 4: Ta bort icke-DOS partitionen
4: Visa partitions-information
Ovanstående är ju till viss del självförklarande, men jag är ändå lite osäker. Med ovanstående mål (2 partitioner; Enhet C (huvud-partition) och enhet D (backup-partition) - hur ska jag göra, steg-för-steg.
Och efter partitioneringen; ska jag formatera partition C: och E: var för sig.
April 2, 2001
OfflineDet du vill göra klarar du fint med Fdisk, och behöver inte köpa Partition Magic eller någon annan Partitionsmanager.
Dock kommer allt du har på Hårddisken att försvinna!
Starta upp ifrån en Virusfri startdiskett för W98 eller senare. (stöd för FAT32).
Ta bort alla tidigare Partitioner, alternativ 3 alltså, du måste börja nedifrån på undermenyn, men om du har det som du beskriver, så behöver du bara välja alternativ 1, ta bort primär dos partition.
När du tagit bort alla så ska du skapa de nya, börja med Primär Dos partition, menyalternativ 1-1 alltså, välj storlek till 40Gb.
Skapa sedan en Skapa utökad DOS-partition i resterande utrymme. (Alternativ 1-2).
Sedan skapar du en logisk enhet i den utökade partitionen, alternativ 1-3 alltså, sätt den på max storlek.
Klart!
Nu får du starta om datorn, och formatera Båda "enheterna", Troligtvis C: och D: alltså.
Lycka till!
December 22, 2000
OfflineJag skulle säga som så här, när din hårddisk är helt tom så gör allting i FDISK, de är jätte lätt, bara att följa de precis som du själv skrev de, och skulle de bli fel så tar bort partionen och börja om. Om du sen märker att du skulle vilja ändra något i partionerna när hårddisken är fylld så använd dig av Partion Magic, för om du då ger dig in i FDISK så rensar du bort allt.
Lycka Till 
February 11, 2001
OfflineMarch 29, 2001
OfflineHårddisken är nu partitionerad och det fungerar bra. Tack för hjälpen! 
Jag vill även passa på att puffa för programmet "Drive image 4.0" ifrån Powerquest (NEJ, inte att förväxla med det mer kända programmet "Partition magic" - jag tänker nu på "Drive image 4.0").
Med detta program kan jag, efter formatering och fräsch nyinstallation, klona det använda utrymmet (Win ME + nyttoprogram + The Sims = ca 2GB) av min bootbara huvudpartition på 40GB, iform av en komprimerad jättefil, och sedan spara den på den sekundära partitionen (6.1GB) på en och samma hårddisk.
Alternativt till Zip-enhet, CD/RW-enhet eller till en annan hårddisk förstås.
Ovanstående operation sker via DOS (ändå ett grafiskt gränsnitt) och att spara 2GB okomprimerat tar ca 10-15 min. Ungefär lika länge att återställa den, antar jag. Det spar en jäkla massa tid om man vill återställa till ett fräsht och nybakat system!!
[ Detta inlägg ändrade av RalfS 2001-04-17 19:57 ]
1 Guest(s)

Log In