Frågor angående partitionera med FDISK|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frågor angående partitionera med FDISK
Raffe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 13, 2001 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en enda 46.1GB hårddisk i mitt system. Den är inte partitionerad - enhet C: upptar alltså 100% av hårddiskutrymmet.
Nu funderar jag på att partitionera den i två sektioner, med hjälp av FDISK. Formatera och återinstallera OP-systemet har jag gjort förut, så det är inga problem. Men detta att partitionera en hårddisk är något nytt och ovant för mig. Behöver nog lite råd.

Jag funderar på en stor bootbar huvud-partition på 40GB, samt en sekundär backup-partition på resterande 6.1GB. Har redan på prov startat om med startdisketten och kört FDISK (utan att slutföra något). Jag hittar följande alternativ:

1: Skapa DOS-partition eller logisk DOS-enhet

>> 1: Skapa primär DOS-partition
>> 2: Skapa utökad DOS-partition
>> 3: Skapa logiska enheter i den utökade partitionen

2: Bestäm aktiv partition

3: Ta bort partition eller logisk enhet

>> 1: Ta bort primär DOS-partition
>> 2: Ta bort utökad DOS-partition
>> 3: Ta bort logiska enheter i den utökade partitionen
>> 4: Ta bort icke-DOS partitionen

4: Visa partitions-information

Ovanstående är ju till viss del självförklarande, men jag är ändå lite osäker. Med ovanstående mål (2 partitioner; Enhet C (huvud-partition) och enhet D (backup-partition) - hur ska jag göra, steg-för-steg.

Och efter partitioneringen; ska jag formatera partition C: och E: var för sig.

Lallare
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
8134
April 13, 2001 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Skaffa parrtitionmagic6.0 e alltjag kan säga. Hittar du ingen olaglig(usch och fy) så skaffa en laglig version, det är värt stålarna. :*)

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
8234
April 14, 2001 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det du vill göra klarar du fint med Fdisk, och behöver inte köpa Partition Magic eller någon annan Partitionsmanager.
Dock kommer allt du har på Hårddisken att försvinna!

Starta upp ifrån en Virusfri startdiskett för W98 eller senare. (stöd för FAT32).
Ta bort alla tidigare Partitioner, alternativ 3 alltså, du måste börja nedifrån på undermenyn, men om du har det som du beskriver, så behöver du bara välja alternativ 1, ta bort primär dos partition.

När du tagit bort alla så ska du skapa de nya, börja med Primär Dos partition, menyalternativ 1-1 alltså, välj storlek till 40Gb.
Skapa sedan en Skapa utökad DOS-partition i resterande utrymme. (Alternativ 1-2).
Sedan skapar du en logisk enhet i den utökade partitionen, alternativ 1-3 alltså, sätt den på max storlek.

Klart!
Nu får du starta om datorn, och formatera Båda "enheterna", Troligtvis C: och D: alltså.

Lycka till!

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
8262
April 15, 2001 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle säga som så här, när din hårddisk är helt tom så gör allting i FDISK, de är jätte lätt, bara att följa de precis som du själv skrev de, och skulle de bli fel så tar bort partionen och börja om. Om du sen märker att du skulle vilja ändra något i partionerna när hårddisken är fylld så använd dig av Partion Magic, för om du då ger dig in i FDISK så rensar du bort allt.
Lycka Till wink

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
8553
April 17, 2001 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

PartitionMagic regerar om man redan har partitioner. Och FDISK är grymmt det med.

Raffe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
8583
April 17, 2001 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hårddisken är nu partitionerad och det fungerar bra. Tack för hjälpen! smile

Jag vill även passa på att puffa för programmet "Drive image 4.0" ifrån Powerquest (NEJ, inte att förväxla med det mer kända programmet "Partition magic" - jag tänker nu på "Drive image 4.0").

Med detta program kan jag, efter formatering och fräsch nyinstallation, klona det använda utrymmet (Win ME + nyttoprogram + The Sims = ca 2GB) av min bootbara huvudpartition på 40GB, iform av en komprimerad jättefil, och sedan spara den på den sekundära partitionen (6.1GB) på en och samma hårddisk.

Alternativt till Zip-enhet, CD/RW-enhet eller till en annan hårddisk förstås.

Ovanstående operation sker via DOS (ändå ett grafiskt gränsnitt) och att spara 2GB okomprimerat tar ca 10-15 min. Ungefär lika länge att återställa den, antar jag. Det spar en jäkla massa tid om man vill återställa till ett fräsht och nybakat system!!

[ Detta inlägg ändrade av RalfS 2001-04-17 19:57 ]

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
8624
April 17, 2001 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, alltså precis samma funktioner som det mer använda Norton Ghost. Fast Nortons program har lite fler funktioner för säkerhet!

Kul att det funkade med partitioneringen!

W-Brah
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
9994
April 25, 2001 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Fdisk är inte optimerat för stora hårddiskar så om ni har större än 20gb så är Partition Magic mycket bättre. Är hd:n mindre så kör med vilken som helst. Obs om hd:n är mindre än 8-10 så använd Fdisk.

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
10019
April 25, 2001 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ajaaa! wink
Fdisk är slött, javistt, men gratis!

PM kostar, och är snabbt, smidigt, och klarar det mesta!
Även på små diskar!
Glöm bara inte att koppla bort Bad cluster checking!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL