Geforce 560TI + Linux Mint = fail|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Geforce 560TI + Linux Mint = fail
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 15, 2012 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt nya grafikkort GF 560Ti vägrar att installera Linux Mint. Har testat olika versioner men allt kraschar innan den kommer till den grafiska installationen. Har testat både Normal som Kompatibel mode utan resultat

Den här killen har ett 550Ti och har samma problem [Linux Mint] Installation fails [Archive] - Ubuntu Forums
Jag får upp samma meddelande som han (se fet text nedan). Jag får stänga av datorn igen. Jag vet att det gick på den datorn när jag hade mitt AMD HD3870 kort installerat, så det är 100% grafikkortet som orsakar problemet

udevd[137]: timeout: killing '/sbin/modprobe -bv pci:v000010DEd00001244sv00003842sd00001556bc03sc00 i00

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
1277229
March 15, 2012 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det senaste versionen av Linux Mint du kör med?

Han i tråden du länkade till löste det med senaste kerneln och Nvidia drivaren. Men det blir svårt för dig om du inte ens kan installera det.

Jag är ingen höjdare på sånt här även om jag har lite vana men detta låter som ett skumt problem.

Ett långskott är om du installerar med det gamla graffet så kanske du kan komma in med Nvidia kortet efter installation och fixa det på så sätt?

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1277234
March 16, 2012 - 2:02 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag testade även Ubuntu 12.04 betan och den gick inte heller att installera då jag inte kom så långt. Blev en svart skärm och inget mer. Däremot så verkade en annan distribution funka som heter Mageia Linux, jag kom i alla fall så lång till där man ska partitionera diskarna. Dock så installera de jag inte så jag kan inte veta till 100% att det funkar, men jag ska nog ta och testa den sedan. Först måste jag göra en backup image av Windows så jag kan lägga tillbaka Windows utan att behöva installera om allt igen. Jag vet inte hur Mageia är att använda och vilka drivrutiner som man ska använda, för den är nog inte kompatibel med Ubuntus grafikkort drivrutin

Edit:
Bah, installera Mageia gick, men det ska ju starta efteråt också och det gick ju inte 😡

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1277235
March 16, 2012 - 4:42 am
sp_Permalink sp_Print

Hittade en skitgammal version Ubuntu Ultimate Edition 2.0 (Bygger på Ubuntu 8.10 och är ej släppt av Ubuntu själva) bland skivorna och tro det så funkade den vilket inte Ubuntu 12.04, Linux Mint 12 gör vilket kanske är konstigt. Det finns en nyare version av Ubuntu Ultimate Edition med version nummer 3.0 som ser bättre ut. Ska ta ner den och testa senare Ultimate Edition

Image Enlarger

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1277484
March 22, 2012 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror jag håller på att lösa problemet med installationen. På t ex Ubuntu finns det en meny innan man installerar där man kan ställa in språk + andra funktioner. Trycker man på [F6] så finns det acpi=off, noapic m.m. för att få installationen att funka. I Zorin OS 5.2 så fanns inte den funktionen, men man kunde trycka på [TAB] tangenten för att skriva in dessa kommandon manuellt. I mitt fall så räckte det att skriva acpi=off på raden och [Enter] för att installera. Man måste nog ändra det i Grub sedan läste jag på nätet om man inte vill hålla på att skriva in det varje gång man ska starta sitt operativsystem. Ska bli kul att slutligen kunna testa Zorin Linux

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 590
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL