Hjälp! Bilderna blir som trasiga på datorn!! Virus?|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp! Bilderna blir som trasiga på datorn!! Virus?
-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 12, 2010 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett konstigt problem med mina bilder tagna med min kamera.
Bilden delas mitt i, den övre halvan är som vanligt men den undre delen ändras bildens färger eller ljusstyrka/kontrast. Även hela bilden kan åka åt sidan så det längst bort till höger åker bort och sitter istället på vänster sida.

Det känns nästan som ett bildredigeringsprogram har varit på bilden och ändrat massor! Men jag har inte ändrat något.

Det är nog inte kameran det är fel på eller minneskorten då det blir samma problem med båda kamerorna.

Kan det vara ett virus eller fel på hårddisken/datorn?
Någon som tycker sig känna igen problemet eller varit med om något liknande?

Snälla fråga om ni inte förstod!

Här är ett exempel:

Originalbild:

[Image Can Not Be Found]

Trasig bild med olika ljusskillnader och "förflyttning" av bild:

[Image Can Not Be Found]

Trasig bild med blå förändring på understa delen av bilden och "förflyttning":

[Image Can Not Be Found]

Den här datorn kör jag på: XP | 5600+ X2 64 | 3x1GB 800MHz CL5 | Sapphire X1950Pro | 36 GB 10K | 320GB (299,9 GB) Seagate | ASUS M2N-SLI DELUXE

Jag kör med det inbyggda "Visningsprogram för bilder och fax" .

EDIT: Vad är fel och vad kan jag göra? Eller någon som har något annat bra att säga?

Tack för all hjälp man kan få!

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1251317
June 12, 2010 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du andra grafikproblem med datorn eller är det just med importerade bilder från kameran?

Det kan ju hända att någon systemfil till bildprogrammet blivit trasig så du kan ju testa med ett annat program och se om det gör någon skillnad.

MVH Jonas.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1251319
June 12, 2010 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej det kan jag testa sen.

Men det jag oroar mig för är om fler och fler bilder kan komma att förstöras om jag har på datorn. Antingen för att viruset förstör mer och mer eller att något fel förstör bilderna av sig själv eller att bilderna går sönder så fort man öppnar dem.
3 saker alltså.
Hmm.

För det vore ju praktiskt om man kunde sätta på datorn utan att oroa sig.
Hur kan man säkerställa det?
Det borde väl egentligen vara rätt så enkelt?

Tack för all hjälp man kan få!!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1251325
June 12, 2010 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har varit med om liknande, men det var ett trasigt minneskort som gjorde det.

//Andreas

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1251327
June 12, 2010 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1251366 wrote: Jag har varit med om liknande, men det var ett trasigt minneskort som gjorde det.

//Andreas

!!!
Tänk om det bara kunde vara så! Det låter ju nästan som det!
Vill du berätta lite mer? T ex, hur såg dina bilder ut beskrivet utifrån dig? Var minneskortet jättevälanvänt? Minns du om bilderna på minneskortet var hela men på datorn blev de konsiga?(så vardet i mitt fall) Vad gjorde du åt problemet?

Andra kommentarer och tips går också bra från alla!

Andreas Galistel
Member
Medlem
1251328
June 12, 2010 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick i stort sett likadana förskjutningar i bilderna och fel färger i de områden som blivit förskjutna.

//Andreas

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1251329
June 12, 2010 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ÅÅÅ!! Det låter ju precis som hur jag upplever det.

Kan man till att börja med att sammanfatta det som att det inte är så att fler och fler bilder förstörs? Utan det är som det är?
Alltså man kan ha på datorn utan att oroa sig? Vad tycker ni?

Men nu till den större frågan:
Varför blir det såhär? Ska inte minneskort kunna ta emot och skicka data supermånga gånger? Alltså jag har ungefär 130 GB bilder producerade med hjälp av bara det minneskortet. Kan minneskort alltså bli slitna?

EDIT: Någon som vågar spekulera lite kanske?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1251332
June 12, 2010 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du kollat att det inte bara är visuella effekter som spelar ett spratt som orsakas av datorns grafikkort eller ramminne? Kan mycket väl vara så att bildfilerna är felfria men hårdvaran orsakar visuella fel. Prova att kopiera över filerna till en annan dator och testa dom där.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1251333
June 12, 2010 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Minneskort slits. De kan inte användas hur mycket som helst tyvärr.

//Andreas

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1251334
June 12, 2010 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är även så att kvalitén inte alltid är på topp heller, inte så ovanligt med minnesfel på nya kort.

Skulle du ha fel på hårdvaran i datorn bör alla bilder påverkas. Grafikkortet är det då nästan garanterat inte, eftersom det inte påverkar bilden på något vis, förutom det som visas på skärmen men det har inget med bilden att göra där den lagras.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1251335
June 12, 2010 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1251373 wrote: Har du kollat att det inte bara är visuella effekter som spelar ett spratt som orsakas av datorns grafikkort eller ramminne? Kan mycket väl vara så att bildfilerna är felfria men hårdvaran orsakar visuella fel. Prova att kopiera över filerna till en annan dator och testa dom där.

Det är ju så att ungefär var 7e bild blir tokiga. Resten är helt felfria.
Men jag kanske ska prova och se om det blir skillnad med en annan dator kanske.

Delph1;1251374 wrote: Minneskort slits. De kan inte användas hur mycket som helst tyvärr.

//Andreas

Det var ju även en annan bild (obs, bara 1 bild vad jag sätt än så länge) på min andra kameras minneskort som var tokig.
Kan det bero på andra saker än minneskort då? T ex för lång sladd, dålig minneskortsläsare?

Vad tror vi?

Mer spekulationer och funderingar! tack allihop!

EDIT: Går det verkligen att utesluta att fler och fler bilder kommer att bli konstiga pga virus/något som spökar med datorn?

Snorch
Member
Medlem
1251339
June 12, 2010 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Enklast är väl helt enkelt att låta den dåliga bilden ligga kvar på minneskortet och sen prova i en annan dator. Skrivskyddar man minneskortet (om det är SD) med den där lilla "knappen" hindrar du eventuella problem med datorn som ändrar bilden.

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1251341
June 12, 2010 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste berätta (jag har glömt och berätta dethär) att på själva minneskortet är alla bilder hela och felfria. Det är när de hamnar på hårddisken som rätt så många av bilderna blir konstiga.

Men för att få bort det konstiga på bilderna ersätter man manuellt varje trasig bild en för en, tills alla trasiga bilder i mappen på hårddisken blivit hela.
Jag hann prova med att ersätta kanske 3 bilder. Men jag vet inte om det stämmer helt och hållet att man kan ersätta varje bild helt, så blir alla de bilderna hela, eftersom jag inte vet om fler bilder går sönder med tiden.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1251342
June 12, 2010 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter väl snarare som att det är något med datorn som fular sig då. Skulle inte tro något virus, snarare hårddisk, drivrutin till moderkort (chipset) eller rent av något så simpelt som en kabeln till hårddisken.

//Andreas

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1251357
June 13, 2010 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jaha,
Alltså inget virus då alltså?
Men hur kollar man om hårdisken är tokig? chkdsk? Men då måste ju datorn vara på.
Hur kan det vara chipsetdrivrutinen som är trasig? Ska man installera om den eller något?
Jag kollade SATA-kabeln i datorn och den satt i.

Men tror vi att man kan vara säker på att fler och fler bilder inte kommer att försvinna ju mer man har på datorn?

EDIT: Någon som har några tips eller något på hur man kan göra t ex?

tacktack alla som vill hjälpa!

EDIT2: De minneskort jag använder är:
Sandisk 2 GB Ultra II köpt i maj 2007 (används till kameran med bilder som blir tokiga på datorn)
Sandisk 4 GB Ultra II köpt i oktober 2009 (används till den nyare kameran där jag upptäckt 1 tokig bild)

Snorch
Member
Medlem
1251376
June 13, 2010 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör lite tester av hårddisken tex, leta upp tillverkarens egna testprogram.
Kör memtest för att testa minnet, http://www.memtest.org/

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1252842
July 23, 2010 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

kan mycket väl vara hårddisken, vilket chipset är disken anslutet på? Jag körde två 2TB diskar på ett Gigabyte kort som hade flera chipset för SATA och där AMD:s nordbrygga hade 6 kanaler och det även fans ytterligare 4 som inte klarade av så stora diskar, det blev väldigt konstiga resultat på diskarna samt att filer flick fel storlekar etc.

När jag flyttade över dom raidade diskarna till AMD-riggen fick jag plötsligt 378GB mer utrymme och ett antal filer kunde repareas av AMD:s raidkontroller.

Kör cmd.exe som admin och använd komandot fsutil dirty set X: för att framtvinga en avsökning med en inkonsekenskontroll av enheten vid nästa omstart.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 559
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL