Inget ljud via HDMI ?|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inget ljud via HDMI ?
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 11, 2011 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ptja !

Sitter o försöker få min server att lira med min LG Plasma TV (HDMI 2 bak på TVn)
Har clonat bilden o den ser perfekt ut på TVn, men det vill inte bli något ljud o jag vet inte vad jag ska ta mig till 🙁 ???

Grafikkortet är ett Gigabyte HD4350, Win 7 Ultimate 64Bit
Jag har senaste catalyst installerat o givetvis HDMI drivisarna som man kan välja eller välja bort att installera.
Såhär ser det ut i ljudenheter:
[Image Can Not Be Found]

Måste jag avaktivera det interna ljudkortet i BIOS för att det skall fungera eller har jag missat nån inställning i CCC ?

All hjälp uppskattas.

/Homie

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1266324
June 13, 2011 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Har du provat att göra HDMI till standard-utgång för ljud? Det kan ha med det att göra. Har själv stött på detta problem och var då tvungen att tala om för windows att detta är den ljudutgång du skall använda. En annan lösning kunde vara att koppla ur realtek i BIOS som du beskrev.

Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1266349
June 13, 2011 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

bredbandsbloggen.se;1266436 wrote: Har du provat att göra HDMI till standard-utgång för ljud? Det kan ha med det att göra. Har själv stött på detta problem och var då tvungen att tala om för windows att detta är den ljudutgång du skall använda. En annan lösning kunde vara att koppla ur realtek i BIOS som du beskrev.

Nja, som du ser på bilden ovan så står det ju Ej Inkopplad villket gör att standard knappen längst ner är greyd out.
Sen är det ju inget ljudkort på grafikkortet utan bara ett chip som kan skicka ljudet vidare via HDMI, så dissablar jag ljudet i BIOS så blir det nada ljud i villket fall som helst.

MEN i villket fall som helst så löste det sig till slut, ett par omstarter och inaktivering (igen) av Realtek Digital Out så hoppade det hela igång som det skulle.
Jag e dock inte 100 på vad det var jag gjorde som till slut fick det att funka...?

/Homie

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1266354
June 14, 2011 - 4:55 am
sp_Permalink sp_Print

'Ghost^[Homie wrote: ;1266461']Nja, som du ser på bilden ovan så står det ju Ej Inkopplad villket gör att standard knappen längst ner är greyd out.
Sen är det ju inget ljudkort på grafikkortet utan bara ett chip som kan skicka ljudet vidare via HDMI, så dissablar jag ljudet i BIOS så blir det nada ljud i villket fall som helst.

MEN i villket fall som helst så löste det sig till slut, ett par omstarter och inaktivering (igen) av Realtek Digital Out så hoppade det hela igång som det skulle.
Jag e dock inte 100 på vad det var jag gjorde som till slut fick det att funka...?

/Homie

Nej, som jag beskrev problemet så handlar det nästan om att skrämma igång hdmi. När det gäller AMD så har du ju mediakomponenter redan i CPU:n för dolby surround o.s.v.
Jag menar även det sitter någon form av ljudchip på vissa grafikkort med hdmi.
O.k, du fick det till att fungera i vilket fall. Gott att höra.
Önskar dig en glad sommar.

Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
1266357
June 14, 2011 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar för ditt visade intresse, kan stämma det du säger. 🙂

Trevlig sommar till dig också. 😀

/Homie

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 235
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL