July 11, 2006
Ptja !
Sitter o försöker få min server att lira med min LG Plasma TV (HDMI 2 bak på TVn)
Har clonat bilden o den ser perfekt ut på TVn, men det vill inte bli något ljud o jag vet inte vad jag ska ta mig till 🙁 ???
Grafikkortet är ett Gigabyte HD4350, Win 7 Ultimate 64Bit
Jag har senaste catalyst installerat o givetvis HDMI drivisarna som man kan välja eller välja bort att installera.
Såhär ser det ut i ljudenheter:
[Image Can Not Be Found]
Måste jag avaktivera det interna ljudkortet i BIOS för att det skall fungera eller har jag missat nån inställning i CCC ?
All hjälp uppskattas.
/Homie
March 13, 2011
Har du provat att göra HDMI till standard-utgång för ljud? Det kan ha med det att göra. Har själv stött på detta problem och var då tvungen att tala om för windows att detta är den ljudutgång du skall använda. En annan lösning kunde vara att koppla ur realtek i BIOS som du beskrev.
July 11, 2006
bredbandsbloggen.se;1266436 wrote: Har du provat att göra HDMI till standard-utgång för ljud? Det kan ha med det att göra. Har själv stött på detta problem och var då tvungen att tala om för windows att detta är den ljudutgång du skall använda. En annan lösning kunde vara att koppla ur realtek i BIOS som du beskrev.
Nja, som du ser på bilden ovan så står det ju Ej Inkopplad villket gör att standard knappen längst ner är greyd out.
Sen är det ju inget ljudkort på grafikkortet utan bara ett chip som kan skicka ljudet vidare via HDMI, så dissablar jag ljudet i BIOS så blir det nada ljud i villket fall som helst.
MEN i villket fall som helst så löste det sig till slut, ett par omstarter och inaktivering (igen) av Realtek Digital Out så hoppade det hela igång som det skulle.
Jag e dock inte 100 på vad det var jag gjorde som till slut fick det att funka...?
/Homie
March 13, 2011
'Ghost^[Homie wrote: ;1266461']Nja, som du ser på bilden ovan så står det ju Ej Inkopplad villket gör att standard knappen längst ner är greyd out.
Sen är det ju inget ljudkort på grafikkortet utan bara ett chip som kan skicka ljudet vidare via HDMI, så dissablar jag ljudet i BIOS så blir det nada ljud i villket fall som helst.MEN i villket fall som helst så löste det sig till slut, ett par omstarter och inaktivering (igen) av Realtek Digital Out så hoppade det hela igång som det skulle.
Jag e dock inte 100 på vad det var jag gjorde som till slut fick det att funka...?/Homie
Nej, som jag beskrev problemet så handlar det nästan om att skrämma igång hdmi. När det gäller AMD så har du ju mediakomponenter redan i CPU:n för dolby surround o.s.v.
Jag menar även det sitter någon form av ljudchip på vissa grafikkort med hdmi.
O.k, du fick det till att fungera i vilket fall. Gott att höra.
Önskar dig en glad sommar.
1 Guest(s)