Linux-partition|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linux-partition
Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 27, 2001 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en gammal disk på 2 gig som jag har en linux-dist på. Jag har hört att man inte bara kan formattera den och sedan lägga in windows, hur gör man annars?

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
10314
April 27, 2001 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

du måste ändra filsystem på den.

Nu kör du troligtvis EXT2, du måste ändra till FAT, FAT32 eller NTFS.

Lättast gör du genom att med t.ex. Fdisk ta bort den gamla linuxpartitionen och sedan skapa en ny.

Henrik Berntsson
Admin
10326
April 27, 2001 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jaha så det räcker att man bara gör om partitionerna på den? då ska jag göra ett försök i alla fall smile
tusen tack

Reefer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
10347
April 27, 2001 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Lättast gör du genom att med t.ex. Fdisk ta bort den gamla linuxpartitionen och sedan skapa en ny.

Jag hoppas att du inte menar DOS-FDISK ,den klarar INTE av att ta bort Linux partitioner på ett korrekt sätt.

Bäst är att starta upp Linux installationsprogram, ta bort partitionen, och sedan avsluta installationsprogrammet.

Eller så kan man göra samma sak med W2k:s installationsprogram.

[LD]
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
10351
April 27, 2001 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett annat bra tips kan oxå vara att se till att du inte har kvar något i mbr... så innan du gör en installation av windows, kör fdisk /mbr så ska du tömma eventuella rester av linux.

Henrik Berntsson
Admin
10425
April 28, 2001 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså, partitionera om, köra fdisk /mbr och sedan formattera partitionerna så ska det fungera?
supernajs, tack för hjälpen!

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
10610
April 29, 2001 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

"Jag hoppas att du inte menar DOS-FDISK ,den klarar INTE av att ta bort Linux partitioner på ett korrekt sätt. "

Jo, Dos version 7.0 eller senare, Fdisk där klarar alldeles utmärkt att ta bort EXT2 partitioner, den har dokumenterat stöd för det!

Och Fdisk /mbr är onödigt då det gäller installation av W2k, du lägger ju bara in information om W98/ME som W2k sedan själv raderar igen och lägger in sitt.
Men men...

Reefer
Medlem
10699
April 30, 2001 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, Dos version 7.0 eller senare, Fdisk där klarar alldeles utmärkt att ta bort EXT2 partitioner, den har dokumenterat stöd för det!

Hehehe...nänä, det där får du nog backa upp med lite fakta, länkar till microsoft där dom säger det tex, eftersom du påstår att det skulle vara "dokumenterat". wink

Jag vidhåller att DOS-FDISK inte klarar av att ta bort Linux partitioner på ett korrekt sätt. (oavsett version)

Det är dessutom baserat på personlig erfarenhet av just detta. 😀

Däremot gör W2k:s installationsprogram eller diskmanagern i W2k det, men den använder sig inte av DOS-FDISK.

[ Detta inlägg ändrade av Reefer 2001-05-01 04:42 ]

[LD]
Medlem
11072
May 3, 2001 - 6:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har slängt linux partitioner med fdisk från dos 7.0! det funkade fin fint!

Om den gjorde det korrect lr inte är jag inte 100% säker på, men oavsett så funkar disken fläckfritt både i dos och i windows... så om det har tagit bort dom felaktigt spelar kankse inte så stor roll...

Där emot har jag haft problem med att det ligger kvar grejjer i mbr efter linux trots att jag har installerat 98se på disken... men för allt del det går att starta windows från lilo oxå! wink

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
11215
May 3, 2001 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, W98 klarar inte av det där riktigt korrekt, *oväntat*....

Men däremot W2k, med sin bootmeny, rensar upp i MBR efter Linux!

Reefer
Medlem
11279
May 4, 2001 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Men däremot W2k, med sin bootmeny, rensar upp i MBR efter Linux!

Eh? från en Windows 98 startdiskett skriver du "fdisk /mbr" -hur enkelt som helst, varför snackar du om W2k?

Du har heller inte bevisat att det skulle vara "dokumenterat" att DOS-FDISK 7 skulle kunna ta bort Linux partitioner, istället skriver du bara av vad jag och andra redan sagt i den här tråden.

Jag noterar dessutom att du endast vågade skriva i den här tråden efter det att Little_Dog skrev att han hade använt DOS-FDISK framgångsrikt, mycket dåligt Slass, du måste kunna backa upp det du påstår, annars förlorar du din trovärdighet.

[ Detta inlägg ändrade av Reefer 2001-05-04 15:53 ]

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
11725
May 6, 2001 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ahhhhh näää, håll i mi!! Snälla Bamse!

Informationen om att det är dokumenterat står jag fast vid. Jag har ännu inte funnit det igen, Microsofts knowledge Databas är inte den minsta direkt. Jag har skickat ett brev till Microsoft där jag ber dem om hjälp för att finna det, endast för att bevisa att jag har så rätt som någon kan ha, i det här fallet.

Att man behöver använda Fdisk för att för hand rensa upp efter Linux är väl inte riktigt stabilt. Installerar du bara Windows 98 enligt normal sed, så ligger Lilo kvar.
Det gör det INTE ifall du installerar Windows 2000 enligt normal sed. Detta ville jag belysa, och därav tog jag upp Windows 2000 i mitt tredje inlägg. Du har ju även själv nämnt W2k, så varför ser du det som välidgt konstigt att jag nämnde det?

Att jag skulle behöva uppbackning av Little_dog ser jag som en direkt förolämpning.
Vill du ha det, så ska du intyg på att jag har varit i kontakt med fler än 100 personer som använt DOS-Fdisk för att effektivt ta bort EXT2 partitioner. Snälla!

Och det där om "istället skriver du bara av vad jag och andra redan sagt i den här tråden", jahaja, så när har du sagt att W2k's bootmeny rensar upp efter Lilo?
Och var har du skrivit att W98 inte klarar av att rensa upp ordentligt efter Linuxinstallationer?

"Jag vidhåller att DOS-FDISK inte klarar av att ta bort Linux partitioner på ett korrekt sätt. (oavsett version) "

Okay, för att j**las!
UPPBACKNING, PLEASE!
Jag hävdar att fdisk klarar av att ta bort Linux partitionen alldeles utmärkt. Vad du kanske syftar på är att LILO inte försvinner, men vad har det med Linuxpartitionen att göra?

Ja, det kanse verkar som om jag är lite upprörd, men det är totalt fel. Jag är smått förbannad! Om du Reefer, ser mig som trovärdig eller inte, spelar ingen som helst roll för mig. Men att motbevisa dig på samtliga punkter som du attackerar mig på, det ser jag som ett nöje!

[LD]
Medlem
12452
May 9, 2001 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

såja såja! nu ska vi inte pryska upp oss!

Jag har en liten fråga! På vilket sätt fdisk till dos 7 ta bort en partion felaktigt? om lilo ligger kvar så är ju det för att det ligger rester kvar i master boot recorden men det har ju inte med partitionen att göra! Vad händer om fdisk skulle ta bort en partion felaktigt?

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
13649
May 15, 2001 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Såja såja Kompisar. Nu skall vi inte bråka.
Helt klart är att dom flesta av oss, för att inte säga alla av oss, har väl ofta suttit med problem som vi haft svårt att lösa. Oftast har vi till slut lyckats på ett eller annat sätt. Går det inte på ett sätt så går det på ett annat, ( har jag märkt ). Därav har vi ofta olika tankar och förklaringar om hur det fungerar, vad som är bäst osv. Och detta är ju oxå hela grunden för detta forum, att dela med sig och få hjälp i dessa frågor. Har märkt att vad som är regel i ett ärende kan vara ett undantag i ett annat.
Vad gäller just f-disk är jag definitivt inte någon expert utan vet bara att den fungerar olika beroende på version och HDD.
Har själv problem med lilon, men den får vara kvar, allt fungerar stabilt ändå.

men som sagt jag är ingen expert.
Tycker bara att påhopp av personers kunskaper är onödiga i detta forum, vi borde lägga ribban högre där. Slass har jag fult förtroende för, samma med er andra.
Dock för mycket bitchande drar ner det hela..

Ordet är fritt,,
Tänk bara på ...........................

Henrik Berntsson
Admin
13696
May 15, 2001 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nu fått bort linux-partitionerna och mbr-infot. Vi använde Mandrake 7.2 installations-cd och man kunde ta bort partitioner och linux-info med den under installationen. Enkelt och smidigt faktiskt även om jag inte kan linux nå vidare.

Tusen tack för hjälpen och ideer!

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
14710
May 17, 2001 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

F-disk tar bort all linuxpartitioner alldeles ypperligt. hur kan man annars lägga in andra partitioner efteråt?!

dock är det, som flera angett, som så att att lilo'n ligger kvar, och det kanske någon kan tolka som ett misslyckande.

Men men då kör man fdisk /mbr så är juh saken biff smile

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
15396
May 19, 2001 - 1:38 am
sp_Permalink sp_Print

2001-05-15 15:40, skrev Henrik:
Jag har nu fått bort linux-partitionerna och mbr-infot. Vi använde Mandrake 7.2 installations-cd och man kunde ta bort partitioner och linux-info med den under installationen. Enkelt och smidigt faktiskt även om jag inte kan linux nå vidare.

Jag ..... 😐 låter ju nästan som om du löste det själv.... wink lol

Henrik Berntsson
Admin
15398
May 19, 2001 - 5:08 am
sp_Permalink sp_Print

2001-05-19 03:38, skrev Jonas:

2001-05-15 15:40, skrev Henrik:

Jag ..... 😐 låter ju nästan som om du löste det själv.... wink lol

Heh, nänä det var ju Jonas som löste det smile
*kliar jonas i skrevet som tack*

Vad är en lilo egentligen?

[ Detta inlägg ändrat av Henrik 2001-05-19 07:10 ]

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
15716
May 19, 2001 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Lilo är en Bootloader á la Linux.

Som den som följer med Win2k, så att säga, fast mer avancerad!

[LD]
Medlem
15746
May 20, 2001 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

LInux LOader kommer nog förkortningen ifrån tror jag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 25
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL