September 5, 2001
OfflineHar ett litet problem skulle man kunna kalla det. Har länge använt mig av en server i form av en dator från sent 90-tal innehållandes en P3 på hissnande 800mhz samt hd på 20 gb, börjar känna att den inte längre håller måttet och har därför köpt mig en ny. Den äldre datorn kör win XP
Min fundering nu är;
Går det på något sätt att klona/kopiera hårddisken, inkl. Alla program och inställningar. Sedan flytta över allt till den nya datorn? Då hårdvaran skiljer sig åt så gissar jag att svaret är nej, men är ändå tvungen att fråga. Någon som vet?
March 10, 2003
OfflineDet går säkert krångla med raparationsinstallation. Men systemt kommer bli så ihoplappat att ett nyinstallerat är att rekommendera.
Med tanke på hur mö skit som kanske finns i systemet sedan ett par år tebax med.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 5, 2001
OfflineMisstänkte det, tack för att du tog dig tid att svara.
En annan tanke som ploppade upp här igår; Om det inte går att föra över hela programmet med inställningarna - finns det något "Universal"program som tar backup på inställningarna eller är det upp till varje programtillverkare att bygga in en sån funktion i sitt eget program?
March 10, 2003
OfflineTja, beror ju på vad det gäller för program. Vissa tillåter att inställningsprofiler exporteras, medans vissa får man fixa manuellt.
Firefox är ett som jag fixar manuellt, men är möjligt det finns någon addon som fixar det. Inte alla program är helt kocher med
sådana fipplerier heller. Men oftast går det bra.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 17, 2009
OfflineJag kopierade en hårddisk häromdagen med hjälp av Acronis True Image. Det fungerade bra. Det är ett program som ligger WD:s hemsida. Jag vet inte om det fungerar enbart för WD diskar, men skulle inte tro det. Annars finns det väl andra program som kan kopiera innehållet. Har svårt att se vilka enorma nackdelar ett sånt förfarande skulle innebära.
September 5, 2001
Offlinebosse08;1260313 wrote: Jag kopierade en hårddisk häromdagen med hjälp av Acronis True Image. Det fungerade bra. Det är ett program som ligger WD:s hemsida. Jag vet inte om det fungerar enbart för WD diskar, men skulle inte tro det. Annars finns det väl andra program som kan kopiera innehållet. Har svårt att se vilka enorma nackdelar ett sånt förfarande skulle innebära.
Kopierade du till en ny hårddisk eller till en helt ny dator? 🙂
July 30, 2010
OfflineDet här programmet ska kunna klona en drive till en annan har jag läst. Hemversionen är gratis http://www.partition-tool.com/.....rsonal.htm
FREE partition manager for Windows 32 bit & 64 bit HOME USERS. No Adware and Toolbar.
Support removable devices like flash drives and memory cards.
Extend system partition to maximize computer performance.
Partition Manager utility for better hard disk management and computer performance maximization.
Copy Wizard to copy partition or migrate entire hard disk to another without Windows system reinstallation.
1 Guest(s)

Log In