Några snabba frågor om Linux (Mint) | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Några snabba frågor om Linux (Mint)
This topic is locked
Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
augusti 6, 2011 - 12:18 f m
sp_Permalink sp_Print

Tja !

Sitter och funderar på att slänga ut W7 från min FTP/htpc/torrent server till förmån för Mint linux.
Men efter som det till stor del är en htpc som jag främs navigerar med ett Apple bluetooth (USB adapter) tangentbord och en trådlös mus 2.4GhZ (usb), kommer dessa att funger i Linux ? Jag har kikat runt lite, men hittar inte några konkreta svar…

Vidare så kör jag ljud och bild via HDMI till TVn som släpper ljudet vidare via coax till mitt logitech system,
Min fråga är om ATI´s Linux drivrutiner klarar av att göra det samma som i Windows ?

Nästa fråga gäller filsystemet, kan man mounta ntfs diskar som dom är och klarar Linux av att läsa/skriva till dessa?
Eller måste filsystemet bytas ut/converteras under Installationen och jag blir av med all lagrad data ?

/Homie

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1267794
augusti 6, 2011 - 5:25 f m
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju testa att köra Live CD innan du bestämmer dig. Nu kanske inte allt installeras när du gör så, men det kan ju vara värt att testa. Linux Mint btw är min favorit utgåva av Linux även om jag inte kört på ett bra tag, så jag tycker att du har gjort ett bra val av Linux :upp:. Du kan ju fråga Delph1 (bloggaren) som borde vara mer haj när det gäller Linux än vad jag är. När det gäller NTFS så vet jag att Mint klarar att läsa/skriva till dessa diskar. Skulle du ångra dig och vilja gå tillbaka till Windows så måste du fixa bootsektorn som Linux skriver över, men en installation av Windows 7 kanske fixar det automatiskt

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
77 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL