NordicHardware Frequently Asked Questions | Sida 2 | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NordicHardware Frequently Asked Questions
This topic is locked
WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
Member Since:
maj 23, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
902341
juni 2, 2005 - 2:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Aktivitetshanteraren under processer kan man läsa

” systemets vänteprocess” ”system” ” ~85-99%”

Är det upptaget,eller är det vad som sammanlagt finns tillgängligt? Detta gäller även när jag stängt ner allt ”vanligt” som går.

Den sjunken snabbt till 80% ungefär då jag öppnar en browser osv.

vad är detta?

TERdON
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
oktober 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
902359
juni 2, 2005 - 2:52 e m
sp_Permalink sp_Print

WmB wrote: Aktivitetshanteraren under processer kan man läsa

” systemets vänteprocess” ”system” ” ~85-99%”

Är det upptaget,eller är det vad som sammanlagt finns tillgängligt? Detta gäller även när jag stängt ner allt ”vanligt” som går.

Den sjunken snabbt till 80% ungefär då jag öppnar en browser osv.

vad är detta?

Det är idle-processen. Det vill säga, den process som körs när det inte finns något att göra, bara för att få tiden att gå. ”Pilla navelludd”-processen typ alltså. Det är helt normalt att den körs mycket, om du inte använder datorn…

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
Member Since:
maj 23, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
902385
juni 2, 2005 - 3:45 e m
sp_Permalink sp_Print

*puh* antog det, men blir lite rädd ändå. tack

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
Member Since:
maj 23, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1027987
mars 29, 2006 - 3:05 e m
sp_Permalink sp_Print

köpte en hårddisk till tjejens dator och skulle installera på den. Kopierade över allt utom OS till den nya, drog ur den gamla och startade XP installation.

Då kan jag inte göra en partition till på den nya hårddisken, men den visas som vanligt, nu som enhet C:. Dock finns det alternativet ”behåll nuvarande filsystem (utan ändringar)” under formateringsalternativen.

Kommer resterande information på hårddisken finns kvar, dvs alla filmer, musik, dokument osv plus ett OS, eller har jag sabbat allt som fanns innan?

Blev lite nervös. Har installerat å byggt en rad datorer, men har aldrig varit med om att det inte går att skapa en ny partition

Quarzi
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
januari 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1028038
mars 29, 2006 - 4:30 e m
sp_Permalink sp_Print

WmB wrote: köpte en hårddisk till tjejens dator och skulle installera på den. Kopierade över allt utom OS till den nya, drog ur den gamla och startade XP installation.

Då kan jag inte göra en partition till på den nya hårddisken, men den visas som vanligt, nu som enhet C:. Dock finns det alternativet ”behåll nuvarande filsystem (utan ändringar)” under formateringsalternativen.

Kommer resterande information på hårddisken finns kvar, dvs alla filmer, musik, dokument osv plus ett OS, eller har jag sabbat allt som fanns innan?

Blev lite nervös. Har installerat å byggt en rad datorer, men har aldrig varit med om att det inte går att skapa en ny partition

Måste man inte ha en nyformaterad hårddisk för att skapa en partition?
Sen vore det väll smartare om du installerade OS’et på nya först, sen drog över alla saker du ville ha och sen koppla ur den gamla=

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
Member Since:
maj 23, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1028043
mars 29, 2006 - 4:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Joo, det stämmer, det är smartare. Men den nya har suttit i där ett halvår eller så, så det finns mer lagrat än den gamla klarar av tyvärr.

Löste det genom att installera Partition Magic på min egen dator, satte i disken och gör precis nu en ny partition.

Cirap
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
december 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1124649
mars 17, 2007 - 11:17 f m
sp_Permalink sp_Print

har ett till tips, som jag får ganska många frågor om med jämna mellanrum:

Hur man slipper logga in varje gång vid (den blå) välkomstskärmen (jobbigt om man bara är en användare på datorn)

Gå till Startmenyn och ”Kör”. Skriv ”control userpasswords2″ (utan ” tecken). Markera användaren som du vill logga in med varje gång och avmarkera rutan ”Användarnamn och lösenord måste anges för använding av datorn” och klicka på Verkställ.

En ruta som ber om lösenord hoppar fram. Om du inte skrev in något lösenord när du skapade användarkontot lämnar du rutorna blanka, annars skriver du in aktuellt lösenord. Se till att namnet överensstämmer med användarkontots namn. Klicka OK.

Nästa gång du startar datorn slipper du klicka på din användare för att logga in, du kommer direkt till skrivbordet!

OBS: Tänk på att din användare (tillsammans med respektive rättigheter) loggas in automatiskt, utan någon som helts lösenordskontroll. Om du har känslig information på datorn kan detta innebära en säkerhetsrisk!!!

Du kan fortfarande byta användare (tex. från Användare till Administratör) genom att gå till Startmeneyn>Logga Ut

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
323 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL