3d program?|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
3d program?
rasermusen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2004 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket är det erkänt "bästa", typ 3d programens photoshop? e det 3d studio max eller? lite nyfiken bara.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
766319
November 6, 2004 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

"Maya" tror jag faktiskt. Nog för att 3D-s-max är stort men Maya används idag till de flesta filmer väl ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
766328
November 6, 2004 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Maya skulle jag nog tro

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
766349
November 6, 2004 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Maya och SoftImage|XSI...
3Ds MAX kommer lite längre bak än dom 2...

Maya o XSI e jävligt lika..
Den ena kan göra det här o den andra kan göra det här som den andra inte kan... o bla bla bla...

Så ska man välja nån av dom så går man typ bara efter kunskap om programmet.. inte vilket som e bäst för det går inte att säga...

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
772811
November 14, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste säga att jag inte vet om det finns något sådant, de är ju dels bra på sitt sätt och dels är det ju mest preferenser, vad man tycker. Jag tror inte något av dessa har saker som är omöjliga att göra (iaf resultatmässigt) med de andras funktioner. "Vad jag vet" :bok: så brukar Softimage knappast vara med om man säger de ~2-3 "största", då är det Maya, 3DS och möjligen LW. Av dessa tre (och fler än dem) så är LW (Lightwave) det enda med "Feature film quality renders out of the box", då var det inte marknadsavdelningen på NewTek som sa det. De andra behöver tredjepartsprogram för att bli riktigt bra kvalité (utom möjligen XSI, vet "inget" om det). T.ex. Mental Ray eller Brazil. Jag tror iaf det står mellan ~4 program (förutom det som t.ex. Pixar använder) men mellan dem är det fett svårt.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
773038
November 15, 2004 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote: Jag måste säga att jag inte vet om det finns något sådant, de är ju dels bra på sitt sätt och dels är det ju mest preferenser, vad man tycker. Jag tror inte något av dessa har saker som är omöjliga att göra (iaf resultatmässigt) med de andras funktioner. "Vad jag vet" :bok: så brukar Softimage knappast vara med om man säger de ~2-3 "största", då är det Maya, 3DS och möjligen LW. Av dessa tre (och fler än dem) så är LW (Lightwave) det enda med "Feature film quality renders out of the box", då var det inte marknadsavdelningen på NewTek som sa det. De andra behöver tredjepartsprogram för att bli riktigt bra kvalité (utom möjligen XSI, vet "inget" om det). T.ex. Mental Ray eller Brazil. Jag tror iaf det står mellan ~4 program (förutom det som t.ex. Pixar använder) men mellan dem är det fett svårt.

XSI e möjligen inte med blad de största.. för dom gamla versionerna var rätt sunkiga.. men nu med version 4 kommer det mycket mer o mer ut i professionella miljöer...

O Mental Ray e inkluderat i XSI, Maya, o 3Ds... så man behöver ingen 3e parts renderare för att få allt man behöver för high end renderingar...
Inte längre iaf.. Förr var det så.. o LW kommer inte ens i närheten av MAYA o XSI när det gäller Animering...
Det e bara smidigare när det gäller Modellering... O så kostar det ju en bråkdel av vad MAYA o XSI kostar..

Pixar kör deras egna Marionette som modellerare, animerare..
O deras egna Renderman för rendering...

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
774367
November 16, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen är det ju också så att Animering och Modellering ses som två olika områden (är det så?). I LW går det ju t.ex. inte ens att modellera och animera i samma program.

Sen angående Renderman t.ex. , trodde mer det var ett plugin (att de hade någon sorts standalone hade man kanske förväntat sig), men man kan ju t.ex. köra Renderman i Maya också.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
776815
November 19, 2004 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote: Sen är det ju också så att Animering och Modellering ses som två olika områden (är det så?). I LW går det ju t.ex. inte ens att modellera och animera i samma program.

Ja... det e klart det e olika områden...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL