June 17, 2002
Maya och SoftImage|XSI...
3Ds MAX kommer lite längre bak än dom 2...
Maya o XSI e jävligt lika..
Den ena kan göra det här o den andra kan göra det här som den andra inte kan... o bla bla bla...
Så ska man välja nån av dom så går man typ bara efter kunskap om programmet.. inte vilket som e bäst för det går inte att säga...
August 9, 2001
Jag måste säga att jag inte vet om det finns något sådant, de är ju dels bra på sitt sätt och dels är det ju mest preferenser, vad man tycker. Jag tror inte något av dessa har saker som är omöjliga att göra (iaf resultatmässigt) med de andras funktioner. "Vad jag vet" :bok: så brukar Softimage knappast vara med om man säger de ~2-3 "största", då är det Maya, 3DS och möjligen LW. Av dessa tre (och fler än dem) så är LW (Lightwave) det enda med "Feature film quality renders out of the box", då var det inte marknadsavdelningen på NewTek som sa det. De andra behöver tredjepartsprogram för att bli riktigt bra kvalité (utom möjligen XSI, vet "inget" om det). T.ex. Mental Ray eller Brazil. Jag tror iaf det står mellan ~4 program (förutom det som t.ex. Pixar använder) men mellan dem är det fett svårt.
June 17, 2002
Rhino wrote: Jag måste säga att jag inte vet om det finns något sådant, de är ju dels bra på sitt sätt och dels är det ju mest preferenser, vad man tycker. Jag tror inte något av dessa har saker som är omöjliga att göra (iaf resultatmässigt) med de andras funktioner. "Vad jag vet" :bok: så brukar Softimage knappast vara med om man säger de ~2-3 "största", då är det Maya, 3DS och möjligen LW. Av dessa tre (och fler än dem) så är LW (Lightwave) det enda med "Feature film quality renders out of the box", då var det inte marknadsavdelningen på NewTek som sa det. De andra behöver tredjepartsprogram för att bli riktigt bra kvalité (utom möjligen XSI, vet "inget" om det). T.ex. Mental Ray eller Brazil. Jag tror iaf det står mellan ~4 program (förutom det som t.ex. Pixar använder) men mellan dem är det fett svårt.
XSI e möjligen inte med blad de största.. för dom gamla versionerna var rätt sunkiga.. men nu med version 4 kommer det mycket mer o mer ut i professionella miljöer...
O Mental Ray e inkluderat i XSI, Maya, o 3Ds... så man behöver ingen 3e parts renderare för att få allt man behöver för high end renderingar...
Inte längre iaf.. Förr var det så.. o LW kommer inte ens i närheten av MAYA o XSI när det gäller Animering...
Det e bara smidigare när det gäller Modellering... O så kostar det ju en bråkdel av vad MAYA o XSI kostar..
Pixar kör deras egna Marionette som modellerare, animerare..
O deras egna Renderman för rendering...
August 9, 2001
Sen är det ju också så att Animering och Modellering ses som två olika områden (är det så?). I LW går det ju t.ex. inte ens att modellera och animera i samma program.
Sen angående Renderman t.ex. , trodde mer det var ett plugin (att de hade någon sorts standalone hade man kanske förväntat sig), men man kan ju t.ex. köra Renderman i Maya också.
1 Guest(s)