May 8, 2001
Någon som har en bra länk till en sida som beskriver Collision Detection i 3D miljöer? Det är inget kul att kunna springa igenom väggarna...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
August 7, 2001
3d-collision brukar vara rätt segt, om man inte är haxxor, men det finns ju massa metoder att fuska med jag har själv aldrig skrivit någon riktig, utan bara fuskat. men ta dig en titt på programmersheaven.com vilken 3dmotor använder du? lr har du skrivit en egen, som vissa andra?
May 8, 2001
Tack för svaret. Ska kolla det när jag fått ordning på mitt vapen. (Tråda skotten och presentera dessa på skärmen.)
Jag håller på att skriva en egen 3D-motor på skoj. Ska bli ett rymd-nätverksspel är det meningen. Kör OpenGl i Visual C++. Har kommit så långt att jag har en liten miljö som jag kan gå runt. Det är (såklart) 1:a person och man styr a la Quake med mus och tangenter. Har lagt ner mkt tid (sen i söndags då jag började) på att bygga ett ramverk av 3D- och DirectX klasser som är generella. Desutom presenteras fps på skärmen (ca 80 med min burk i 1024x768x32). Kommer nog att tröttna snart, det brukar jag göra men just nu är det ganska skoj. Bra sätt att fräscha upp C-kunskaperna på!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
April 1, 2001
On 2001-08-09 23:30, daggerr wrote:
3d-collision brukar vara rätt segt, om man inte är haxxor, men det finns ju massa metoder att fuska med jag har själv aldrig skrivit någon riktig, utan bara fuskat. men ta dig en titt på programmersheaven.com vilken 3dmotor använder du? lr har du skrivit en egen, som vissa andra?
"Iceman - for the sign" hahahaha...
February 7, 2001
Här bör du kunna hitta allt du vill veta
http://www.gamedev.net/referen.....egoryid=45
May 8, 2001
Tack RamZeus! Precis vad jag letade efter!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 8, 2001
Sitter och kämpar med skadad WinAPI-kod... Inte så farligt när man väl fått det att fungera. Har precis fått till skjutandet! Man kan skjuta små "bollar" som faktiskt går åt rätt håll och beter sig som de ska! Än så länge kan man dock inte skjuta uppåt/nedåt men det kommer.... Nätverkskoden börjar också ta form men de klasserna är inte inlagda i huvudprogrammet ännu men det finns metoder för att "registrera" sig och flytta spelare. Skotten har vi lagt på is när det gäller kommunikationsbiten, först ska man kunne se varandra innan vi går vidare med det. Undviker fortfarande Collision Detection, inte så enkelt men jag har läst in mig lite (insåg då hur komplicerat det är att göra på ett bra sätt). Kanske kommer vi till att börja med utnyttja oss av fördigskriven kod för Collision Detection (vilket känns som fusk)....
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
1 Guest(s)