3D-programmering|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
3D-programmering
jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2001 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som har en bra länk till en sida som beskriver Collision Detection i 3D miljöer? Det är inget kul att kunna springa igenom väggarna...

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
43524
August 9, 2001 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

3d-collision brukar vara rätt segt, om man inte är haxxor, men det finns ju massa metoder att fuska med wink jag har själv aldrig skrivit någon riktig, utan bara fuskat. men ta dig en titt på programmersheaven.com vilken 3dmotor använder du? lr har du skrivit en egen, som vissa andra?

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
43799
August 10, 2001 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret. Ska kolla det när jag fått ordning på mitt vapen. (Tråda skotten och presentera dessa på skärmen.)
Jag håller på att skriva en egen 3D-motor på skoj. Ska bli ett rymd-nätverksspel är det meningen. Kör OpenGl i Visual C++. Har kommit så långt att jag har en liten miljö som jag kan gå runt. Det är (såklart) 1:a person och man styr a la Quake med mus och tangenter. Har lagt ner mkt tid (sen i söndags då jag började) på att bygga ett ramverk av 3D- och DirectX klasser som är generella. Desutom presenteras fps på skärmen (ca 80 med min burk i 1024x768x32). Kommer nog att tröttna snart, det brukar jag göra men just nu är det ganska skoj. Bra sätt att fräscha upp C-kunskaperna på!

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
43812
August 10, 2001 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-08-09 23:30, daggerr wrote:
3d-collision brukar vara rätt segt, om man inte är haxxor, men det finns ju massa metoder att fuska med wink jag har själv aldrig skrivit någon riktig, utan bara fuskat. men ta dig en titt på programmersheaven.com vilken 3dmotor använder du? lr har du skrivit en egen, som vissa andra?

laugh "Iceman - for the sign" hahahaha...

testgubbe1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
Member Since:
February 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
43831
August 10, 2001 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Här bör du kunna hitta allt du vill veta
http://www.gamedev.net/referen.....egoryid=45

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
43845
August 10, 2001 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack RamZeus! Precis vad jag letade efter!

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
45758
August 13, 2001 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

anväder du glut lr liknande? lr sitter du å kämpar med all skadad win-api kod?

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
47279
August 16, 2001 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Sitter och kämpar med skadad WinAPI-kod... Inte så farligt när man väl fått det att fungera. Har precis fått till skjutandet! Man kan skjuta små "bollar" som faktiskt går åt rätt håll och beter sig som de ska! Än så länge kan man dock inte skjuta uppåt/nedåt men det kommer.... Nätverkskoden börjar också ta form men de klasserna är inte inlagda i huvudprogrammet ännu men det finns metoder för att "registrera" sig och flytta spelare. Skotten har vi lagt på is när det gäller kommunikationsbiten, först ska man kunne se varandra innan vi går vidare med det. Undviker fortfarande Collision Detection, inte så enkelt men jag har läst in mig lite (insåg då hur komplicerat det är att göra på ett bra sätt). Kanske kommer vi till att börja med utnyttja oss av fördigskriven kod för Collision Detection (vilket känns som fusk)....

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Tjoppen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 872
Member Since:
August 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
56324
September 3, 2001 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet en cool 3d motor i QB. Den heter cookiator. Prova söka på +kaboom +qbasic och ev. +wolfenstein. Kommer inte ihåg URL:en, ska se om jag får tag i den...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 430
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL