August 14, 2003
Hallå!
Det är så att jag och en polare ska göra en 3D-modell av vår skola, som man ska kunna gå runt i och titta hur det ser ut på skolan. Helst ska detta gå att göra via internet.
Det hela ska vara ganska schematiskt till en början, inga fotorealistiska belysningar osv, det blir nog jobbigt via nätet 🙂 Helt enkelt en 3D-modell med lite texturer och enkel belysning.
En av tankarna är att man ska kunna ta reda på var t.ex. ett klassrum ligger genom att välja klassrum från en lista eller liknande, och därefter få en visning i 3D-modellen hur man går för att hitta rätt. '
Som ett första steg måste vi ju dock ta reda på vilka verktyg man kan tänkas använda, vilka för och nackdelar respektive språk har osv. Här följer en liten lista på vad vi har kollat på hittills och några kommentarer.
Java3D
Ganska stor frihet som jag förstått det, men kräver förmodligen att klienten laddar hem java3d-biblotek, och det är ganska stort.
Ganska slött? Synpunkter?
.NET + Direct3D/OpenGL
Vet inte så mycket alls om språket, och har inte sett några lösningar liknande den vi har tänkt oss. Någon som vet mer om detta?
X3D
Detta är tydligen på väg... Liknar Shockwave som jag förstått det, men bygger på XML, vilket är bra om man vill koppla modellen till databaser... Någon som vet mer?
Director
Min polare hade sett ganska snygga lösningar med detta program, men macromedia har tydligen snackat om attavveckla director, då är det inget bra val.
VRML
Jättegammalt och jättedåligt?
QUAKE3 (andra spel)
Det finns tydligen mjukvara för att visa t.ex. quake3-banor på nätet, men jag har inte sett några... Någon som vet mer om detta eller andra spel som kan visa banor på nätet?
Jaha, det var allt... det blev en del 🙂
Hoppas någon fortfarande läser. Kom som sagt gärna med synpunkter på de verktyg vi har tittat på, skickar gärna med länkar om ni har några bra exempel. Kom gärna med egna förslag också, jag är ännu inte så hemma på området, men hoppas bli det under det närmaste halvåret 🙂
Tackar på förhand!
1 Guest(s)