angående tillverkning av spel|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
angående tillverkning av spel
kogel
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 83
Member Since:
January 2, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 3, 2008 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan

En vän till mig sa att de flesta spelen som vi spelar görs på Mac.
Jag undrade bara om det är sant och i så fall hur kommer det sig?

MVH /André

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1179014
February 3, 2008 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Många utvecklare gillar mac MEN utan att egentligen veta tror jag inte att de är så lämpade för spelutveckling då man inte har tillgång till DirectX på mac... Det är ju det absolut vanligaste API:et för spel. Dock gäller det ju inte spel som bygger på OpenGL men de är ju inte så många...

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1179066
February 3, 2008 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle tro att det din vän säger är felaktigt.
Men det beror på vad man menar med spelutveckling.

Spel-design (idéerna för hur spelet skall fungera och vad det innehålla).
Här behövs egentligen ingen dator alls, så det finns ingen anledning att föredra Mac framför PC eller tvärtom.

Spel-programmering (tekniker för för att visa spelets bild, höra spelets ljud, fungera i nätverk, hantera handkontrollerna, Artifiell Intelligens).
Här skulle jag tro att PC-plattformen (Windows d.v.s.) är absolut vanligast oavsett om det är konsoll eller dator som spelet skall släppas till.

Artwork (3d-modeller, texturer, ljudeffekter, inspelning av spelets röster, skapandet av banor).
Utöver ban-byggandet och 3d-modellerandet så är det förmodligen här din vän menar att det är vanligast att folk jobbar med Macar. Digitala konstnärer sedan länge föredragit Macar då dessa datorer förr i tiden ansågs överträffa vanliga PC-datorer. Idag finns det nästan samma verktyg till både PC och Mac vilket gör att valet mest handlar om vilket operativsystem man trivs med mest. Många äldre rävar är ju vana med sin Mac och fortsätter skapa sina konstverk på dessa datorer.

kogel
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 83
Member Since:
January 2, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1179316
February 5, 2008 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

okej då är det lite klarare 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL