May 8, 2001
Många utvecklare gillar mac MEN utan att egentligen veta tror jag inte att de är så lämpade för spelutveckling då man inte har tillgång till DirectX på mac... Det är ju det absolut vanligaste API:et för spel. Dock gäller det ju inte spel som bygger på OpenGL men de är ju inte så många...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
September 1, 2002
Jag skulle tro att det din vän säger är felaktigt.
Men det beror på vad man menar med spelutveckling.
Spel-design (idéerna för hur spelet skall fungera och vad det innehålla).
Här behövs egentligen ingen dator alls, så det finns ingen anledning att föredra Mac framför PC eller tvärtom.
Spel-programmering (tekniker för för att visa spelets bild, höra spelets ljud, fungera i nätverk, hantera handkontrollerna, Artifiell Intelligens).
Här skulle jag tro att PC-plattformen (Windows d.v.s.) är absolut vanligast oavsett om det är konsoll eller dator som spelet skall släppas till.
Artwork (3d-modeller, texturer, ljudeffekter, inspelning av spelets röster, skapandet av banor).
Utöver ban-byggandet och 3d-modellerandet så är det förmodligen här din vän menar att det är vanligast att folk jobbar med Macar. Digitala konstnärer sedan länge föredragit Macar då dessa datorer förr i tiden ansågs överträffa vanliga PC-datorer. Idag finns det nästan samma verktyg till både PC och Mac vilket gör att valet mest handlar om vilket operativsystem man trivs med mest. Många äldre rävar är ju vana med sin Mac och fortsätter skapa sina konstverk på dessa datorer.
1 Guest(s)