Är designen en viktig del av en sida?!|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är designen en viktig del av en sida?!
BrOgReN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
Member Since:
February 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 6, 2002 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Läs Ovan!

Som exempel tycker jag att en sida vid namn nordictech.com är betydligt mer proffsigt gjort än sweclockers/nordichardware.Tycker själv att designen måste vara snygg annars ger inte sidan nåt bra intryck.

LoFGreN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
181189
July 6, 2002 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Japp det har du rätt i wink
Men NordicTech är ju inte helt klar än heller så ... Men när den väl blir klar tror ja att den slår alla wink

Ne men en bra konkurrent iallafall... 😀

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
181218
July 6, 2002 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Designen är väl ganska viktig, men det viktigaste med designen är att den är tydlig. Det tycker jag att nh har lyckats bra med. Att den är estetiskt tilltalande är ju inte helt oviktigt, men den får ju inte vara direkt ful. Att sidan är informativ å lättnavigerad är ju oxå viktigt.

BrOgReN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
Member Since:
February 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
181239
July 6, 2002 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis. Men dom hålelr ju på att göra om den i detta nu. wink

_BiG_HeaD_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 379
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
181249
July 6, 2002 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Design? Viktigt? Haha.. Vilket skitsnack. Det enda som är viktigt är innehållet och att den är lätt navigerad. Jag älskar såna där vita sidor med inget speciellt typ snitt, nästan inga bilder, fast som är fullproppade med information!

Skruven
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 358
Member Since:
June 29, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
181253
July 6, 2002 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-06 14:42, _BiG_HeaD_ wrote:
Design? Viktigt? Haha.. Vilket skitsnack. Det enda som är viktigt är innehållet och att den är lätt navigerad. Jag älskar såna där vita sidor med inget speciellt typ snitt, nästan inga bilder, fast som är fullproppade med information!

Dom är äckliga! Man ska kunna njuta av sidans utseende och innehållet! smile

eyo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
April 3, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
181291
July 6, 2002 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.icq.com har fått en del priser för sämsta sida... En snabb titt visar varför..

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
181303
July 6, 2002 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

det spelar ingen större roll om en sida är snygg eller inte. bara man snabbt och lätt hittar det man vill ha på den. Det finns inget bättre än om man letar efter något, typ en drivrutin eller så, å letar sig fram snabbt och lätt på en välstrukturerad sida, där alla saker finns på rätt plats. man följer en 6-7 länkar å hamnar rätt direkt ändå! istället för att behöva leta som en dåre på nån sida, det är irriterande även om sidan är snygg.

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
181313
July 6, 2002 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-06 19:29, daggerr wrote:
det spelar ingen större roll om en sida är snygg eller inte. bara man snabbt och lätt hittar det man vill ha på den. Det finns inget bättre än om man letar efter något, typ en drivrutin eller så, å letar sig fram snabbt och lätt på en välstrukturerad sida, där alla saker finns på rätt plats. man följer en 6-7 länkar å hamnar rätt direkt ändå! istället för att behöva leta som en dåre på nån sida, det är irriterande även om sidan är snygg.

skräck exempel på motsatsen är juh igen icq.com...

jag tycker dock att en sida som är väldesignad alltid att lätt att hitta rätt på. då design innefattar mer än läckra bilder och häftiga animationer!

Design av en websida(eller vilket program som helst) innefattar både utseende och funktion. saknar den alternativt lackar det ena kommer det aldrig att slå!

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
181406
July 7, 2002 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-06 14:42, _BiG_HeaD_ wrote:
Design? Viktigt? Haha.. Vilket skitsnack. Det enda som är viktigt är innehållet och att den är lätt navigerad. Jag älskar såna där vita sidor med inget speciellt typ snitt, nästan inga bilder, fast som är fullproppade med information!

bra sagt

Nephilim
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
July 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
181613
July 8, 2002 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Blanda inte ihop design med formgivning (allt för mycket). En ändamålsenlig funktion är bra design. En del av en bra design, i all fall; något kan ju vara nog så "bra" designat, men samtidigt så djävla tråkigt att man inte orkar bry sig. smile

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
Member Since:
April 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
182328
July 11, 2002 - 6:10 am
sp_Permalink sp_Print

Japp, följande små ordspråk säger allt:

"Less is more"
"Content is king"

😀

The_deViL
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
June 29, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
185746
July 23, 2002 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Själv vill jag hävda motsatsen. Design är viktigt.

Varför?
Därför att det blir lättare/skönare/effektivare att surfa på en snygg/bra sida. Måste hålla med Nephilim dock, designen är viktigast. Och en snygg design kan se ut hur som helst beroende på ämnet.

Dessutom, det beror på vad du/ni ska göra. Om du vill ha ren och skär information så älskar t.ex. jag rena text-dokument. Där står ju allt. Men om man vill ha lite mera generell information så gillas "interaktiva" sidor mera. Sedan om man bara surfar så spelar det stor roll hur det ser ut.

Men som sagt, allt beror på ändamålet enligt mig.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
Member Since:
May 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
185752
July 23, 2002 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

BrOgReN wrote: Läs Ovan!

Som exempel tycker jag att en sida vid namn nordictech.com är betydligt mer proffsigt gjort än sweclockers/nordichardware.Tycker själv att designen måste vara snygg annars ger inte sidan nåt bra intryck.

Ja om du nu tycker desingen är dåligt så skapa en själv & maila ner den till Jonas som håller i den biten det är byte på gång så snart kommer det en ny desing. Men den på Nordictech var väldigt mörk & för en del är det jobbigt att läsa på såna sidor, NH vänder sig till alla målgrupper & därför har vi valt en ljus layout. Om du vill fråga mer ta det på icq då.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
186310
July 24, 2002 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att Swec och NH är snyggare än nordictech.. Nordictechs sida var för grå för mig...

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
186321
July 24, 2002 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

personligen så anser jag att http://www.sogamed.com/ har schysstast design av alla! 🙂

kakkos
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
February 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
196840
August 30, 2002 - 3:52 am
sp_Permalink sp_Print
Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL