October 17, 2001
Tjena, jag håller på att lära mig ASP helt från grunden.
Har aldrig sysslat med det tidigare, utan har hållt mig till HTML+javascript och java.
Jag kör nu med ASP 3.0, IIS 5.0, VBScript och går efter boken "Sams lär dig ASP 3.0 på 3 veckor".
Jag kodar i Ultraedit (typ notepad).
Har kommit 2 kapitel nu (av 21) så jag har bara sniffat lite på det.
Tycker det verkar bra och roligt, men jag bara undrar är det någon gedigen ASP proggare som har invändningar eller förslag mot mitt upplägg?
Ska man använda något annat än VBScript?
Någon annan bok?
Tips och förslag välkomnas!!!
December 23, 2000
Jag vill komma med ett litet förslag helt i ödmjukhetens namn och det är att du skippar ASP'n och börjar peta lite mer på PHP.
Detta av endast en anledning just nu: om du kommer in på BTH nästa läsår kommer det enbart att sysslas med PHP och MySQL. Har du goda förkunskaper så är det enormt underlättande i kursen eftersom mycket annat kommer ta upp tid.
Om jag ska hålla mig till din fråga så tycker jag att din config låter bra. Boken du kör med är enligt bekanta en bra bok att börja med och VBscript är ett steg i rätt riktning. Däremot skulle jag vilja rekommendera HomeSite för att koda ASP'n så har du allt på ett ställe (jag vet dock inte hur bra UEdit färgkodar ASP).
Så kör på bara å lycka till!
Men tänk på vad jag har sagt!
[ Detta Inlägg ändrades av: LeviAthaN den 2001-11-18 19:49 ]
September 18, 2001
September 2, 2001
Skitbra böcker att använda är de som kommer från Wrox, inte bara ASP, utan även PHP, JSP mm mm... det är dom där röda böckerna med oftast gul text på omslaget!
Surfa gärna in på ASPToday och eventuellt bli medlem i denna gigantiska portal, där du kan få hjälp och tips till allt... det är Wrox som håller i sajten... tyvärr kostar det cirka 1000-lappen att bli medlem...
UltraEdit är rätt bra, men om jag själv får säga det så rockar HOMESITE. Leta helst efter nyutsläppta versionen 5, som har grymt bra stöd för JSP och PHP och självfallet ASP.
Lycka till med ditt proggande
[ Detta Inlägg ändrades av: Doberman den 2001-11-21 21:40 ]
July 12, 2001
Instämmer med föregående talare. HomeSite och Wrox äger. Jag har "Active Server Pages 3.0", ca 1200+ sidor.
Angående PHP vs. ASP. Jag har sysslat mycket med ASP, lätt syntax, lätt att arbeta med.
Vi började nosa på PHP i veckan nu på KAU. Personligen tyckte jag det var lite rörigare. Syntaxen är mer komplex och funktionerna har konstiga namn. Vanesak kanske.
Annars kan jag rekommendera att bra forum; eforum.idg.se. Kolla in det om du behöver hjälp.
1 Guest(s)