ASP.NET och MS Access frågor|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ASP.NET och MS Access frågor
: : Anders : :
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 506
Member Since:
January 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2003 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej
Finns det funktioner i ASP.NET (VB) som motsvarar PHP:s

1. nl2br()
2. htmlentities()
3. preg_replace()
4. preg_match()
5. Include()
6. Require()

Jag använder MS Access som databas, men jag inte lyckas skapa textfält som innehåller mer än 255 tecken vilket är alldeles för lite då jag håller på att utveckla ett forum. Är det möjligt att få längre textfält?

Jag undrar även hur jag med en SQL-fråga kan göra ett fält "auto increment", jag har testat lite olika satser med Access verkar inte vilja acceptera dem.

Det var nog allt...
// Anders

Stoffs
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 171
Member Since:
April 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
438254
October 17, 2003 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

När du vill ha massa utrymme i databasen så är det väl bara att ändra från "text" till "memo"

Stoffs
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 171
Member Since:
April 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
438257
October 17, 2003 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Include()

Om detta är vad jag tror det är så ska det vara på detta viset

: : Anders : :
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 506
Member Since:
January 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
438280
October 17, 2003 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren
memo fungerade för att lagra mer text.

Det jag vill göra med include är att lägga alla funktioner som jag använder flera ggr i en fil och sedan inkludera den i alla andra t.ex. uppkoppling till databasen.
Jag använder code behind dvs jag har html-koden i en fil (fil.aspx) och vb-koden i en fil (fil.aspx.vb) om det kan vara till ngn nytta.

används i html...

Notefrag
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
August 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
533175
February 5, 2004 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Ni kanske inte läste ordentligt.. Det är .NET han sysslar med, inte classic ASP. I classic ASP skriver man:


Men i .NET får man göra det lite annorlunda. Om du har KOD(VB.NET/C#/J#) som du vill inkludera överallt så finns det en del olika sätt. Det enklaste är att skapa en modul som innehåller alla funktioner. Det bästa sättet, också de facto standard, är att skapa en klass som inehåller all funktionalitet rörande ett visst område. Exempel:

Låt säga att du har en login på din sida, alltså du har användare. Då skapar man en klass kallad User (i exempelvis en mapp kallad Components). Klassen User lägger du sedan properties på t.ex. username, password, lastlogin, accessrights osv osv. Vill du ha olika metoder kan du skapa sådana också, t.ex. Update() Add() Delete() osv.

Vill du bara ha kod kan du skapa en klass som du kallar för t.ex. Globals. I den skapar du sedan alla funktioner du vill ha. Se till att dina funktioner är public och shared/static.
I den filen du vill använda koden i (fil.aspx.vb) anropar du funktionerna med klassnamnet före: Globals.ConnectToDb() .
För att använda dina klasser måste du ha importerat rätt Namespace.

Om du vill inkludera DESIGN (HTML) + KOD använder du dig av usercontrols.

Hoppas att jag har hjälpt dig.

Om du inte riktigt förstår vad jag skrivit kan det bero på att ASP.NET är komplicerat då det är ett programmeringsspråk (egentligen är VB.NET/C#/J# osv språket, och ASP.NET bara en samling klasser) och inte ett simpelt skriptspråk som t.ex. ASP classic och PHP. Du kan läsa allmän info om programmering på t.ex. http://www.idg.se/webstudio

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL