Att bli en web-ninja|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Att bli en web-ninja
Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 11, 2008 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Vad behövs?

Efter att ha kommit till den nivån då inkomster online per månad ganska precis ligger under FN's "existens minimum" även fast jag bara sköter mina siter på hobby nivå blir man ju lite sugen på att göra mera med internet...

Så, jag hade tänkt själv-utbilda mig till web-ninja. Jag tror den gamla beskrivningen var "webmaster", det jag menar är väl igentligen en "jack of all trades" internet-entreprenör.

För det behöver man kunna programmera och bygga bra webbsidor. Att förlita sig på frilansare håller inte!

Frågan är, vilka programmerings språk ska man lära sig och för vad?

HTML och CSS är givet, det är jag redan mkt duktig på med alla de stora böckerna inlästa och förstådda.

Jag har börjat lite smått med Ruby On Rails men ser problem med det direkt. När man ska göra något litet, enkelt, så är en RoR applikation alldeles för överdrivet!

Så, jag har sneglat lite på PHP. HTML-inbed är ju en kul funktion när man gör något enkelt, dessutom fungerar det på alla servrar etc... Dock känns det stort och svårt att bygga avancerade apps i PHP, det blir ju ganska fort rörigt... då känns agile web dev, object-oriented etc Rails väldigt attraktivt igen... :S

Är att lära sig "grundläggande" PHP för enkla saker och sedan göra alla större projekt i Rails en bra modell?

Vilka böcker rekommenderas för PHP? Total nybörjare där. Andra språk?

Sedan behöver jag lära mig sköta servrar och säkerhet. Har ingen aning om var jag ska börja där... :S Tips?

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1200477
August 11, 2008 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

jag vet inte vad du syftar på, men att vara en "ninja" på webben (mest i samband med forum och kommentar trådar) innebär att man postar någonting samtidigt som en annan användare håller på att skriva nästan exakt samma sak, vilket resulterar i ett överflödigt inlägg

😉

anv.1 wrote: OS betyder Olympiska Spel, men andra språk har andra förkortningar

anv.2 wrote: Olympiska spel. men t.ex engelskan har inte OS som en förkortning

edit: oops, ninja'd embarassed

allt handlar om timing. now get crackin'

Hauk
Member
Medlem
1200479
August 11, 2008 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

En ninja är ursprungligen en person som är skicklig i ninjutsu. Är man web-ninja är man skicklig med internet.

Sedan finns det givetvis alla möjliga sorters ninjor, jag är medveten om att den typen av ninja du beskriver också finns.

Om du går tillbaka till den ursprungliga japanska betydelsen betyder det mer eller mindre "spion".

=)

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1200483
August 11, 2008 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

jodå, jag vet var ordet Ninja kommer ifrån. har bara väldigt tråkigt på jobbet (första dagen efter semester redan. ojoj, hur ska det gå).

Jag ber om ursäkt för att jag spårade ur din tråd med off-topic där

NH|CryptoN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
1200486
August 11, 2008 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag använder de flesta PHP.
PHP är ett lätt språk att lära sig och det är även lätt att bygga stora webbapplikationer i det. Det svåra med PHP är att bygga säkra webbapplikationer.

Ett alternativ till Ruby On Rails är Phyton. Phyton sägs vara riktigt bra att koda i och man kan bygga egna så kallade moduler till det. Det gör man i C/C++.

Hauk
Member
Medlem
1200504
August 11, 2008 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

@ Cirap, hehe lugnt =)

PHP känns nödvändigt att kunna, absolut. Wordpress och Facebook är ju "ganska" imponerande exempel på vad PHP kan göra =)

"lätt att bygga stora apps"... well, menar du verkligen det? Jag har ingen större koll, har bara intrycket av att det är svårt och rörigt, men iaf du jämför med Rails?

Lätt är subjektivt... jag tycker Rails har varit lätt att lära sig hitills, men det är ju också ett mycket nybörjarvänligt sätt att bygga web apps...

Frågan är väl också iaf man behöver båda? Räcker det med bara PHP eller är Ruby on Rails + basic PHP en bra modell? Det känns dock inte som ett alternativ att skippa PHP helt... en web-ninja bör kunna PHP, definitivt.

Python ja... jämförde Django och Rails en gång i tiden. De båda verkar faktiskt ganska lika, jag valde Rails bara för att där finns mer hype och ett större community 😀

Tack för ditt svar,

NH|CryptoN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
1200516
August 11, 2008 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bra att kunna fler än ett språk.

Jag föreslår att du börjar med att lära dig PHP och Phyton.

Jag citerar en vän till mig

"Programspråket PHP är ett skämt. Jag rekommenderar Python <http://python.org> för att ersätta PHP och för mycket mer.

PHP är inte ett seriöst språk. PHP är en stor kittel med en soppa av ämnen som stöter från varandra. I varje version kastas nya ingredienser i. Apelsinjuice och kaviar rörs ihop av de glada kockar som titelerar sig som experter, certifierade av det företag som är huvudsponsor till själva soppan. Att man med hinkar av spackel, silikon och tapetklister fogar ihop 15% av Javas stöd för objektorientering i en API vars paradigm är raka motsatsen gör inte språket objektorienterat, även om det tydligen underlättar för giriga personer att marknadsföra PHP som ett objektorienterat språk. När språket inte ens klarar av att kontrollera egenskapers synlighet finns ingen objektorientering i den mening som alla utvecklare av objektorienterad programvara känner till ordet. Prova programkoden mt_rand(0, 2147483648). Den returnerar ett negativt värde. Den ger ingen exception och manualen nämner inte ens felet. Skandal. PHP är inte ett seriöst språk."

Jag kan till viss del hålla med om det han skriver. Men lär dig PHP och Phyton. Då kommer du att få se vad för nackdelar respektive språk har.

Googlah
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
1203449
September 22, 2008 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Ska du börja lära dig säkerhet och servrar, installera Linux Debian på en gammal burk, och ha som uppdrag att installera en fungerande web-server som kan köra PHP och ftp-server.

Det mesta hur du ska göra finns på Google, och Debian kör många servrar runt om i världen. "debian " och så får du bra guider..

lycka till.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL