April 1, 2003
hejsan!
jag håller på med ett litet projekt, där jag använder senaste versionen av GCC för att kompilera o länka.. men har ett problem:
jag använder en bat fil för att skapa alla .o filer, definera upp sökvägar, osv, men problemet är att länkaren hittar inte .o filerna. i mitt projekt så skapas det ett hundratal .o filer, så det skulle bli lite för jobbigt och skriva in alla direkt i i batfile, så behöver något som gör detta automatiskt
alltså, är det någon som vet hur man gör i batch så länkaren automatiskt hittar alla .o filer? och sedan placerar outputfilen i en undermapp, tex /Test
dvs i batfilen kommer jag definera LIBFLAGS = *flaggor* -o ./Test/test.lib #.o, som sedan skickas in i makefilen...
nån som hänger med?
🙂
April 23, 2003
Fattar inte exakt vad du vill få gjort, men lättaste sättet att automatiskt få gjort samma sak för ett flertal filer i batch är genom att köra:
for /r %%F in (*.o) do (
echo file_path: "%%~dpnxF"
echo file_name: "%%~nxF"
echo file_size: %%~zF bytes
)
Mellan parenteserna kan du egentligen ha vad du vill, bara ändra.
April 1, 2003
hehe märkte att det jag frågan om var lite(väldigt) otydligt..men har lyckas lösa mitt problem där nu.... MEN :cy:
har en anna fråga, angående GCC:
det är så att jag ska bygga ihop ett bibliotek med ett stort antal objektfiler.
men när jag försöker länka ihop alla objektfiler så klagar länkaren på att det inte finns några referencer till funktioner i alla filerna, vilket är sant(då ett senare program skall komma in med referenserna), så då antar jag att man måste säga åt länkaren(eller kompilatorn? ) att den ska skita i om det finns referenser eller inte? men hur gör man det? har kollat i GCC manualen, men hittar inget.. nån som har nått tips på vad man kan söka på, alternativt vilken flagga man ska ange för att lösa det?
1 Guest(s)