November 30, 2002
Jag har håller på med ett tärningsspel och skulle behöva lite hjälp.
Jag har gjort prickar som motsvarar en tärnings i ett frame i ett formulär, och för varje gång man klickar i "framet" så visas slumpmässigt 1,2,3,4,5 eller 6 prickar, precis som om man kastar en tärning.
Nu är det så att jag skulle vilja att när man klickat en gång och fått t.ex. 5, så ska detta sparas för att efter 4 "klick" läggas ihop med de andra kasten.
T.ex om jag klickar en gång och det blir 5, andra gången jag klickar så blir det 4, tredje gången 1 och fjärde gången 6 så ska summan 16 visas i formulärets namnlist.
Någon som är duktig på visual basic och förstår vad jag menar får gärna bidra med sina kunskaper 😀
November 30, 2002
Jo, jag har inga problem med att spara det första värdet i en variabel. Men hur gör jag för att spara det "andra klicket" i en ny variabel. Så här ser en snutt av koden ut.
Randomize
tal = Int((6 * Rnd) + 1) 'Tal mellan 1 och 6 slumpas fram
If tal = 1 Then 'Om talet blir ett så visas en punkt.
Punkt4_img.Visible = True
ElseIf tal = 2 Then ' Om talet blir två så visas två punkter.
Punkt1_img.Visible = True
Punkt7_img.Visible = True
..................
..................
..................
Tärning.Caption = tal 'Det tal som slumpas fram visas i
formulärets namnlist.
Hur sparar man varje "klick" i en egen variabel?
Hoppas jag har gjort mig någorlunda förståelig 😀
Tacksam för alla förslag.
July 14, 2003
...så för varje nytt tärningsslag så dimensionerar du om den med Redim Preserve tarning(Antal)
...där Antal är variablen med antal tärningsslag i. För varje klick så plussa på Antal med 1, redima' arrayen och sätt ditt nya tärningsslag till denna , tarning(Antal) = xxx
Nu var det ett tag sedan jag körde VB men tror man kör med Redim Preserver för att inte nollställa arrayen varje gång man dimensionerar om den...
1 Guest(s)