Börja att programmera..|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Börja att programmera..
*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 25, 2004 - 1:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hej
Jag har fått för mig att jag ska börja programmera lite nu i vinter och i vår. De språken jag funderar på är C++,C# och java.
Jag kan lite visual basic, men inte mycket.
Nu vill jag ha fördelar och nackdelar med språken jag funderar på. Vilket är mest aktuellt nu?

/blitz

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
804900
December 25, 2004 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

Kan du C++ kan du göra typ va fan du vill utom typ Websidor...
Java kan du slänga i väggen.. det måste nog vara det största misslyckandet av alla programeringsspråk asså..

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
804903
December 25, 2004 - 2:01 am
sp_Permalink sp_Print

En av de stora fördelarna med C# och java är att minneshanteringen är enklare. Det är betydligt svårare att få minnesläckage.

Jag har ingen egen erfarenhet av C# men det ska gå snabbare och enklare att prototypa och skriva användargränssnitt i än C++.

Vad som är mest aktuellt beror på vad du vill göra.

God Fortsättning.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
August 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
804934
December 25, 2004 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Java tycker jag är långsamt och fult. Visual Basic tycker jag är väldigt givande, man kan göra saker snabbt och enkelt men det är inte heller speciellt kraftfullt.
Skulle nog programera lite till i Visual och sen gå äver till c++, de innehåller ju en hel del kod som är lika.

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
804942
December 25, 2004 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar java, dock är det ett väldigt begränsat språk. Jag skulle nog i din situation välja C++.

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
804950
December 25, 2004 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag som tidigare var Java motståndare kan numera inte ärligt säga att jag ogillar Java så mycket...
Jag tycker inte man kan säga att det är ett VÄLDIGT begränsat språk, visst är det begränsat, men det går i de flesta fallen att komma runt
Sedan det med snabbheten, det är snarare en diskussion hur mycket man lärde sig på bland annat "optimeringslära"-kurserna.

"Click and play" programmering med potential för utveckling av ens egen syn på programmering finner man i Delphi (OOP Pascal)

om man nu inte vill kasta sig över C# på en gång, vilket jag tycker man kan göra...

För att avsluta detta inlägg så har jag bara en sak att säga: den enda sanna vägen, fortfarande i våran tid, förkortas med tre bokstäver, ASM

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
Member Since:
September 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
805184
December 25, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

mounte wrote:
För att avsluta detta inlägg så har jag bara en sak att säga: den enda sanna vägen, fortfarande i våran tid, förkortas med tre bokstäver, ASM

Förutom att det är onödigt jobbigt. Men man lär sig en hel del som sagt.
Visste man inte riktigt vad en pekare var innan, så vet man garanterat det efter lite meckande med ASM.

Välj språk du vill lära dig lite efter vad du känner för att göra.
Vill du programmera objektorienterat, så bör du välja mellan C# eller java (ev c++).
C och C++ är mest bara jobbiga. Men om du verkligen vill lära dig programmera, så är dessa språk en bra utgångspunkt imho.
Ganska många krånliga syntax och dryga arv i c++ från c, minnesläckor osv. Men kommer över det så har du en bra grund att bygga vidare på.

Om jag nu ska favorisera ngn så väljer jag C#, om du inte hade tänkt att programmera lite mer platformsoberoende, i det fallet c++.

Efter massa meningslöst dravvel, så tackar jag för mig. 🙂

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
805652
December 26, 2004 - 3:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar c++ så det rekomenderar jag ....

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
808112
December 28, 2004 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, nu har jag fått lite åsikter 😀 Tackar så mycket...
Finns det någon svensk/engelsk sida som tar upp mer infromation om språken?

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
808228
December 29, 2004 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

Efter lite ytterligare funderingar så har jag kommit fram till att jag ska nog testa C#, det verkar vara ett rätt så intressant språk att programmera i.
Finns det något bra litteratur som man kan använda sig av? Vilket program bör man använda när man programmerar i c#?

/blitz

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
Member Since:
September 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
808481
December 29, 2004 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

*blitz* wrote: Efter lite ytterligare funderingar så har jag kommit fram till att jag ska nog testa C#, det verkar vara ett rätt så intressant språk att programmera i.
Finns det något bra litteratur som man kan använda sig av? Vilket program bör man använda när man programmerar i c#?

/blitz

Det följer med en kompillator i .NET Framework, men det är inget som man vill sitta och bråka med.
Visual Studio är det som gäller. Det finns även gratis beta version att ladda ner (version 8).
Bok, C# Bible kanske. Det beror lite på hur bra koll du har på OOP. Själv skummade jag bara igenom den boken på en kväll, och den gav mig det jag behövde veta för att fortsätta. Men har du ingen koll på OOP så kan det nog bli en hel del tragglande ibörjan.

xCr
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 143
Member Since:
August 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
808759
December 29, 2004 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte det är något fel på Java. Vi läser det på högskolan och de flesta jobb inom IT kräver programmeringskunskaper i bl.a. Java. Tycker det är ett relativt lätt språk också.

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
808881
December 29, 2004 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=*blitz*]Efter lite ytterligare funderingar så har jag kommit fram till att jag ska nog testa C#, det verkar vara ett rätt så intressant språk att programmera i.
Finns det något bra litteratur som man kan använda sig av? Vilket program bör man använda när man programmerar i c#?

/blitz

Det följer med en kompillator i .NET Framework, men det är inget som man vill sitta och bråka med.
Visual Studio är det som gäller. Det finns även gratis beta version att ladda ner (version 8).
Bok, C# Bible kanske. Det beror lite på hur bra koll du har på OOP. Själv skummade jag bara igenom den boken på en kväll, och den gav mig det jag behövde veta för att fortsätta. Men har du ingen koll på OOP så kan det nog bli en hel del tragglande ibörjan.

Inte för att verka för dum, men vad är OOP?

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
Member Since:
September 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
808912
December 29, 2004 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

*blitz* wrote:
Inte för att verka för dum, men vad är OOP?

ObjektOrienterad Programering.
http://www.susning.nu/Objektorientering

eller denna mycket lärorika sida
http://www.lava.se/max/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL