July 18, 2003
Hej
Jag har fått för mig att jag ska börja programmera lite nu i vinter och i vår. De språken jag funderar på är C++,C# och java.
Jag kan lite visual basic, men inte mycket.
Nu vill jag ha fördelar och nackdelar med språken jag funderar på. Vilket är mest aktuellt nu?
/blitz
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
January 15, 2004
En av de stora fördelarna med C# och java är att minneshanteringen är enklare. Det är betydligt svårare att få minnesläckage.
Jag har ingen egen erfarenhet av C# men det ska gå snabbare och enklare att prototypa och skriva användargränssnitt i än C++.
Vad som är mest aktuellt beror på vad du vill göra.
God Fortsättning.
August 9, 2003
Java tycker jag är långsamt och fult. Visual Basic tycker jag är väldigt givande, man kan göra saker snabbt och enkelt men det är inte heller speciellt kraftfullt.
Skulle nog programera lite till i Visual och sen gå äver till c++, de innehåller ju en hel del kod som är lika.
February 1, 2003
Jag som tidigare var Java motståndare kan numera inte ärligt säga att jag ogillar Java så mycket...
Jag tycker inte man kan säga att det är ett VÄLDIGT begränsat språk, visst är det begränsat, men det går i de flesta fallen att komma runt
Sedan det med snabbheten, det är snarare en diskussion hur mycket man lärde sig på bland annat "optimeringslära"-kurserna.
"Click and play" programmering med potential för utveckling av ens egen syn på programmering finner man i Delphi (OOP Pascal)
om man nu inte vill kasta sig över C# på en gång, vilket jag tycker man kan göra...
För att avsluta detta inlägg så har jag bara en sak att säga: den enda sanna vägen, fortfarande i våran tid, förkortas med tre bokstäver, ASM
September 13, 2001
mounte wrote:
För att avsluta detta inlägg så har jag bara en sak att säga: den enda sanna vägen, fortfarande i våran tid, förkortas med tre bokstäver, ASM
Förutom att det är onödigt jobbigt. Men man lär sig en hel del som sagt.
Visste man inte riktigt vad en pekare var innan, så vet man garanterat det efter lite meckande med ASM.
Välj språk du vill lära dig lite efter vad du känner för att göra.
Vill du programmera objektorienterat, så bör du välja mellan C# eller java (ev c++).
C och C++ är mest bara jobbiga. Men om du verkligen vill lära dig programmera, så är dessa språk en bra utgångspunkt imho.
Ganska många krånliga syntax och dryga arv i c++ från c, minnesläckor osv. Men kommer över det så har du en bra grund att bygga vidare på.
Om jag nu ska favorisera ngn så väljer jag C#, om du inte hade tänkt att programmera lite mer platformsoberoende, i det fallet c++.
Efter massa meningslöst dravvel, så tackar jag för mig. 🙂
July 18, 2003
Hmm, nu har jag fått lite åsikter 😀 Tackar så mycket...
Finns det någon svensk/engelsk sida som tar upp mer infromation om språken?
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
July 18, 2003
Efter lite ytterligare funderingar så har jag kommit fram till att jag ska nog testa C#, det verkar vara ett rätt så intressant språk att programmera i.
Finns det något bra litteratur som man kan använda sig av? Vilket program bör man använda när man programmerar i c#?
/blitz
IBM Thinkpad T60
September 13, 2001
*blitz* wrote: Efter lite ytterligare funderingar så har jag kommit fram till att jag ska nog testa C#, det verkar vara ett rätt så intressant språk att programmera i.
Finns det något bra litteratur som man kan använda sig av? Vilket program bör man använda när man programmerar i c#?/blitz
Det följer med en kompillator i .NET Framework, men det är inget som man vill sitta och bråka med.
Visual Studio är det som gäller. Det finns även gratis beta version att ladda ner (version 8).
Bok, C# Bible kanske. Det beror lite på hur bra koll du har på OOP. Själv skummade jag bara igenom den boken på en kväll, och den gav mig det jag behövde veta för att fortsätta. Men har du ingen koll på OOP så kan det nog bli en hel del tragglande ibörjan.
July 18, 2003
Chewie wrote: [quote=*blitz*]Efter lite ytterligare funderingar så har jag kommit fram till att jag ska nog testa C#, det verkar vara ett rätt så intressant språk att programmera i.
Finns det något bra litteratur som man kan använda sig av? Vilket program bör man använda när man programmerar i c#?/blitz
Det följer med en kompillator i .NET Framework, men det är inget som man vill sitta och bråka med.
Visual Studio är det som gäller. Det finns även gratis beta version att ladda ner (version 8).
Bok, C# Bible kanske. Det beror lite på hur bra koll du har på OOP. Själv skummade jag bara igenom den boken på en kväll, och den gav mig det jag behövde veta för att fortsätta. Men har du ingen koll på OOP så kan det nog bli en hel del tragglande ibörjan.
Inte för att verka för dum, men vad är OOP?
IBM Thinkpad T60
September 13, 2001
*blitz* wrote:
Inte för att verka för dum, men vad är OOP?
ObjektOrienterad Programering.
http://www.susning.nu/Objektorientering
eller denna mycket lärorika sida
http://www.lava.se/max/
1 Guest(s)