February 11, 2005
December 26, 2003
CSS sÄklart!
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<html lang="en">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8">
<title>Columns</title>
<style type="text/css">
html { color: #000; }
.box p { margin: 0; padding: .5em 3%; }
.one { background: #ee9; width: 50%; float: left; }
.two { background: #aae; margin-left: 50%; }
/* IE5/mac hide */
* html .box p { height: 1%; }
/* end hide */
</style>
</head>
<body>
<div class="box one">
Test test test Test test test Test test test Test test test test
Test test test Test test test Test test test
</p>
Test test test Test test test Test test test Test test test Test
test test Test test test Test test test Test test test Test test
test Test test test Test test test Test test test Test test test
</p>
</div>
<div class="box two">
Test test test test Test Test test test Test test test Test test
test Test test test Test test test Test test test Test test test
Test test test Test test test Test test test Test test test
</p>
Test test test Test test test test test test test Test test test
Test test test test Test test test test test Test test test Test
test test
</p>
</div>
</body>
</html>
đ
[edit]
lol, lösningen ovan lider av IE's 3px jog. Har fixat det nu. đ http://www.positioniseverything.net/explorer/threepxtest.html đ
[/edit]
February 11, 2005
Hm... ser ju bra ut. Ăr det bara att göra flera likadana boxar (med andra namn) och lĂ€gga dem under sĂ„ att det blir som celler i en tabell?
AnvÀnder man nÄgonsin tabeller i css? Jag har sett ett sÄdant exempel men det kanske var ett mellanting mellan css och nÄt annat.
En annan grej ocksÄ: Jag vill att sidan ska funka i alla upplösningar. Som det Àr nu Àr sidan anpassad efter 800 bredd bara i fall att nÄgon "sÄn" ramlar in pÄ sidan. Det kÀnns trÄkigt att inte kunna anvÀnda hela bredden eftersom de flesta har högre upplösning och jag har sett sidor som helt enkelt anpassar sig efter din upplösning. HUR fixar man det?
Okej, en frÄga till, sista!
Om jag plussar ihop vidden pÄ mina div (som ligger precis kant i kant) sÄ blir det 829 pixlar. Vidden pÄ body mÄste dÄ sÀttas till 820 px för annars blir det 9 vita px till vÀnster om den "vÀnstraste" div. hur kommer det sig, om du vet?
đ
December 26, 2003
Hmmm.... om du helt vill efterstrÀva en "tabell", med rader och kolumner, sÄ fÄr du nog helt enkelt anvÀnda en vanlig HTML-tabell. Mest beroende pÄ att IE saknar stöd för CSS-tabeller.
Annars fÄr man kanske tÀnka i andra banor Àn "kolumner och rader", och mer som "positionerade block". Men för all del, det gÄr att lÀgga dit fler "rader" om du vill, med koden i förra inlÀgget...
<div class="box one">
a</p></div>
<div class="box two">
b</p></div>
<div class="box one">
c</p></div>
<div class="box two">
d</p></div>
Full bredd Àr det i mitt kodexempel i förra inlÀgget. Du behöver helt enkelt inte ange nÄgon bredd över huvud taget. Block-element tar automatiskt upp sÄ mycket plats som det finns i sidled (med vissa undantag, som tex. TABLE).
Om jag plussar ihop vidden pÄ mina div (som ligger precis kant i kant) sÄ blir det 829 pixlar. Vidden pÄ body mÄste dÄ sÀttas till 820 px för annars blir det 9 vita px till vÀnster om den "vÀnstraste" div. hur kommer det sig, om du vet?
? đź
February 11, 2005
En annan grej ocksÄ: Jag vill att sidan ska funka i alla upplösningar. Som det Àr nu Àr sidan anpassad efter 800 bredd bara i fall att nÄgon "sÄn" ramlar in pÄ sidan. Det kÀnns trÄkigt att inte kunna anvÀnda hela bredden eftersom de flesta har högre upplösning och jag har sett sidor som helt enkelt anpassar sig efter din upplösning. HUR fixar man det?
Jag tror att du missuppfattade mig. Det hĂ€r hade inte med boxarna att göra utan mer allmĂ€nt om sidan. Om du fortfarande inte förstĂ„r sĂ„ fĂ„r du skriva VAD det Ă€r du inte fattar. đ
1 Guest(s)