Brazil renderaren till 3DSMAX|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Brazil renderaren till 3DSMAX
Helioz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 371
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 26, 2001 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som testat den?
Vad tycker ni?

Härdin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 731
Member Since:
December 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
126237
December 27, 2001 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det olika rederare???

Behövar man inte använda 3dsmax innbyggda skit som inte ens använder grafikkortet???
(Tänker på en sån enkel sak som bumpmapping demot i 3dmark...en sån film skulle väl ta en dag lr så att rendra i 3dsmax)

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
126255
December 27, 2001 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Helios: Vart hittar man info om Brazil-motorn?

Härdin: 3D-teknik är bra mycket mer avancerat än du kan föreställa dig. Och en 3D-accelerator har verkligen inte den precision och funktionalitet som behövs.

Härdin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 731
Member Since:
December 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
126301
December 27, 2001 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men jag tycker att 3dsmax bör utnyttja grafikkortets funktioner...

Många av sakerna som finns i 3dsmax(bl.a. bumpmapping) finns inbyggt i dagens grafikkort...
Trots allt så är 3dsmax uppbyggt av polygoner, så det bör gå...

Men då vi har raytracing så kan det bli lite svårare =/

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
126303
December 27, 2001 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår vad du menar, men dagens grafikkort har för dålig precision. Exempelvis klagar John Carmack på att när man renderar en bild och har många texturöverdrag, så blir det för mycket bitfel och kass kvalité.

Har du 5st 24-bitars texturer och lägger dom ovanpå varandra med 24-bitars precision så blir inte resultatet 24-bitar.

En modern renderingsmotor i 3DS, Lightwave, Maya m.fl. har en intern bitprecision på 168-bitar och uppåt.

Dessutom så fuskar man mycket i realtids 3D-grafik. Exempelvis så kan man inte göra realtids PHONG-shading (highlights), utan man använder en textur som ser ut som en highlight och få på så sätt något som liknar det riktiga.

Ta exempelvis quake2/3-motorn. Det kan ta flera timmar/dagar att beräkna en ny bana till quake2/3, men när det sedan är klart så kan man springa runt i den miljön i realtid.

Helioz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 371
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
126311
December 27, 2001 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Brazil finns att ladda hem gratis på http://www.splutterfish.com
Tänkte också bara påpeka att när 3DSMAX renderar en bild så användes inte grafikkortet överhuvudtaget för att göra beräkningarna, det är datorns processor som gör det.
Skaffar ni multiprocessorsystem så renderas bilderna snabbare. Skaffar ni ett Quadro DCC grafikkort så får ni snabbare och bättre grafik i viewportarna.
Det är endast i viewportarna som grafikortet används för att beräkna och rita upp det som syns.
Tycker ni att viewport prestandan är dålig i 3DSMAX så testa att köra OpenGL eller Direct3D istället.
Har ni en monsterdator så kan ni göra så att viewportarna renderas i realtid genom att använda ActiveShade.
PS. Om ni har problem att ladda ner 3DSMAX 4.2 så har jag den exakta länken till er.

_________________
.:ATHLON 1000, 512 RAM, 96 GIG HD, SB LIVE PLATINUM, LIAN LI PC70, ASUS V7700 64 MEG, NOKIA 445PRO 21:.

[ Detta Inlägg ändrades av: [NH]Helios den 2001-12-27 15:39 ]

Polly@TroLLskOgeN
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
September 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
128921
January 3, 2002 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Brazil renderaren till maxen är helt suverän! Om inte annat så talar väl bilderna utlagda på splutterfish för sig själva.

Men ljussättning är ju ändå viktigast anser jag, så en superbra bild är ju inte automatiskt resultatet av häftig programvara. Riktigt bra bilder produceras alltid av personer med erfarenhet o massor av talang.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 391
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL