December 15, 2001
Jo, men jag tycker att 3dsmax bör utnyttja grafikkortets funktioner...
Många av sakerna som finns i 3dsmax(bl.a. bumpmapping) finns inbyggt i dagens grafikkort...
Trots allt så är 3dsmax uppbyggt av polygoner, så det bör gå...
Men då vi har raytracing så kan det bli lite svårare =/
July 2, 2001
Jag förstår vad du menar, men dagens grafikkort har för dålig precision. Exempelvis klagar John Carmack på att när man renderar en bild och har många texturöverdrag, så blir det för mycket bitfel och kass kvalité.
Har du 5st 24-bitars texturer och lägger dom ovanpå varandra med 24-bitars precision så blir inte resultatet 24-bitar.
En modern renderingsmotor i 3DS, Lightwave, Maya m.fl. har en intern bitprecision på 168-bitar och uppåt.
Dessutom så fuskar man mycket i realtids 3D-grafik. Exempelvis så kan man inte göra realtids PHONG-shading (highlights), utan man använder en textur som ser ut som en highlight och få på så sätt något som liknar det riktiga.
Ta exempelvis quake2/3-motorn. Det kan ta flera timmar/dagar att beräkna en ny bana till quake2/3, men när det sedan är klart så kan man springa runt i den miljön i realtid.
July 19, 2001
Brazil finns att ladda hem gratis på http://www.splutterfish.com
Tänkte också bara påpeka att när 3DSMAX renderar en bild så användes inte grafikkortet överhuvudtaget för att göra beräkningarna, det är datorns processor som gör det.
Skaffar ni multiprocessorsystem så renderas bilderna snabbare. Skaffar ni ett Quadro DCC grafikkort så får ni snabbare och bättre grafik i viewportarna.
Det är endast i viewportarna som grafikortet används för att beräkna och rita upp det som syns.
Tycker ni att viewport prestandan är dålig i 3DSMAX så testa att köra OpenGL eller Direct3D istället.
Har ni en monsterdator så kan ni göra så att viewportarna renderas i realtid genom att använda ActiveShade.
PS. Om ni har problem att ladda ner 3DSMAX 4.2 så har jag den exakta länken till er.
_________________
.:ATHLON 1000, 512 RAM, 96 GIG HD, SB LIVE PLATINUM, LIAN LI PC70, ASUS V7700 64 MEG, NOKIA 445PRO 21:.
[ Detta Inlägg ändrades av: [NH]Helios den 2001-12-27 15:39 ]
September 19, 2001
Brazil renderaren till maxen är helt suverän! Om inte annat så talar väl bilderna utlagda på splutterfish för sig själva.
Men ljussättning är ju ändå viktigast anser jag, så en superbra bild är ju inte automatiskt resultatet av häftig programvara. Riktigt bra bilder produceras alltid av personer med erfarenhet o massor av talang.
2 Guest(s)