C++ Kompilator.|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
C++ Kompilator.
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 24, 2004 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Började lära mig koda C++ igår. Detta gör jag under Linux. Men vill gärna kunna koda i skolan också. Så undrar vad man skall använda för kompilator till windows. Samt någon skön editor.

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
578293
March 24, 2004 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Borland men det kostar pengar.

Avatar
dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
578306
March 24, 2004 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Borland har en gammal kompilator som är gratis.. men den är som sagt gammal = dålig. Du kan också använda gcc i Windows. Läs mer på http://www.mingw.org. Till den rekommenderar jag denna IDE: http://www.parinya.ca.

Mingw (gcc) kan vara lite knepigt att installera, men det finns bra instruktioner på mingw.org.

Dock ska man veta att gcc (i både linux och Windows) knappast är den bästa kompilatorn om det är prestanda man är ute efter, varken i kompileringshastighet eller programhastighet (de kompilerade programmen blir mao inte jätte-bra optimerade). Men den är ju gratis 🙂

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
578307
March 24, 2004 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Borland har jag, även MinGW. Men förstår inte hur de fungerar. 😀 Ska jag använda cmd?

Avatar
dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
578311
March 24, 2004 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Yes, om du inte installerar IDE:n jag länkade till. Den är kanon och förenklar väldigt mycket.

GCC används oftast tillsammans med 'make', som är ett program som läser Makefile:r. Dessa makefiler innehåller information om vilka filer som ska kompileras och hur de ska kompileras. Det kan vara ganska (läs väldigt) jobbigt att skriva dessa själv, åtminstonde om programmet har många filer. Allt detta fixar mingw studio åt dig.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
578322
March 24, 2004 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Låter nice, tankar ner det nu, får se hur det är. =)

Men någon skön editor?

Avatar
dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
578324
March 24, 2004 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

mingw studio ÄR en editor 😉

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
578332
March 24, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

körde ett prog som heter Devc++ under min programerings tid, kanske värt att teste ?

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
578342
March 24, 2004 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

dae wrote: mingw studio ÄR en editor 😉

Jo kom på det. Men man bygger inte program på samma sätt i windows som i linux? Skulle göra ett litet program för cmd. Men får massa error.


--------------------Configuration: fnizz - Debug--------------------
Compiling source file(s)...
fnizz.cpp
Linking...
mingwliblibstdc++.a(streambuf-inst.o)(.text$_ZNSt15basic_streambufIcSt11char_traitsIcEE13_S_pback_sizeE+0x0): multiple definition of `std::basic_streambuf<char, std::char_traits<char> >::_S_pback_size'
C:MinGWStudioSamplesMessageBoxfnizzDebugfnizz.o(.rdata$_ZNSt15basic_streambufIcSt11char_traitsIcEE13_S_pback_sizeE+0x0):fnizz.cpp: first defined here
mingwliblibstdc++.a(ios.o)(.text$_ZNSt8ios_base4Init13_S_ios_createEb+0x1bb): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(ios.o)(.text$_ZNSt8ios_base13_M_grow_wordsEi+0x15c): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(ios.o)(.text$_ZNSt8ios_base17_M_call_callbacksENS_5eventE+0x4c): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(istream-inst.o)(.text$_ZNSiC2EPSt15basic_streambufIcSt11char_traitsIcEE+0x45): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(istream-inst.o)(.text$_ZNSiC1EPSt15basic_streambufIcSt11char_traitsIcEE+0x59): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(istream-inst.o)(.text$_ZNSirsERb+0x114): more undefined references to `_Unwind_Resume' follow
mingwliblibstdc++.a(eh_throw.o)(.text$__cxa_throw+0x54): undefined reference to `_Unwind_RaiseException'
mingwliblibstdc++.a(eh_throw.o)(.text$__cxa_rethrow+0x1b): undefined reference to `_Unwind_RaiseException'
mingwliblibstdc++.a(locale-inst.o)(.text$_ZNSt10moneypunctIcLb0EEC2Ej+0x44): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(locale-inst.o)(.text$_ZNSt10moneypunctIcLb0EEC1Ej+0x45): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(locale-inst.o)(.text$_ZNSt10moneypunctIcLb0EEC2EPiPKcj+0x44): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(locale-inst.o)(.text$_ZNSt10moneypunctIcLb0EEC1EPiPKcj+0x44): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(locale-inst.o)(.text$_ZNKSt10moneypunctIcLb0EE11do_groupingEv+0x2b): undefined reference to `_Unwind_Resume'
mingwliblibstdc++.a(locale-inst.o)(.text$_ZNKSt10moneypunctIcLb0EE14do_curr_symbolEv+0x2b): more undefined references to `_Unwind_Resume' follow

fnizz.exe - 13 error(s), 0 warning(s)

Ser exakt likadant ut som det jag gjorde igår. Det är bara en source fil inga headers eller liknande.

Zym
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 274
Member Since:
August 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
578427
March 24, 2004 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

är väl kanske bättre o skriva ut koden än felen om du vill ha hjälp =) finns väl ingen jag känner iaf som verkligen vet vad allt det där betyder =)

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
578447
March 24, 2004 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Nej just det. 😀 Men alltså jag kan kompilera bara källkoden. Men jag vill ha ett körbart program. När jag kompilerat källkoden i Linux räcker det att jag skriver ./fil

Zym
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 274
Member Since:
August 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
578495
March 24, 2004 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

du måste bygga en exe oxå. hur det går till beror väl på vad du kör för program o så. finns väl nått som heter cbuilder, annars finns det inbyggt i borland c++ och visualc++

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
578507
March 24, 2004 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag tar "Build an execute" Så får jag felmeddelandet ovan.

Vill inte skriva ut koden här, men kan ta en annan som är ganska lik. 😉


#include <iostream>
using namespace std;

int main() {
cout << "Vad vill du göran";
cout << "1. Kolla pr0nn";
cout << "2. Göra pr0nn";
cout << "3, fNiZzan";
cout << "Gör ditt val:n";
int selection;
cin >> selection;

switch (selection) {
case 1:
cout << "Tyvärrn";
break;
case 2:
cout << "Tyvärrn";
break;
case 3:
cout << "Tyvärrn";
break;
}
}

Detta är inte det riktiga, men något liknande. 😉

Avatar
dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
578627
March 24, 2004 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Du sade att du redan hade mingw installerat? Och du har nu installerat mingw studio? I så fall är problemet att du har dubbla installationer av mingw. Det kanske enklaste lösningen är att ta bort (döp om...) den mingw-katalog som följer med mingw studio (katalogen ska mao finnas i mingw-studio-katalogen), och sedan tala om för mingw studio var den "riktiga" mingw finns (dvs. alla sökvägar som har med mingw att göra måste ändras).

Det bör inte vara så svårt att fixa, men hojta till om du behöver hjälp 🙂

Edit: som du kanske har förstått så är det inget fel på din kod 😉

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
579328
March 25, 2004 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

dae wrote: text

Så det löste sig nu. 😀 Men nu undrar jag hur jag kör ett annat program, kommando. Om jag t.ex. vill att om man svarar 2. Så skall det sätta igång en .bat fil. Hur? 😀

Avatar
dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
579345
March 25, 2004 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Du vill alltså starta ett program ifrån ditt eget program?
Finns kanske lättare sätt, men detta är det generella: http://msdn.microsoft.com/libr.....rocess.asp.
Tips för framtiden: MSDN Library - mycket bra ställe när man behöver leta efter Win32-API-grejer.

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
Member Since:
September 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
579901
March 25, 2004 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

dae wrote: Dock ska man veta att gcc (i både linux och Windows) knappast är den bästa kompilatorn om det är prestanda man är ute efter, varken i kompileringshastighet eller programhastighet (de kompilerade programmen blir mao inte jätte-bra optimerade). Men den är ju gratis 🙂

Hmm jag har inte hört ngt dåligt om gcc, men den kan väl hända att du har rätt.
Men min fråga som jag tänkte ställa var om du hade ngn bra sida med jämförande tester på ganska hög nivå mellan olika kompilatorer.

Avatar
dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
580059
March 25, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel har en del siffror. De pekar naturligtvis ut deras kompilator som den bästa 🙄 men helt ointressanta är de ändå inte. Du borde hitta resultaten om du kollar runt lite på kompilatorsidorna hos intel. Andra sidor:
http://www.coyotegulch.com/rev.....ench2.html
http://www.aceshardware.com/re.....d=75000387

Att jag säger att gcc inte är bra är för att:

  • ett par personer med mycket stor kunskap om kompilatorer säger så (vi pratar om personer som jobbar/forskar på kompilatorer och kompilatoroptimeringar).
  • testar som jag tillsammans med klasskompisar gjort pekar på det. För den intresserade kan jag säga att vi gjorde en statisk kodanalys där vi jämförde den genererade koden från gcc, icc (intels kompilator) och cc (suns kompilator) för följande arkitekturer: ia32, ia64, amd64, sparc64. Vi tittade framför allt på antalet minnes-instruktioner (dvs. instruktioner som accessar minnet). Det visade sig att intels kompilator ofta genererade minst lika bra kod för ia32 som gcc gjorde för amd64 (som ju är väldigt lik ia32, men med ett par förbättringar). Kan också nämna att gcc genererade över 25% nop:ar (dvs. instruktioner som inte gör någonting alls, annat än tar upp plats i minnet och inte minst pipeline:n) för ia64. Knappast effektivt...

Men sedan ska man inte bry sig allt för mycket om detta. Oftast behöver inte programmen vara hyperoptimerade. Och för att få den optimala optimeringen måste man ändå sitta och testa olika flaggor för varje program, oberoende av vilken kompilator man använder.

Edit: för er som kör linux: Intels kompilator är (hör och häpna!) gratis!
http://www.intel.com/software/.....noncom.htm

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
Member Since:
September 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
580110
March 25, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Fint, jo jag har oxå hört att intels kompillator ska vara mycket bra. Men har inte haft möjlighet/tid att testa den ännu.
Men något får man ju spara på framtiden med 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL