September 13, 2001
Ja det lever, och det är absolut värt att lära sig.
Varför har du fått för dig att det skulle vara för gammalt?
Gammalt, tja. Det har ju en massa gamla arv från C som är lite jobbiga IMHO.
Men om du vill programmera i ett lite fräshare språk, så testa C#. Men C++ är en bättre grund att stå på.
June 29, 2004
jo jag tänkte det, jag håller på att läsa bok efter bok och skapa programm efter program i c++, men tråkigt nog så allt jag skappar funkar som dos i cmd. GÅR det att skapa tex"bilder".. förstår ni vad jag menar. asså tex ett programm med en snygg bakrund eller dylikt?
June 17, 2002
Tovedal wrote: jo jag tänkte det, jag håller på att läsa bok efter bok och skapa programm efter program i c++, men tråkigt nog så allt jag skappar funkar som dos i cmd. GÅR det att skapa tex"bilder".. förstår ni vad jag menar. asså tex ett programm med en snygg bakrund eller dylikt?
ja du.. hur tror du de flesta Windowsprogram e gjorda? eller spel för den delen??
April 1, 2001
C/C++ är gammalt, men fortfarande väldigt bra språk och kommer säkert alltid att vara. Till råga på allt är det snabbexekverande och körs på de flesta plattformar. C sägs ju vara ett bra språk för att börja med programmering, och sedan kan man ju fortsätta med objektorientering (C++) eller andra programspråk.
July 10, 2004
Iceman wrote: C/C++ är gammalt, men fortfarande väldigt bra språk och kommer säkert alltid att vara. Till råga på allt är det snabbexekverande och körs på de flesta plattformar. C sägs ju vara ett bra språk för att börja med programmering, och sedan kan man ju fortsätta med objektorientering (C++) eller andra programspråk.
Varför ska man lära sig C om man sedan ska gå vidare till C++? Namnet "C++" säger ju att det är en utökning/förbättring av C så det självklara är väl att man lär sig C++ i dagens läge.
Snabbexekverande, ja jämnfört med Python, Java och allt det där skräpet så. Men inte jämnfört med Assembler. 🙂
[quote=Tovedal]jo jag tänkte det, jag håller på att läsa bok efter bok och skapa programm efter program i c++, men tråkigt nog så allt jag skappar funkar som dos i cmd. GÅR det att skapa tex"bilder".. förstår ni vad jag menar. asså tex ett programm med en snygg bakrund e
Det du lär dig nu är grunderna i C++. Hur du löser problem, hur du tillämpar dina kunskaper på verkliga problem. Vill du sedan lämna konsolen är det bara att gå vidare till Win32API för att skapa enkla grafiska applikationer i Windows. Vill du börja koda spel är det SDL(använder iofs. OpenGL för 3D), OpenGL, DirectX osv. som gäller.
1 Guest(s)