April 4, 2002
1a. Jag tänkte göra en meny (med CSS) och hittade en bra på listomatic.com. Det uppstår dock ett (designmässigt) problem. Problemet är att efter sista meny-elementet/knappen så skapas det en mellanrad/rum. Menyn skapas med hjälp av en "lista" och det verkar som att det är [/list] tagen som skapar den extra raden/mellanrummet. Jag har testat att sätta padding och margin till 0 men det hjälper inte. Vet någon om det går att gå runt detta???
1b. Finns det bättre sätt att skapa menyer med CSS?
2. Hur skapar man en box som automatiskt anpassar bredden till texten??? Jag hittar bara hur man gör att bredden är fast eller procentuell. Tex så ska boxen bli av rätt längd oberoende om jag skriver ett kort eller långt ord.
April 4, 2002
Jag sitter just nu bara med modem men jag packade ihoppa filera i en fil. Hoppas det går bra också.
Jag tog också en bild på problemet så man ser hur det ser ut i ie resp firefox (färgerna blev dock väldigt förvrängda pga paint).
Firefox verkar lägger till ett mellanrum över och under men ie lägger bara till ett under trotts att jag tycker att det borde vara 0 både över och under.
Här är filern som zipfil
Jag tycker att det ser bra ut i firefox, nästan, men problemet där är att jag vill ha lite smallare mellanrum mellan boxen och knapparna men det går inte trots att jag har förökt att ändra paddingen ända ner till 0 på padding-top och botten (som det råkade vara på den filen jag skickade, det var kanske inte så bra). (Meningen är inte att det ska vara 0 igentligen).
När jag i ie sätter padding-top så att avståndet (mellan menyn och boxen) blir bra (kan ändras från 0 (som ie bilden vissade) till oändligheten) och sedan sätter samma på botten så blir det bottenavståndet ALLTID längre (det går inte att få till 0 som för top och det var det bilden vissade).
Problemet verkar vara att det jag skriver in verkar läggas till, till ett "default värde" som gör att jag inte kan få avståndet mindre än "default avståndet/värdet" på botten.
I firefox verkar det vara samma sak med ett "default avstånd" men där är det både ovan och under menyn, inte bara under meny som i ie. Som koden såg ut borde, tycker jag, att boxens "höjd" borde vara lika hög som menyn.
Hoppas ni fattade, svårt att förklara.
2 Guest(s)