Eget skrivet program - Går det att göra reverse på det?|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Eget skrivet program - Går det att göra reverse på det?
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 21, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag testade för ett par år sedan att skriva ett program i maskinkod (jag knackade in ett antal tecken i en hexeditor vill säga) och provkörde.

Programmet startar i dos och visar texten RVD8!@T##3 sedan drar hårddisken igång och stannar efter ca 20 sekunder, när man startar datorn finns inte partitionerna kvar.

Ett koll med en sekorläsare visar att var 25 sektor på hårddisken har blivit ersatt med null.

Efter en omformatering fungerar hårddisken som vanligt.

Min fråga är alltså går det att plocka fram i tex Basic eller C vad programmet egentligen gör?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
953291
September 21, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Möjligen om man kör programmet i en virtuell miljö och samtidigt kör någon slags monitor av programmet.
Är inte så bra på reverse engeneering

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
953349
September 21, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går att göra.
Att göra om från maskinkod till assembler är trivialt men det är även möjligt att gå till högre språknivåer. Se länken nedan för ett exempel.

http://www.itee.uq.edu.au/~cri.....a/dcc.html

bud_bundy
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
963669
October 14, 2005 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Programmet blir nog knappast tydligare i C etc, snarare brukar folk kolla på assemblerkoden och se vad deras kod i verkligheten gör.
I länken som han ovanför visar så har de först kodat ett program i C, som de har kompilerat och sedan översatt det tillbaka. Det kan gå rätt så bra.
Men man kan lungt glömma att få något program som ursprunglingen är skriven i assembler/maskinkod att se "bättre ut" i ett mer högnivåspråk.

För övrigt så kodar jag inte så mycket kod för persondatorer, så jag kan tyvärr inte tyda x86 kod så bra.
Men om du vill veta vad din kod gör, frågan någon som kan x86kod eller försök att ta reda på vad den gör i via ett assemblerprogram. Hexkod är bara dumt, gör det bara mer svårläst. Och assembler översätts bara rakt av typ. Man kan göra lite labels och annat som sedan översätts till "instruktionraden".

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 104
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL