May 24, 2001
OfflineMikkoloo: Om du fick grafiken att funka i C, ska det inte vara några problem att använda samma kod i C++. C++ är en utökning av C, så själva grund-C är kvar. Kolla efter referens och tutorials för svgalib, det är det man använder för att rita grafik i linux.
Tjoppen:
Du är så inkompetent att du är rolig!
October 10, 2001
OfflineOn 2001-10-20 11:46, Donan Fear wrote:
Mikkoloo: Om du fick grafiken att funka i C, ska det inte vara några problem att använda samma kod i C++. C++ är en utökning av C, så själva grund-C är kvar. Kolla efter referens och tutorials för svgalib, det är det man använder för att rita grafik i linux.Tjoppen:
Du är så inkompetent att du är rolig!
Jag kan bara hålla med dessa otvivelaktiga sanningar. 
_________________
Hade jag haft en bra dator skulle jag ha skrutit om den här.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-20 11:49 ]
October 10, 2001
OfflineQuaero: Skulle vilja kommentera meningen:
Eftersom alla datorer kör windows är det det operativsystem som det är mest tacksamt att programmera för och DirectX är ett bra hjälpmedel för detta.
Visst är DX ett bra hjälpmedel, men det som stör mig är att alla datorer skulle köra windows. Det är helt fel, man kan mycket väl köra OpenGL och vissa implementeringar av DirectX på tex Linux (kan bara kommentera om linux eftersom jag har det). Den bästa lösningen jag hittat på mitt problem är SDL. (libsdl.org) Det är nån sorts directX vad jag har förstått.
October 10, 2001
OfflineKan man köra DX på Linux, det visste jag faktiskt inte. Underbart!
Då är ju DX ännu bättre än vad jag först trodde. 
Programmerar dock som sagt inte 3D så det vet jag inget om.
EDIT: Jag menade förut att nästan alla datorer kör windows, inte alla, förlåt.
_________________
Hade jag haft en bra dator skulle jag ha skrutit om den här.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-20 14:16 ]
August 7, 2001
OfflineOn 2001-10-10 18:23, Tjoppen wrote:
_asm{
mov AH,0 // BIOS Vid function number. (0 sets vid mode)
mov AL, 0x13 // Mode number
int 10h // Call BIOS interrupt
}
void* pointer = (void*)0xa0000000;
*((unsigned char*)pointer) = 15;Följande kod byte till skärmläge 13 och ritar en vit punkt vid ( 0, 0 )
Funkar dock inte med MSVC++(det blir bluescreen)
Annars kan du använda OpenGL lr :spy: DirectX
varför inte sätta AX till 13h direkt? då tjänar man en mov å progget blir mycket snabbare! 🙂
October 17, 2001
Offlinehttp://www.flipcode.com/demomaking
Där har du en väldigt genomgående guide
till hur man skriver lite grafik dock
i bara mode13h läget men det är en början.
Själv började jag med den och vidare har det gått.
Sen har du ju NeHe:s guide på http://www.libsdl.org
som du kan kåda opengl i alla operativ system(linux såklaaaart).. Under länken OpenGl INtro elle rnåt.
Hoppas detta duger=)
Ha en bra dag
//EddieX









Log In

