enkel grafik med C++|Page 2|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

   

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
enkel grafik med C++
Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
84624
October 19, 2001 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjoppens inlägg är inte ens värt att kommentera.

Mikkoloo: Lär dig så mycket som möjligt, även om du inte tror det nu så kommer det att uppkomma situationer när du är väldigt glad över allt du har lärt dig.

Sajko
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 151
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
84978
October 19, 2001 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Exakt, man ska inte kommentera ett så fullständigt inlägg med så klara fakta.

DirectX suger!

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
84989
October 19, 2001 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

DirectX är ett bra verktyg för spelprogrammerare. Eftersom alla datorer kör windows är det det operativsystem som det är mest tacksamt att programmera för och DirectX är ett bra hjälpmedel för detta.

Tjoppen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 872
Member Since:
August 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
85005
October 19, 2001 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

DIRECTX SUUUUGER!!!!

Om valet DirectX - OpenGL står...Vad väljer man? Jo, OpenGL!
DirectInput och DirectPLay är bra, men Direct3D....Ja, alla ni som prova i HL t.x...BLÄ!

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
85018
October 19, 2001 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Direct3D vet jag inget om, programmerar inte 3D så det är möjligt att OpenGL är bättre. Men till 2D är DirectX ett utmärkt verktyg.

Avatar
Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
85207
October 20, 2001 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Mikkoloo: Om du fick grafiken att funka i C, ska det inte vara några problem att använda samma kod i C++. C++ är en utökning av C, så själva grund-C är kvar. Kolla efter referens och tutorials för svgalib, det är det man använder för att rita grafik i linux.

Tjoppen: laugh Du är så inkompetent att du är rolig!

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
85209
October 20, 2001 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-20 11:46, Donan Fear wrote:
Mikkoloo: Om du fick grafiken att funka i C, ska det inte vara några problem att använda samma kod i C++. C++ är en utökning av C, så själva grund-C är kvar. Kolla efter referens och tutorials för svgalib, det är det man använder för att rita grafik i linux.

Tjoppen: laugh Du är så inkompetent att du är rolig!

Jag kan bara hålla med dessa otvivelaktiga sanningar. wink

_________________
Hade jag haft en bra dator skulle jag ha skrutit om den här.

[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-20 11:49 ]

Tjoppen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 872
Member Since:
August 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
85242
October 20, 2001 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Arrr....

Mikkoloo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
85270
October 20, 2001 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Quaero: Skulle vilja kommentera meningen:

Eftersom alla datorer kör windows är det det operativsystem som det är mest tacksamt att programmera för och DirectX är ett bra hjälpmedel för detta.

Visst är DX ett bra hjälpmedel, men det som stör mig är att alla datorer skulle köra windows. Det är helt fel, man kan mycket väl köra OpenGL och vissa implementeringar av DirectX på tex Linux (kan bara kommentera om linux eftersom jag har det). Den bästa lösningen jag hittat på mitt problem är SDL. (libsdl.org) Det är nån sorts directX vad jag har förstått.

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
85274
October 20, 2001 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan man köra DX på Linux, det visste jag faktiskt inte. Underbart!
Då är ju DX ännu bättre än vad jag först trodde. wink

Programmerar dock som sagt inte 3D så det vet jag inget om.

EDIT: Jag menade förut att nästan alla datorer kör windows, inte alla, förlåt.

_________________
Hade jag haft en bra dator skulle jag ha skrutit om den här.

[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-20 14:16 ]

Mikkoloo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
85419
October 20, 2001 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

det är lugnt smile

det mesta på linuxmarknaden som liknar större projekt är oftast portade.

Mikkoloo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
88632
October 24, 2001 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

missförstå mig inte, alla SPEL som liknar större projekt. För övrigt är det inte precis directX. SDL är ett eget lib som finns för windows också. Inget direkt med directX altså, mer än själva användningsområdet.

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
88689
October 24, 2001 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha, kul i alla fall.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
89368
October 25, 2001 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-10 18:23, Tjoppen wrote:
_asm{
mov AH,0 // BIOS Vid function number. (0 sets vid mode)
mov AL, 0x13 // Mode number
int 10h // Call BIOS interrupt
}
void* pointer = (void*)0xa0000000;
*((unsigned char*)pointer) = 15;

Följande kod byte till skärmläge 13 och ritar en vit punkt vid ( 0, 0 )
Funkar dock inte med MSVC++(det blir bluescreen)
Annars kan du använda OpenGL lr :spy: DirectX

varför inte sätta AX till 13h direkt? då tjänar man en mov å progget blir mycket snabbare! 🙂

EddieX
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
October 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
91571
October 29, 2001 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.flipcode.com/demomaking

Där har du en väldigt genomgående guide
till hur man skriver lite grafik dock
i bara mode13h läget men det är en början.

Själv började jag med den och vidare har det gått.
Sen har du ju NeHe:s guide på http://www.libsdl.org
som du kan kåda opengl i alla operativ system(linux såklaaaart).. Under länken OpenGl INtro elle rnåt.
Hoppas detta duger=)
Ha en bra dag
//EddieX

Mikkoloo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
91844
October 29, 2001 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print
Mikkoloo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
91847
October 29, 2001 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det duger fint de! All hjälp e så välkommen så, fast jag har börjat tröttna lite på grafikprogrammering (innan jag ens har startat smile kanske är en konsol människa, vem vet? ska iaf läsa guiden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 23
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL