October 26, 2002
jag har precis börjat lära mig java (ligger på första kapitlet i min bok) och jag gör en övningsuppgift... jag har helt enkelt skrivit av den kod som står o boken. jag har provat både med eclipse och textpad
det som händer när jag försöker köra det är att det står
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: robot
när jag fösöker köra programmet...
koden ser ut såhär
class VolcanoRobot {
String status;
int speed;
float temp;void checktemp() {
if (temp > 660) {
status = "returning home";
speed = 5;
}
}void showAttributes() {
System.out.println("status: " + status);
System.out.println("speed: " + speed);
System.out.println("temp: " + temp);
}public static void main(String[] arguments) {
VolcanoRobot dante = new VolcanoRobot();
dante.status = "exploring";
dante.speed = 2;
dante.temp = 510;dante.showAttributes();
System.out.println("increase speed to 3");
dante.speed = 3;
dante.showAttributes();
System.out.println("changing temp to 670");
dante.temp = 670;
dante.showAttributes();
System.out.println("checking temp");
dante.checktemp();
dante.showAttributes();
}
}
*ursprungliga problemet LÖST...men detta kvarstår
October 26, 2002
det har du rätt i... sen förstod jag att den gjorde skillnad på stora och små bokstäver sen hade jag stavat fel på ett ställe så nu är det rätt...men hur kör man programmet??
edit:
när jag skriver in filplatsjava volcanorobot.class i cmd så får jag följande error:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: volcanorobot/class
February 1, 2002
chippen wrote: det har du rätt i... sen förstod jag att den gjorde skillnad på stora och små bokstäver sen hade jag stavat fel på ett ställe så nu är det rätt...men hur kör man programmet??
edit:
när jag skriver in filplatsjava volcanorobot.class i cmd så får jag följande error:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: volcanorobot/class
Vad skriver du koden i?
När jag kodade (hatar java) så va det bara o trycka på en knapp i programmet så kompilerades och kördes det.
Jag har dock glömt vad det hette, va 2-3 år sen.
January 25, 2004
När du ska köra java class filer hoppar du över .class.
Alltså vid kompilering:
javac MinKlass.java
Vid körning
java MinKlass
Du skulle också kunna lägga in java-bin-mappen i path så räcker det att skriva som jag gjorde, alltså java, javac istället för hela sökvägen.
September 11, 2002
I Eclipse kan du högerklicka på en klass som innehåller en main metod och välja "Run As/Java Application". När du så gjort det en gång så kan du göra om det en gång till genom att klicka på den runda, gröna knappen med en vit pil på. Genom att trycka på nedåtpilen precis intill denna gröna knapp så kan du välja godtycklig fil som du kört tidigare, väldigt smidigt. Kompilera behöver du inte bry dig om då detta utförs automatiskt varje gång du sparar dina filer (kanske även kontinuerligt, kommer inte ihåg).
October 26, 2002
okey_sure wrote: När du ska köra java class filer hoppar du över .class.
Alltså vid kompilering:
javac MinKlass.javaVid körning
java MinKlassDu skulle också kunna lägga in java-bin-mappen i path så räcker det att skriva som jag gjorde, alltså java, javac istället för hela sökvägen.
nje det funkar ändå inte...
fet_loa:det funakde perfekt...thx 😀
1 Guest(s)