Flashhjälp [Filmklipp]|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Flashhjälp [Filmklipp]
Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har börjat jobba lite med flash för att kunna lära mig lite för framtida bruk. Men det är en sak jag tänkt göra som jag inte lyckas med. Så jag undrar om någon vet en sida med tutorials/guider för att få det att fungera.

Ska förklara lite närmare.

Har lagt upp flashen här --> http://www.wolf-island.se/blax/flash.swf så att ni ska förså problemet. [OBS!] Tar en stund att ladda [/OBS!]

Det är en typ av "DVD-meny jag tänkt göra. Små klipp visas hela tiden i små rutor. Men när man klickar på en av klippen, så ska den visas i större skärm nere i hörnet.

Hur ska man bära sig åt för att kunna göra så ? Jag vet ju vad jag vill göra, men jag vet inte vad man ska söka efter för att få rätt träffar. Så jag tänkte att någon här kanske vet hur man gör 🙂

Snabba svar uppskattas 🙂

//MVH Stellan

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
899879
May 29, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår hur du menar, men kan inte tillräckligt med flash för att kunna lösa det åt dig... kolla på http://www.flashkit.com ...

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
April 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
899988
May 30, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Det ar 'ganska' enkelt beroende pa vem man fragar. De animerade videosekvenserna i exemplet ovan verkar vara importerade video-snuttar som ligger i ett varsit filmklipp pa huvudtidslinjen.

For att astadkomma ovanstaende sa prova foljande:

* Skapa ett nytt Flash-dokument med en (1) bildruta.
* Sag till filmen att stanna med stop(); kommandot pa forsta bildrutan.
* Lagg pa en bakgrund i ovanstaende som passar.
* Skapa en ruta som ar sa stor som ditt lilla animation ska vara. (Typ rektangelverktyget)
* Markera hela rutan och konvertera till ett filmklipp.
* Placera filmklippet pa onskad plats
* Dubbelklicka in dig i filmklippet och lagg in valfri animation eller videosekvens i dess tidslinje.

Tips:

* Rutan du skapade kan du kopiera ett par ganger for att gora flera filmklipp med samma storlek
* Alternativ kan du duplicera filmklippet i biblioteket sa att du far flera kopior av den dar direkt istallet for att skapa flera.
* De skapade filmklippen kommer att loopa tills de blir tillsagda annat.
* Kopierar du filmklippet skapat ovan sa far du samma animation i bada. Andrar du i ena sa andrar du ocksa i det andra eftersom de ar kopior av samma original. (Flera kopior av en sak i biblioteket)

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
899997
May 30, 2005 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Tack så mycket för hjälpen 🙂 Dock är jag inte så himla kunnig så jag får det att fungera 😉

Ska förklara lite hur jag gjorde.

I flashen jag länkade till i första inlägget, där markerade jag ett av dom små videoklippen och konvertarade den till ett "movie clip".

Sen gick jag in i "Actions" för det movieklippet och la till följande kod för att se om det fungerar:

on (release) {
loadMovieNum("flash.swf", 0);
}

Men det gjorde det inte. Den spelar inte upp den filen när jag klickar på den, för det står såhär:

Error opening URL "file:///C|/DOCUME%7E1/Stellan/LOKALA%7E1/Temp/knappar sida1.swf"

Är jag på rätt spår eller är jag helt fel ute ?

* Klicka in dig i filmklippet och lagg in valfri animation eller videosekvens

Hur ser scriptet ut som jag ska använda för att få filmen att spelas upp när man klickar ? Är det mina "videosnuttar" jag ska länka till eller är det separata flashklipp ?

Är ganska ny inom flash så all hjälp är välkommen 🙂

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
April 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
901519
June 1, 2005 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Sokvagsproblemet borde avhjalpas genom att du lagger din .swf-fil i samma katalog som din fil som laddar den ligger i... Pa det sattet behover du inte ange en komplett sokvag. Dessutom brukar Flash inte gilla mellanslag och liknande prylar i sokvagar... Du kan ocksa prova att lagga din .swf-fil i en underkatalog till kallfilen (som ska ladda den) och ange "katalog/fil.swf" eller liknande.

Det sattet som jag foreslog tidigare innebar inte externt laddade animationer/videosekvenser utan jag tankte mer pa importerade videosekvenser eller animering gjorda i Flash.

Prova dessutom att anvanda den varianten av loadMovie som laddar in en extern fil i ett filmklipp, snarare an en niva... Brukar vara smidigare, tycker jag.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
901539
June 1, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, testade det du sa efter jag postade tråden, och det blev samma fel. Men jag löste det på ett fulare sätt.

Hade tänkt att flashen skulle bli som den här:
http://www.wolf-island.se/blax/flash.swf

Men den blev såhär istället:
http://www.wolf-island.se/blax.....flash2.swf

Fick det inte att fungera med småfilmer till knapparna. Lyckades bara få det att fungera med första knappen. Så jag gjorde bilder istället. Det får gå 🙂

Tack för alla tips 🙂

//MVH Stellan

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL