September 9, 2002
Jag har en hel uppsättning .ai bilder på planlösningar, alltså husritningar med illustrationer och text. Dessa öppnar jag i Illustrator och där ser de givetvis bra och knivskarpa ut. Nu är det så att jag ska konvertera dessa till .jpg (gif vore också ett alternativ). När jag försöker mig på detta väljer jag "save for web", där ställer jag in storleken jag vill ha på bilden (350pixlar bred) och väljer sedan att spara bilden till .jpg.
Nu är det så att kvalitén inte alls blir tillfredsställande när jag har konverterat .ai bilden till .jpg, det är framför allt texten i planlösningarna som blir oskarp och svårläst. Överlag blir kvalitén "dassig", men som sagt var är det framför allt texten som blir riktigt dålig. Jag har prövat att spara bilderna som .gif istället, det blev dock ingen märkbar skillnad. Jag har testat välja högsta kvalité och diverse andra inställningar men inget verkar hjälpa.
Är det någon som har tips på hur jag ska gå till väga för att överkomma detta problem?
Tack på förhand!
January 6, 2002
testa spara till .emf (enhanced meta file), så blir det bra.
det är ett vektorbaserat filformat vilket varken bmp, jpg eller gif är.
du har mao "oändlig" upplösning med emf dvs samma som i illustrator
möjligt att det kan funka med png men är inte säker.
glöm jpg o gif i detta fallet. isf måste du ha mycket högre upplösning.
eftersom 1 pixel=1 punkt så har du ju bara 350 punkters upplösning. tänk på att en skrivare har 600 punkter per tum eller mer...om du skulle få för dig att skriva ut dina filer igen. Så för att summera. spara i ett vektorbaserat format, tex emf.
September 9, 2002
Schmutziger wrote: testa spara till .emf (enhanced meta file), så blir det bra.
det är ett vektorbaserat filformat vilket varken bmp, jpg eller gif är.
du har mao "oändlig" upplösning med emf dvs samma som i illustrator
möjligt att det kan funka med png men är inte säker.glöm jpg o gif i detta fallet. isf måste du ha mycket högre upplösning.
eftersom 1 pixel=1 punkt så har du ju bara 350 punkters upplösning. tänk på att en skrivare har 600 punkter per tum eller mer...om du skulle få för dig att skriva ut dina filer igen. Så för att summera. spara i ett vektorbaserat format, tex emf.
Tanken är att bilderna ska ut på webben och därför valde jag jpg/gif. Finns det något vektorbaserad format som fungerar bra på webben?
January 6, 2002
som jag ser det har du dessa alternativ.
emf -borde funka har inte testat
pdf
eller
svg som är w3c:s vektorformat, du ska kunna spara som det i Illustrator
http://www.w3.org/Graphics/
bilderna funkar i Firefox men inte i IE 6.0
http://www.opera.com/features/svg/
2 Guest(s)