May 16, 2001
Jag håller på med ett glosprogram (läser Java i skolan) där jag skriver in svenskt ord och "annat språk". Dom lagras i en lista och sparas i en textfil. Svenskt ord på skrivs på textfilens första rad, "annat språk" på andra raden, svenskt ord på tredje raden, "annat språk" på fjärde osv.
Sedan i en testklass vill jag kunna förhöra glosorna. Då vill jag läsa från textfilen och lagra första raden till en sträng1 och även andra radens text till sträng2 osv.
Sedan jämför jag sträng 1 med sträng 2, och skriver om rätt el. fel.
Om man skriver rätt ska programmet läsa nästa strängpar från textfilens rad 3 och 4, och jämföra även dessa.
Jag vet inte hur jag ska läsa textfilens rader så att varje rad blir en ny sträng!
Hur ska jag göra? Eller finns det ett bättre sätt att göra mitt program? (finns det definitivt...)
Alternativt, var annanstans kan jag söka hjälp?
November 27, 2001
Bättre idé: betrakta glosorna som objekt och varje inmatningssession som ett annat och detta består av glos-objekten i tex en array
glos-objektet har attributen (tex) svensktord, språk, oversattning osv.
sedan är det bara att spara ner hela objektet mellan körningarna och återskapa det som den första åtgärd. Men detta förslag är ju bara om man skall göra det på ett riktigt sätt dvs "äkta" objekt orienterat. Men det beror ju förstås på vilken nivå du ligger med uppgiften.
2 Guest(s)