Galen på SQL och Access... #Tråd kan låsas#|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Galen på SQL och Access... #Tråd kan låsas#
RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
Member Since:
June 30, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 3, 2005 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror snart jag blir komplett galen... antingen har jag tappat allt vad gäller databaskunskaper eller så är det något annat som är komplett åt skogs. Klarar inte ens av att få ett vanligt INSERT INTO att fungera...
Någon som har något bra SQL-ställe på nätet för Access och ODBC? Inte intresserad av grafiska varianter utan enbart SQL-kod.

Gissa vad i är... for-loop förstås, men för sakens skull:
int i = 15;
INSERT INTO Ints_T(ID, Ints_short, Ints_long, Strings_ID, Floats_ID) VALUES (i, i, i, 3, 3);
createCommand = new OdbcCommand(dataSQL, DBMS_Connection);
createCommand.ExecuteNonQuery();

Eller om någon hittar något stort fel i koden... Felmeddelandet blir i stil med "För få parametrar, 1 förväntades". 👿 👿
Nu gör jag mat istället.

Edit: Tråd kan nu låsas... är man för trött för att programmera ska man göra annat. Funkar något bättre om i-variabeln används som variabel och inte som värde embarassed

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
958343
October 3, 2005 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

RoadRunner wrote: Tror snart jag blir komplett galen... antingen har jag tappat allt vad gäller databaskunskaper eller så är det något annat som är komplett åt skogs. Klarar inte ens av att få ett vanligt INSERT INTO att fungera...
Någon som har något bra SQL-ställe på nätet för Access och ODBC? Inte intresserad av grafiska varianter utan enbart SQL-kod.

Gissa vad i är... for-loop förstås, men för sakens skull:
int i = 15;
INSERT INTO Ints_T(ID, Ints_short, Ints_long, Strings_ID, Floats_ID) VALUES (i, i, i, 3, 3);
createCommand = new OdbcCommand(dataSQL, DBMS_Connection);
createCommand.ExecuteNonQuery();

Eller om någon hittar något stort fel i koden... Felmeddelandet blir i stil med "För få parametrar, 1 förväntades". 👿 👿
Nu gör jag mat istället.

SQL:n ser nog rätt ut men inte kan du väl bara skriva den rakt uppochner? Minan kunskaper i VBA(?) är inte vad de borde vara (eller så är de kanske det ;)) men borde inte sql-satsen vara en sträng, kanske ska tilldelas den paramter som heter dataSQL?

EDIT: Kan det vara C#?

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
Member Since:
June 30, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
958473
October 3, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, kör det i C# och självklart är det en string men för lat för att kopiera/skriva det 😉 Som du själv listade ut så heter den strängen dataSQL i det här fallet...

Nåja, nu har jag heller inte tid bråka med det utan nu får det bli annat jobbande för resten av kvällen 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 92
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL