Gästbok - enkel och mkt konfigurerbar|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gästbok - enkel och mkt konfigurerbar
Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 1, 2005 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag tänkte ev. slänga upp en gästbok.
Vill ha en enkel men samtidigt en som jag kan konfigurera utseendet på till max.

Någon som vet? Måste man ha PHP installerat för att kunna köra det? Eller något databas-tjoflöjt?

Tacksam...

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
985642
December 2, 2005 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

Japps, ifall du vill skapa gästboken i php så måste du ha det installerat då koden annars hanteras som html och när du öppnar sidan i webbläsaren så visas själva källkoden, inte resultatet av den.

Sen så måste (går kanske att fixa det utan, men det blir inte lika bra i så fall) du använda dig av en databas. Förslagsvis med MySQL. Det är gratis, fungerar väldigt bra ihop med php, ganska enkelt att lära sig.

En fråga bara... Är du kunnig inom php och databashantering? För ifall du vill kunna konfa gästboken så mkt som möjligt etc. Så bör du kunna en del då det kräver kodskrivande... Eller tänkte du ladda hem ett färdigt script och använda det? I så kan det vara enklare.

Gästboksscript
http://www.programmersheaven.c...../index.htm

Dinos
Member
Medlem
985646
December 2, 2005 - 1:35 am
sp_Permalink sp_Print

Har inga som helst kunskaper inom PHP / MySQL. HTML och CSS behärskar jag och jag antog att jag kunde luska ut lite hur man konfar.

Vill banta ner gästboken då det alltid ingår så mkt trams i dom!

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
985661
December 2, 2005 - 3:40 am
sp_Permalink sp_Print

Kan du ge något exempel på hur gästboken skall se ut? Lite mer exakt vad menar du med mkt konfigurerbar? Jag menar, vill du kunna konfa om t.ex. designen på gästboken när du vill utan att behöva skriva kod (via t.ex. en admin-inloggning och combobox)?

Dinos
Member
Medlem
985717
December 2, 2005 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Ramon wrote: Kan du ge något exempel på hur gästboken skall se ut? Lite mer exakt vad menar du med mkt konfigurerbar? Jag menar, vill du kunna konfa om t.ex. designen på gästboken när du vill utan att behöva skriva kod (via t.ex. en admin-inloggning och combobox)?

Jag vet inte riktigt. Vill i alla fall kunna inkludera den i min egen HTML-kod så att den kan smälta in fint.

Har en liten bild i huvudet om hur jag vill att den skall vara, men kan sjävklart inte förklara :cy:

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
985744
December 2, 2005 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: [quote=Ramon]Kan du ge något exempel på hur gästboken skall se ut? Lite mer exakt vad menar du med mkt konfigurerbar? Jag menar, vill du kunna konfa om t.ex. designen på gästboken när du vill utan att behöva skriva kod (via t.ex. en admin-inloggning och combobox)?

Jag vet inte riktigt. Vill i alla fall kunna inkludera den i min egen HTML-kod så att den kan smälta in fint.

Har en liten bild i huvudet om hur jag vill att den skall vara, men kan sjävklart inte förklara :cy:

Okej, ja jag förstår, det händer att man har en föreställning i skallen med det är svårt att få ner det på papper... Men jag kan göra en gästbok till dig ifall jag får tid och lust i helgen, eller vid ett senare tillfälle.

Dinos
Member
Medlem
985752
December 2, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det vore ju guld värt!

Vill ha en riktigt enkel, som denna ungefär: http://www.stadtaus.com/demos/.....stbook_sv/

Fast den har bedrövliga färger. Skulle vilja kunna ändra färger enkelt.
Och de som skriver meddelande skall enbart ange, namn, e-post, hemsida och sedan meddelandet. Det vore även trevlig med ett klockslag och datum när meddelandet lämnades.

Kan återkomma med en bild på ungefär hur jag skulle vilja att layouten såg ut.

Vill kunna trycka in den i vilken html-kod som helst (om möjligt) och den skall helst vara utan MySQL.

(EDIT): typ såhär: http://82.182.39.229/gastbok/

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
987417
December 5, 2005 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet dock inte på rak arm hur man gör en gästbok i html. Har endast gjort det i php med mysql... Är säkert inte så svårt i html, men jag har aldrig gjort det så iaf...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
987419
December 5, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan mig veteligen inte göra en gästbok i ren html, du måste använda något script på servern som tar det folk skriver och sparar det.

Dinos
Member
Medlem
987464
December 5, 2005 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, den får gärna vara i PHP. Men något MySQL pallar jag nog inte 😮

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
987467
December 5, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Du kan mig veteligen inte göra en gästbok i ren html, du måste använda något script på servern som tar det folk skriver och sparar det.

Ne, precis det var det jag tänkte på med. Html är ju statiskt och har ju inte ens stöd för variabler och många funktioner som bl.a. php har. Inte ren html, det går ju köra med javascript iofs.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 568
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL