Göra en Mod|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Göra en Mod
SexMachine
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 177
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 12, 2004 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena

Hur svårt är det att göra en mod till tex HL?? Jag hade tänkt mig det som projekt arbete i skolan. Vi kommer va ett gäng och har ungifär ett och etthalvt år på oss. Att göra modeller håller 2 av oss på att träna på. Sen har vi 2 duktiga programerare C++. Mappning i worldcraft har jag hållt på med till och från i ett par år så det ska inte va några problem. Vad bör man mer tänka på? Finns det något speciellt moment som skulle va omöjligt för oss glada amatörar att göra?? Något speciellt som man måste lära sig utöver det jag har rabblat nu?

Tack för att ni tog er tid att läsa

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
507508
January 12, 2004 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

det beror på hur bra mod man vill göra, du kan ju nöja dig med att byta ut modellerna utan att programera eller nånting, så det beror helt på hur mycket arbete ni vill lägga ner på den

EDIT: att ha någon som är bra på att göra modeller kan va bra osså.

SexMachine
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 177
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
507522
January 12, 2004 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

nja tanken är väll att göra något eget typ skillnaden mellan HL och CS. Alltså modden ska inte va som CS eller ha något med den att göra men skillnaderna mellan modden och orginalet ska va på samma nivå. Alltså ska det ske bygge av olika mappar ocksånt också. I vilket program gör man bäst 3Dmodeller? Funka Maya5?? Eller är 3Dstudio max att föredra??

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
507525
January 12, 2004 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

om du har tillgång till 3d studio max så tycker jag att du ska använda det, eftersom valve &co använder detta program.

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
507537
January 12, 2004 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle föredra 3D max, om ni har tillgång till licenser genom skolan ...
annars kan ni alltid använda freeware ... så som Blender m.fl.
Du som "mappare" vet säkert att struktur är A och O , och en papperskopia är aldrig fel att utgå ifrån =o)

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
507687
January 12, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle jag vara er skulle jag inte göra till HL utan till t.ex. UT2003 eftersom grafikmotorn i det senare är grymt mycket bättre och HL lär ersättas av HL2. (Dessutom brukar Epic köra Mod tävlingar till UT så ni kanske kan tjäna lite cash på det också 😀 )

Ett halvår låter dock som ganska kort tid för att göra ett ordentligt mod, så därför skulle jag säga att inte ha för grandiosa planer. Tänk på att CS har utvecklats under närmare 4-6 år eller något i den stilen.

SexMachine
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 177
Member Since:
July 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
507820
January 12, 2004 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har nästan ett och etthalvt år på oss. Är det inte mycke mer komplicerat att göra en mod på UT2003?? Sen kommer detta göras mest hemma och vi är ett par stycken. Jag kan bara mappa i worldcraft.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
508114
January 13, 2004 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha, läste fel. Nej skulle inte tro att det är mycket svårare att göra ett mod till UT2003, Epic har tänkt mycket på modutvecklarna så skulle inte förvåna mig om det rentav är lättare.

UnrealED är inte vidare svårt. Lite omvänt bara.

dathui
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
Member Since:
June 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
510785
January 15, 2004 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kikat lite på modutveckling till ut-motorerna och epic verkar ha ett fint system. De har ett scriptspråk som liknar c++ där du kan kontrollera det mesta som händer med din mod.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL