October 14, 2004
Jag har länge byggt hemsidor och är ganska duktig på den grafiska biten, men jag har aldrig lyckats lista ut hur f*n man ska få en hemsida att se bra ut i de flesta upplösningar.. jag brukar kolla mina sidor i upplösningarna 1152x864 och 1024x768, och alltid är det nåt med sidan som ser konstigt ut i den andra upplösningen, främst då att ramarna flyttas och så. Finns det nåt sätt att kunna bygga en hemsida med ramar och få den att se bra ut oavsett upplösning, eller måste man bygga en sida utan ramar för att kunna uppnå detta?
July 8, 2001
Svaret heter tabeller, förmodar att du är bekant med dessa. Du kan du styra helt hur dom ska uppträda och forma sig.
Ramar bör i min mening avvecklas i så stor utbredning som möjligt..
January 25, 2004
Ramar är extremt gammalt och har alldeles för många nackdelar för att man ska använda det. Finns vissa småfall där det kan vara praktiskt, men dessa är få.
Tabeller använder man för att visa tabulär data, inte strukturera upp designen på en sida.
Ska man följa webstandard och göra en sida som är lätt att arbeta med och ändra design vid ett senare tillfälle, så är xhtml + css det enda rätta. Med css kan man uppdatera designen så enkelt som att byta ut några bilder och sidan kan de se helt ny ut.
Sedan har den fördelen att en utomstående kan förstå koden lätt. Istället för att försöka lista ut vad alla olika kolumner osv gör i tabellen så är CSS koden samt xhtml koden välstrukturerad och lätt att läsa.
Så läs på om CSS iaf. Finns hur mycket info som helst om det. http://www.w3.org/ är webstandard sidan. Därifrån kan man hitta validatorer som går igenom koden och ser att den är rätt skriven.
Lycka till.
January 25, 2004
schizoipunx wrote: Alltså att bygga sidan i tabeller så sidan blir som om man bygger upp den med ramar, att man kan ha sidan som i ramar så inte hela sidan rör sig utan bara "huvudsidan" så att säga och toppen å allt annat står stilla, går det att fixa i tabeller?
Om man förmodan måste ha en ram som alltid syns så är det enda sättet att använda ramar. Eller det går med CSS också, men inte speciellt många läsare som stödjer det.
December 26, 2003
gillbert wrote: Svaret heter tabeller, förmodar att du är bekant med dessa. Du kan du styra helt hur dom ska uppträda och forma sig.
Tabeller är inte svaret. Tabeller är frågan. Nej är svaret.
Använd CSS!
okey_sure wrote: Om man förmodan måste ha en ram som alltid syns så är det enda sättet att använda ramar. Eller det går med CSS också, men inte speciellt många läsare som stödjer det.
Vad menar du här? 😕
schizoipunx wrote: Finns det nåt sätt att kunna bygga en hemsida med ramar och få den att se bra ut oavsett upplösning, eller måste man bygga en sida utan ramar för att kunna uppnå detta?
http://www.456bereastreet.com/.....h_elastic/
Och snälla, glöm frames! 😉
January 25, 2004
zcorpan wrote:
[quote=okey_sure]Om man förmodan måste ha en ram som alltid syns så är det enda sättet att använda ramar. Eller det går med CSS också, men inte speciellt många läsare som stödjer det.
Vad menar du här? 😕
Med static på en box kan man få den att följa med ner när man scrollar. Dock buggar det en del samt funkar i väldigt få läsare.
zcorpan wrote:
Och snälla, glöm frames!
Och tabeller för designen =).
xhtml för att strukturera upp sidan o sen CSS för att designa den. Frames är 90-tal och tabeller använder man till tabulärdata.
December 26, 2003
okey_sure wrote: Med static på en box kan man få den att följa med ner när man scrollar. Dock buggar det en del samt funkar i väldigt få läsare.
Menar du inte fixed? 🙂 Det är väl bara IE/Win som saknar stöd för det. Samtliga moderna webbläsare har stöd för det. Dessutom har jag aldrig upplevt det som buggigt alls. Jag skulle hellre använda ett skript eller expression för att implementera position:fixed i IE än att använda frames.
Du fortsätter nämna XHTML. HTML funkar fortfarande lika bra för att "strukturera upp" sidorna. Så länge man behöver stödja IE och Google ser jag liten anledning att använda XHTML, men det kanske är en smaksak.
January 25, 2004
zcorpan wrote: [quote=okey_sure]Med static på en box kan man få den att följa med ner när man scrollar. Dock buggar det en del samt funkar i väldigt få läsare.
Menar du inte fixed? 🙂 Det är väl bara IE/Win som saknar stöd för det. Samtliga moderna webbläsare har stöd för det. Dessutom har jag aldrig upplevt det som buggigt alls. Jag skulle hellre använda ett skript eller expression för att implementera position:fixed i IE än att använda frames.
Ja fixed kanske det heter, använder det aldrig.
zcorpan wrote:
Du fortsätter nämna XHTML. HTML funkar fortfarande lika bra för att "strukturera upp" sidorna. Så länge man behöver stödja IE och Google ser jag liten anledning att använda XHTML, men det kanske är en smaksak.
Självklart ska man koda i xhtml :P, du kallar dig själv xhtml/css guru, varför inte bara html ^^?
December 26, 2003
okey_sure wrote: Självklart ska man koda i xhtml :P, du kallar dig själv xhtml/css guru, varför inte bara html ^^?
Det är inte jag som gett mig titeln.
Men jag behärskar båda, och använder HTML när det inte finns behov av att använda XHTML, främst eftersom IE totalt saknar stöd för det senare. 🙂
September 12, 2001
zcorpan wrote: [quote=okey_sure]Självklart ska man koda i xhtml :P, du kallar dig själv xhtml/css guru, varför inte bara html ^^?
Det är inte jag som gett mig titeln.
Men jag behärskar båda, och använder HTML när det inte finns behov av att använda XHTML, främst eftersom IE totalt saknar stöd för det senare. 🙂
Jepp...det är inte zcorpis som har fixat till titeln.
Han har fått en viss titel tilldelad av någon crew på detta forum. 🙂
July 8, 2001
zcorpan wrote: [quote=gillbert]Svaret heter tabeller, förmodar att du är bekant med dessa. Du kan du styra helt hur dom ska uppträda och forma sig.
Tabeller är inte svaret. Tabeller är frågan. Nej är svaret.
Vad försöke du säga? Ser inte vart frågan blev tabeller..
1 Guest(s)