July 18, 2003
Tjo... har ett litet problem, efter att ha kört mitt "gissa nummer" program, så skall man få valmöjlighet att köra om det, men hur tusan gör man då :/, "s.k" "goto" commandon skall inte användas...
Koden:
public class Gissa {
public static void main(string argv[] ) {
int ran = ((int) (1+Math.random()*100));
boolean run = true;
int counter=0;
while(run) {
System.out.println("Gissa talet: ");
int tal = Keyboard.readDouble();
counter++;
if(tal == ran) {
System.out.println("Rätt, du gissade " + counter + " gånger");
run = false;
} else if (tal > ran)
System.out.println("Du gisssade" + tal + ", Tyvär är det större än talet jag tänker på... försök igen. ");
else
System.out.println("Du gisssade" + tal + ", Tyvär är det mindre än talet jag tänker på... försök igen. ");
}
Mycket tacksam för svar...
September 1, 2002
Enklast är väl att omsluta gissningsprocessen med ännu en while-loop, som efter ett rätt gissat svar frågar om användaren vill gissa en gång till.
Gör precis på samma sätt som du gjorde med run-variabeln, fast med en annan variabel.
while (guess_again)
{
while (run)
{
}
}
1 Guest(s)