November 4, 2002
Jag har gjort en sida som kollar om användaren finns, men den funkar bara på den som är först i databasen. Alltså alla andra vägrar den släppa in 🙁
kod:
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("dbprelusion.mdb")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Visa = "SELECT * FROM admin"
rs.Open Visa, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
do until rs.eof
if request.form("namn") = rs("namn") and request.form("losenord") = rs("losenord") then
session("loggain") = "yes"
response.Redirect("admin.asp")
else
response.Redirect("loggain.asp?fel=1")
end if
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
%>
May 21, 2001
GuldVixen wrote: Jag har gjort en sida som kollar om användaren finns, men den funkar bara på den som är först i databasen. Alltså alla andra vägrar den släppa in 🙁
kod:<%
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("dbprelusion.mdb")
do until rs.eof
if request.form("namn") = rs("namn") and request.form("losenord") = rs("losenord") then
else
end if
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
%>
Uh, det är nog ingen jättebra idé att loopa sig igenom alla användarna i databasen, åtminstonde inte om du skall ha ganska många användare. Då blir det väldigt krävande för databasen.
<%
Visa = "SELECT * FROM admin WHERE namn = request.form("namn") AND losenord = request.form("losenord")"
if rs.eof then
else
end if
rs.Close
%>
Ovanstående kod borde vara bättre, rent prestandamässigt.
November 4, 2002
Kompileringsfel i Microsoft VBScript fel '800a0401'
Slut på programsats förväntas.
/prelusion/koll.asp, rad 6
Visa = "SELECT * FROM admin WHERE namn = request.form("namn") AND losenord = request.form("losenord")"
------------------------------------------------------------------------------^
Jag är inte så bra på asp så jag vet inte vad som är fel nu. Jag ska inte ha så många användare, men jag förstår inte varför inte min kod funkar, om den inte hittar rätt namn så ska den ju kolla på nästa namn i databasen.. men den gör ju inte det :/
Tack på förhand 🙂
May 21, 2001
GuldVixen wrote: Kompileringsfel i Microsoft VBScript fel '800a0401'
Slut på programsats förväntas.
/prelusion/koll.asp, rad 6
------------------------------------------------------------------------------^
Jag är inte så bra på asp så jag vet inte vad som är fel nu. Jag ska inte ha så många användare, men jag förstår inte varför inte min kod funkar, om den inte hittar rätt namn så ska den ju kolla på nästa namn i databasen.. men den gör ju inte det :/
Tack på förhand 🙂
Sorry det blev visst lite syntax fel, det var längesen jag programmerade ASP, kör PHP nuförtiden.
Kolla om detta hjälper:
Visa = "SELECT * FROM admin WHERE namn = '" & request.form("namn") &"' AND losenord = '" & request.form("losenord") & "'"
May 21, 2001
För att din kod skall fungera behöver den nog se ut ungefär som nedan, det är dock bättre om du använder den andra koden. Blir inte lika ansträngande för databasen.
<%
do until rs.eof
else
rs.MoveNext
Loop
end if
rs.Close
%>
November 4, 2002
Tack för svaren! Men nu får jag följande fel: (har inget med login sidan att göra)
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80040e14'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Okänt
/prelusion/koll.asp, rad 7
Rad 7:
Har inte gjort ett skvatt! är så på alla mina asp sidor nu! 🙁
1 Guest(s)