September 6, 2002
Hej, jag sitter nu i skolan och jobbar med en portal till klassen. Jag har precis börjat lära mig CSS vilket jag märkt är väldigt smidigt, men jag lyckas inte riktigt få till det.
Jag får som jag vill om jag skriver allt i htmlkoden. Problemet gäller en tabell som jag vill ha ett visst "stuk" på.
Så här ser htmlkoden ut:
Test
Hur ska jag skriva i CSS filen för att få dom inställninganra jag har på tablen? (ni behöver inte bry er om font face och det, det har jag fixat).
Som sagt, det jag vill ha:
border="1"
bordercolor="#6C767F"
style="border-collapse: collapse"
Tacksam för hjälp, för övrigt har jag googlat en hel del utan att lyckas :bok:
*edit* Så här ser min nuvarande CSS fil ut:
Som ni ser så har jag inte lyckats med tablens kantlinjer osv, jag lyckas inte få någon normal border på den.
May 6, 2002
Hm. Såhär ser min table-css ut, om det hjälper vet jag inte:
#table
{
font-family: verdana,helvetica,sans-serif;
font-size:13px;
width: 500;
border: 0;
background-color: #DDDDDD;
border-color: #0053A6;
border-bottom: 1px dotted;
border-top: 1px dotted;
border-left: 1px dotted;
border-right: 1px dotted;
}
Observera att jag har dotted, det kan du ju byta ut.
För att lägga in en sådan table skriver jag
December 26, 2003
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Test</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="./style.css">
</head>
<body>
<table>
<tr>
<td>Test</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
table {
border-collapse: collapse;
background-color: #F6FBFF;
}
th, td {
/* Använd % istället för px för font-size */
font-size: 65%;
border: 1px solid #6C767F;
font-family: Verdana, sans-serif;
}
a:link, a:visited, a:active {
text-decoration: none;
}
September 6, 2002
Tack zcorpan, ska testa det där. Men hur vet man att 65% motsvarar font size 1? om jag då skulle vilja köra font size 2 hur tar jag reda på det?
Sedan tänkte jag även passa på och fråga om någon bra html-editerare, förutom notepad. Någon som fixar lite shysstare Tabs (för att dra in koden), i notepad så blir det så otroligt stora steg :/ Jag har dreamweaver också, men jag gillar det inte, tar så mycket plats och det gör inte som jag vill.
December 26, 2003
machcup wrote: Tack zcorpan, ska testa det där. Men hur vet man att 65% motsvarar font size 1? om jag då skulle vilja köra font size 2 hur tar jag reda på det?
Du testar dig fram 😉
Frågan är inte vilken "font size" det motsvarar, utan hur stor du vill att texten ska vara. 100% är normal storlek, 50% är hälften av det och 200% är dubbelt så stort. Peace of cake!
machcup wrote: Sedan tänkte jag även passa på och fråga om någon bra html-editerare, förutom notepad. Någon som fixar lite shysstare Tabs (för att dra in koden), i notepad så blir det så otroligt stora steg :/ Jag har dreamweaver också, men jag gillar det inte, tar så mycket plats och det gör inte som jag vill.
Jag kan rekommendera CSE HTML Validator Lite
1 Guest(s)