September 2, 2002
😳
Behöver hjälp med en grej av någon gullig själ. Skall via överskuggning av metoden String toString() testköra mitt program:
public class FibonacciTal {
static final int ANTAL = 10;
public static void main(String[] args) {
int low = 1;
int high = 1;
for (int i = 1; i <= ANTAL; i++) {
System.out.println("FibonacciTal"
+ i + ": " + high);
high += low; low = high - low;
}
}
}
Jag är heeeeeeeeeeelt lost. Någon som har lust att hjälpa??? 😛
September 2, 2002
Du Violent som har svarat verkar vara min ängel 🙂 Tack för att du hjälper mig så här. Nu är det Skärtorsdag och jag har druckit en del och är på lyset el nåt men jag skickar med hela uppgiften här (som du kommer märka är detta en skoluppgidt ... suck:
[i][i] Det finns en algoritm som räknar fram Fibonaccital. Uppgiften är att konstruera en klass Fibonacci som skriver ut dessa tal genom att överskugga metoden public String toString(). Detta är en metod som alla klasser i språket Java ärver från den gemensamma grundklassen Object.
Klassen ska sedan testköras från en annan klass som exempelvis kan ha namnet Uppgift1. I main-metoden hos Uppgift1 ska det gå att generera en utskrift av de 7 första talen i denna serie enbart genom kodraden:
System.out.println(new Fibonacci(7));
Utskriften från Uppgift1 bör se ut ungefär som:
Attributen i klassen Fibonacci ska vara deklarerade med private. Denna klass behöver endast en konstruktor vars argument ska ange hur många tal som ska skrivas ut i omdefininitionen av toString(). [/i][/i]
Koden jag skrev ut tidigare är den jag kom fram till vad gäller Fibonacci (Jag tycker inte om den farbrorn)
Återigen: Du är en ängel om du hjälper mig
June 18, 2001
public class Fibonacci
{
String numbers = new String();
Fibonacci(int n)
{
int prev = -1;
int res = 1;
for(int i = 0; i < n; ++i)
{
int sum = res + prev;
numbers.concat(String.valueOf(sum));
prev = res;
res = sum;
}
}
public String toString()
{
return numbers:
}
}
Jag vet inte om det fungerar då jag inte har någon kompilator på denna dator, men det kanske rätar ut vissa frågetecken och ger lite idéer.
1 Guest(s)