June 14, 2002
Hejjj alla
Jag går nämligen andra året på gymnasiet och har programmering "java". Har 2 uppgifter kvar att redovisa. Har problem med dem :sad:, lite svårt har de blivit för mig, om någon skulle vilja hjälpa mig. Tackar otroligt mycke.
-------------------------------------------
Uppgift!
Kalkylator. Skapa en klass som läser in tre saker från prompten. Dels två tal och dels vilken sorts räkneoperation som ska utföras. Dessa värden ska skickas till en metod som du döper till calculate, som gör uträkningen. Du måste alltså kontrollera vilket ”tecken” (+, - , /, eller *) som skickas med så att metoden utför rätt räkneoperation. Därefter ska metoden skicka tillbaka svaret till main()-metoden som slutligen skriver ur resultatet.
------------------------------------------
Andra uppgift.
Skapa en applet med följande egenskaper: Den ska innehålla en knapp med texten ”Flytta” och två textfält som inledningsvis är tomma. Om användaren skriver in text i det första textfältet och klickar på knappen, ska det första textfältet tömmas och den inskrivna texten skrivas ut i det andra textfältet. Tips: Klassen TextField har två metoder som kan vara användbara här; getText() och setText().
Tackar otroligt mycke, om det e något jag kan göra.
[ Detta Inlägg ändrades av: ulrika_mob den 2002-06-14 18:30 ]
November 9, 2001
On 2002-06-14 18:16, ulrika_mob wrote:
Hejjj alla
Jag går nämligen andra året på gymnasiet och har programmering "java". Har 2 uppgifter kvar att redovisa. Har problem med dem :sad:, lite svårt har de blivit för mig, om någon skulle vilja hjälpa mig. Tackar otroligt mycke.-------------------------------------------
Uppgift!Kalkylator. Skapa en klass som läser in tre saker från prompten. Dels två tal och dels vilken sorts räkneoperation som ska utföras. Dessa värden ska skickas till en metod som du döper till calculate, som gör uträkningen. Du måste alltså kontrollera vilket ”tecken” (+, - , /, eller *) som skickas med så att metoden utför rätt räkneoperation. Därefter ska metoden skicka tillbaka svaret till main()-metoden som slutligen skriver ur resultatet.
------------------------------------------
Andra uppgift.
Skapa en applet med följande egenskaper: Den ska innehålla en knapp med texten ”Flytta” och två textfält som inledningsvis är tomma. Om användaren skriver in text i det första textfältet och klickar på knappen, ska det första textfältet tömmas och den inskrivna texten skrivas ut i det andra textfältet. Tips: Klassen TextField har två metoder som kan vara användbara här; getText() och setText().Tackar otroligt mycke, om det e något jag kan göra.
[ Detta Inlägg ändrades av: ulrika_mob den 2002-06-14 18:30 ]
1. Om du "får lov" att läsa in två tal och en operator i tre separata variabler är det ganska lätt att lösa uppgiften.
Om indatan skall vara en "hel" sträng typ "1+34" så måste du plocka ut varje element ur strängen och konvertera dessa till korrekta typer innan du kan "räkna ut" något.
Att kontrollera vilken operation som skall utföras gör du med en case eller if satser.
Om "+" så...
Om "-" så...
Om du tycker detta är svårt så kan du börja med att skippa klassen till en början och koncentrera dig på att få grundläggande funktioner att fungera. Stoppa sedan in dessa i en klass.
Tvåan är faktiskt enklare än ettan.
Vad är det som du tycker är svårt i uppgifterna (Det är enklare om du kan "sätta en nål" på vad som är svårt)??? Du har väll gått på lektionerna??
Kul att dom lär ut Java..Fanns inte när jag gick i gymnasiet.
1 Guest(s)