hjälp med programmering :/ , ulrika|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hjälp med programmering :/ , ulrika
ulrika_mob
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
June 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 14, 2002 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejjj alla
Jag går nämligen andra året på gymnasiet och har programmering "java". Har 2 uppgifter kvar att redovisa. Har problem med dem :sad:, lite svårt har de blivit för mig, om någon skulle vilja hjälpa mig. Tackar otroligt mycke.

-------------------------------------------
Uppgift!

Kalkylator. Skapa en klass som läser in tre saker från prompten. Dels två tal och dels vilken sorts räkneoperation som ska utföras. Dessa värden ska skickas till en metod som du döper till calculate, som gör uträkningen. Du måste alltså kontrollera vilket ”tecken” (+, - , /, eller *) som skickas med så att metoden utför rätt räkneoperation. Därefter ska metoden skicka tillbaka svaret till main()-metoden som slutligen skriver ur resultatet.

------------------------------------------

Andra uppgift.
Skapa en applet med följande egenskaper: Den ska innehålla en knapp med texten ”Flytta” och två textfält som inledningsvis är tomma. Om användaren skriver in text i det första textfältet och klickar på knappen, ska det första textfältet tömmas och den inskrivna texten skrivas ut i det andra textfältet. Tips: Klassen TextField har två metoder som kan vara användbara här; getText() och setText().

Tackar otroligt mycke, om det e något jag kan göra.

[ Detta Inlägg ändrades av: ulrika_mob den 2002-06-14 18:30 ]

Ekas78
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
November 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
176048
June 15, 2002 - 12:33 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-14 18:16, ulrika_mob wrote:
Hejjj alla
Jag går nämligen andra året på gymnasiet och har programmering "java". Har 2 uppgifter kvar att redovisa. Har problem med dem :sad:, lite svårt har de blivit för mig, om någon skulle vilja hjälpa mig. Tackar otroligt mycke.

-------------------------------------------
Uppgift!

Kalkylator. Skapa en klass som läser in tre saker från prompten. Dels två tal och dels vilken sorts räkneoperation som ska utföras. Dessa värden ska skickas till en metod som du döper till calculate, som gör uträkningen. Du måste alltså kontrollera vilket ”tecken” (+, - , /, eller *) som skickas med så att metoden utför rätt räkneoperation. Därefter ska metoden skicka tillbaka svaret till main()-metoden som slutligen skriver ur resultatet.

------------------------------------------

Andra uppgift.
Skapa en applet med följande egenskaper: Den ska innehålla en knapp med texten ”Flytta” och två textfält som inledningsvis är tomma. Om användaren skriver in text i det första textfältet och klickar på knappen, ska det första textfältet tömmas och den inskrivna texten skrivas ut i det andra textfältet. Tips: Klassen TextField har två metoder som kan vara användbara här; getText() och setText().

Tackar otroligt mycke, om det e något jag kan göra.

[ Detta Inlägg ändrades av: ulrika_mob den 2002-06-14 18:30 ]

1. Om du "får lov" att läsa in två tal och en operator i tre separata variabler är det ganska lätt att lösa uppgiften.

Om indatan skall vara en "hel" sträng typ "1+34" så måste du plocka ut varje element ur strängen och konvertera dessa till korrekta typer innan du kan "räkna ut" något.

Att kontrollera vilken operation som skall utföras gör du med en case eller if satser.
Om "+" så...
Om "-" så...

Om du tycker detta är svårt så kan du börja med att skippa klassen till en början och koncentrera dig på att få grundläggande funktioner att fungera. Stoppa sedan in dessa i en klass.

Tvåan är faktiskt enklare än ettan.

Vad är det som du tycker är svårt i uppgifterna (Det är enklare om du kan "sätta en nål" på vad som är svårt)??? Du har väll gått på lektionerna??

Kul att dom lär ut Java..Fanns inte när jag gick i gymnasiet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL