Hjälp mig med detta snälla!!!|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp mig med detta snälla!!!
CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2004 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter här och stressar med Programmeringsläxan och har kört fast på de skriftliga frågorna, så jag måste be er om lite hjälp :bok:

Det störande är att jag antagligen vet svaret på alla dessa frågor, men författaren är ett jävla sär som inte kan ställa frågor... Vi är fan på A kursen och sådana här frågor är bland det första som ställs till den som inte ens rört en kompilator i sitt liv.

Svara så gott ni kan, och hacka gärna på författaren till boken (Jag skrev av frågorna exakt från den)

10 frågor!

1. Hur gör man explicit typkonvertering av säg ett heltal till ett flyttal?

2. Vad är ett L-value?

3. Vad heter funktionen för formaterad inmatning i C?

4. Vad händer när en sådan inmatningssats utförs vid programkörningen?

5. Vilka slags modifierare kan man ha till formaten i inmatning?

6. Om man vill tilldela en teckenvariabel ett visst värde, säg tecknet X (som har koden 88) så kan man göra det på åtminstone 4 olika sätt, vilka?

7. Vad är det allmänna utseendet för en villkorssats i C?

8. Vilken konstruktion har man i C när 2 olika villkor är "komplement" till varandra?

9. Hur tolkas ett uttryck som "if (tal)... ;"? Det vill säga, när är uttrycket inom parentesen sant eller falskt?

10. Vad betyder tecknet % när det används i aritmetiska uttryck i C-programmering, och hur utläses det?

Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
509617
January 14, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

En kan jag i alla fall, C kan jag inte men däremot en del andra språk och det var nummer 10, %, som antagligen även i C är modulo. Alltså uttalas % modulo och det är resten vid heltalsdivision, t.ex så ger 23 % 11 talet 1, eller 6 % 4 ger talet 2. % är modulooperator i PHP och Java samt VB vad jag kan komma ihåg så det gäller säkerligen även C.

Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
509623
January 14, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Fråga 9 där är lite konstigt formulerad, jag förstår inte vad som menas riktigt?

9. Hur tolkas ett uttryck som "if (tal)... ;"? Det vill säga, när är uttrycket inom parentesen sant eller falskt?

Kan dom mena att variabeln tal ska peka på till exempel en integer, men om den inte gör det och istället inte pekar på något, alltså null, så utvärderas det som falskt annars sant?

CoLiC
Member
Medlem
509656
January 14, 2004 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadu, ni som är 100x bättre än mig kan inte svara på dem... Och detta är en A kurs

dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
509756
January 14, 2004 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

1) mittFlyttal = (double) mittHeltal;
2) En konstruktion som refererar till ett objekt, tex *p, där p är en pekare av något slag. Konstanter som tex 5 är inte L-values.
3) scanf
4) Kompilera och prova 😉
5) http://www.google.com/search?h.....C3%B6kning
6) Två exempel är: c = 'X'; c = 88;
7) menar han hur man skriver en if-sats eller? Det har han ju själv gjort i näst-nästa fråga...
8) if (vilkorl1) { ... } else { ... } (Lite osäker på vad han menar här... jag tolkade det som att vilkorl1 = ~vilkorl2, dvs. att om vilkorl2 är sant så måste vilkorl1 vara falskt)
9) Uttrycket är sant om det är skilt från 0, dvs allt utom 0 är sant och resten är falskt.

Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
509767
January 14, 2004 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha det var så det var på fråga 9..
Jag antar att jag hade rätt om fråga 10 då du inte skrev något om den?

dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
509780
January 14, 2004 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ghoast wrote: Jag antar att jag hade rätt om fråga 10 då du inte skrev något om den?

Exakt 😀

CoLiC
Member
Medlem
509813
January 14, 2004 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

dae wrote: 1) mittFlyttal = (double) mittHeltal;
2) En konstruktion som refererar till ett objekt, tex *p, där p är en pekare av något slag. Konstanter som tex 5 är inte L-values.
3) scanf
4) Kompilera och prova 😉
5) http://www.google.com/search?h.....C3%B6kning
7) menar han hur man skriver en if-sats eller? Det har han ju själv gjort i näst-nästa fråga...
8) if (vilkorl1) { ... } else { ... } (Lite osäker på vad han menar här... jag tolkade det som att vilkorl1 = ~vilkorl2, dvs. att om vilkorl2 är sant så måste vilkorl1 vara falskt)
9) Uttrycket är sant om det är skilt från 0, dvs allt utom 0 är sant och resten är falskt.

T-A-C-K!

dae
Kommer du hit ofta?
Medlem
509816
January 14, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=dae]1) mittFlyttal = (double) mittHeltal;
3) scanf
4) Kompilera och prova 😉
5) http://www.google.com/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=utf-8&q=man+pages+scanf&btnG=Google-s%C3%B6kning

T-A-C-K!

No probs 🙂 Inga garantier för att det är godkända svar lämnas dock 😉
Hatar själv den här typen av frågor... programmeringstenta på papper... det du 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 425
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL