February 2, 2003
Tjena, Jag har precis byggt upp en ny sida. Jag har använt mig av frames. Den är uppbyggt så att jag har en Index.htm som frameinfon ligger i. I den öppnas top.htm och main.htp. Menyn ligger i top.htm och när jag klickar på en länk öppnas den i main.htm. Så här långt är allt väl.
Det jag undrar är hur man fixar så att en speciell sida laddas i main när man kommer in på sidan. Någonting med base target kanske? Det andra problemet är att när sidan blir så "lång" att det behövs en vertikal scroll så flyttas hela main fönstret åt vänster när scrollen kommer fram,. Tack på förhand.
[Image Can Not Be Found]
February 2, 2003
zcorpan wrote: nja, sätt src-attribut på din frame...
<frame name="mainFrame" src="main.htm">Varför sidan förskjuts beror förmodligen på att du har centrerat sidan. Kommer det en scrollbar så får body mindre utrymme vertikalt sett.
Så här har jag skrivit i Index.htm:
<frame src="main.htm" name="main" scrolling="auto" marginwidth="0" marginheight="0" noresize>
Menar du det?
Andra svaret: Jo det måste ju vara så. Men finns det nått jag kan göra så den itne skjuts åt sidan när scrollen kommer fram?
February 2, 2003
zcorpan wrote: 1. Jo... eller vad menar du med "så att en speciell sida laddas i main när man kommer in på sidan"? De sidor som laddas när man kommer in på sidan står ju i din index.htm
2. Enklaste sättet är att vänsterjustera hela sidan...
1. Jag menar att när du kommer in för första gången på sidan, utan att ha tryckt på nån länk i menyn så ska start.htm laddas automatiskt i main. För som det ser ut nu så är main tom från början om du förstår =)
2. Hmm ok, inte lika snyggt dock.. =)
December 26, 2003
fattaru wrote: 1. Jag menar att när du kommer in för första gången på sidan, utan att ha tryckt på nån länk i menyn så ska start.htm laddas automatiskt i main. För som det ser ut nu så är main tom från början om du förstår =)
då sätter du src="start.htm" istället för scr="main.htm" i din main frame.
1 Guest(s)