Hur centrerar an siten?|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur centrerar an siten?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 26, 2003 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur centrerar man sin hemsida?
Alltså, om jag gör en hemsida som t.ex. är 600 pixlar bred, vill jag att den ska visas mitt i skärmen ändå, och inte längs vänster kanten.

Går det?
Hur gör man i så fall?

(Använder Dreamweaver MX och kod)

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
Member Since:
July 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
399601
August 26, 2003 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
399630
August 26, 2003 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Centrerar det hela sidan?
Vart ska jag sätta det då? Början och slut av body?

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
Member Since:
August 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
399633
August 26, 2003 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det går ej, han missförtod dig nog... Gör sidan i frames.





Om index.html e din förstasida...

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
Member Since:
July 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
399688
August 26, 2003 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går utmärkt om man gjort layouten med tabeller, mellan body taggarna ja. Frames bör man undvika så långt det går.

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 649
Member Since:
February 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
399873
August 26, 2003 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tabeller är ju inte heller så kul, ja har t.ex ett jävla problem med mina tabeller på min sida 🙁

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
400175
August 27, 2003 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Spaic wrote: Det går utmärkt om man gjort layouten med tabeller, mellan body taggarna ja. Frames bör man undvika så långt det går.

Typ dubbel fel. Varför man ska undvika frames förstår jag inte alls. Har jobbat med webutveckling proffesionellt sedan 1997 och jag använder frames varje gång...alla mina kollegor oxo...

Och sen så ska man INTE alls använda CENTER taggen för den håller på att avvecklas ur HTML standarden. Den skulle visst ersättas med styles sätt att centrera för något år sedan så tex MS rekomenderar att man slutar använda den.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
400208
August 27, 2003 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Men kan inte sökmotorer få problem om man använder frames?

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
Member Since:
July 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
400261
August 27, 2003 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemen med frames är ganska bra sammanfattade här och här. Visst det kan fungera bra i vissa tillämpningar men det är allt annat än mordern webdesign, kan man lösa det på andra sätt tycker jag man ska göra det.

tagen var det netscape som införde men nu hittar du nog ingen webbläsare som inte stöder den, vill man så kan man köra med
istället. Vad microsoft tycker är inte så intressant då det är W3C som sätter webbstandardena.

Det är sant style sheats, CSS, är överlägset för all formatering och layout. Jag gör all text/färg formatering i CSS och planerar att gå över helt till det. Tabeller var ju inte tänkt att avändas för skapa layouter och placera objekt även om dom inte lider av de problem som ramar har.

Jag har inte hört talas om några professionella webutvecklare som använder ramar, de borde ju praktisera modern webdesign och följa W3C's rekommendationer om någon. Jag kan inte komma på någon sida jag besöker regelbundet som använder ramar.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
400743
August 28, 2003 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Spaic wrote: Problemen med frames är ganska bra sammanfattade här och här. Visst det kan fungera bra i vissa tillämpningar men det är allt annat än mordern webdesign, kan man lösa det på andra sätt tycker jag man ska göra det.

tagen var det netscape som införde men nu hittar du nog ingen webbläsare som inte stöder den, vill man så kan man köra med
istället. Vad microsoft tycker är inte så intressant då det är W3C som sätter webbstandardena.

Det är sant style sheats, CSS, är överlägset för all formatering och layout. Jag gör all text/färg formatering i CSS och planerar att gå över helt till det. Tabeller var ju inte tänkt att avändas för skapa layouter och placera objekt även om dom inte lider av de problem som ramar har.

Jag har inte hört talas om några professionella webutvecklare som använder ramar, de borde ju praktisera modern webdesign och följa W3C's rekommendationer om någon. Jag kan inte komma på någon sida jag besöker regelbundet som använder ramar.

som jag sa: center försvinner ur standarden, sen att det var MS som sa det gör det väl inte mindre reelt. Ja, alla browsers stödjer det, men man uppmuntrar folk att inte använda den. man vill att den ska självdö och att folk annamar styles istället.

Jag kan säga emot de flesta argument på den dära siten mot frames. Om du kanske inte vet att du besöker en site med ramar om dom används rätt. Dessutom så vill jag inte ladda om all grafik varje gång jag trycker på en länk (har cahce avstängt pga webläsarnas ofårmåga att hantera dynamiska siter med cache påslaget till fullo) samt att jag inte vill att den grafiska navigeringen försvinner bort varje gång jag scrollar.

Ang. Kompatibilitet: inga problem där.

Och det där med sökmotorer som inte klarar frames är lite bullshit. Sökmotorregistrering och sökmotorpositionering är en liten vetenskap i sig, och visst kan man fucka upp sin site i en sökmotor om man vill.

Själv har jag ett javascript längst uppe på varje sida som ser till att sidan alldrig laddas någon annan stans, dvs någon kan inte ifrån en sökmotor surfa in på en delsida av min(a) site(r) utan då laddar den om ramar och allt innehåll runtom. Dessutom så "matar" man framesettet med de länkar man vill att spindeln ska köra på. En sökmotor som bara indexerar framesettet och sen ger upp är inget att ha.

Kör man ren statisk HTML så är det inte kul att administrera en site med menyer, grafik, banners mm på varje sida, det går bättre med typ ASP, PHP etc. där man kan infoga detta dynamiskt.

Btw; W3C tar runt 1-2 år att klubba en standard...kul....och vad MS säger ÄR faktiskt något man måste lyssna på av 2 anledningar; dom har bara infört "bra" grejjer i HTML "standarden" och de är dominerande. I detta fall är det ingen nackdel.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
401087
August 28, 2003 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är scriptet för att allt ska ladda rätt?
Skulle vara bra om jag fick det.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
401602
August 29, 2003 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

om jag inte har missförstått vad du vill ha:

lägg den i

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
403085
September 1, 2003 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

typ något i den stilen..fast en sida ifrån en domän får inte titta i en frame på en sida från en annan domän så det blir nog ett error där, men man kan ha lite felhantering där iofs...

bossse
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 47
Member Since:
March 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
403174
September 1, 2003 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här borde väl gå bra, gissar jag.

<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body {background-color:blue; font-family:Arial,Helvetica,Sans-serif; font-size:16; color:yellow;}

div {position:absolute; left:10%; top:10%; width:80%;height:80%; border:2px solid black; overflow:auto;}
-->
</style>

</head>
<body>

<div>
Här lägger du sidan innehåll


blir alltid centrerad oavsett upplösning


Detta tack vare positionering med procent.


<nobr>
Det kommer fram en vertilal och/eller horizontell rullningslist om sidans innehåll ej ryms, som du ser här.
</nobr>



Om det inte ryms på höjden så kommer det också en vertikal rullist.
</div>

</body>
</html>
Nefilim
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 130
Member Since:
December 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
405160
September 4, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste säga att jag tycker frames har fått nästan oförtjänt dåligt rykte. Visst, en del har ju ingen koll alls på vad de håller på med, men min sida är uppbyggd av frames och css. Alla datorer & browsers jag har testat på hittills har klarat att läsa sidan perfekt, med undantag för Netscape 4 där sidan såg lite lustig ut, men Netscape 4 är ju rätt gammalt så då får man fan uppdatera sin browser.

kolla själva & säg om det ser skevt ut:
http://www.fall-from-grace.tk

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL