July 14, 2003
Spaic wrote: Det går utmärkt om man gjort layouten med tabeller, mellan body taggarna ja. Frames bör man undvika så långt det går.
Typ dubbel fel. Varför man ska undvika frames förstår jag inte alls. Har jobbat med webutveckling proffesionellt sedan 1997 och jag använder frames varje gång...alla mina kollegor oxo...
Och sen så ska man INTE alls använda CENTER taggen för den håller på att avvecklas ur HTML standarden. Den skulle visst ersättas med styles sätt att centrera för något år sedan så tex MS rekomenderar att man slutar använda den.
July 26, 2003
Problemen med frames är ganska bra sammanfattade här och här. Visst det kan fungera bra i vissa tillämpningar men det är allt annat än mordern webdesign, kan man lösa det på andra sätt tycker jag man ska göra det.
Det är sant style sheats, CSS, är överlägset för all formatering och layout. Jag gör all text/färg formatering i CSS och planerar att gå över helt till det. Tabeller var ju inte tänkt att avändas för skapa layouter och placera objekt även om dom inte lider av de problem som ramar har.
Jag har inte hört talas om några professionella webutvecklare som använder ramar, de borde ju praktisera modern webdesign och följa W3C's rekommendationer om någon. Jag kan inte komma på någon sida jag besöker regelbundet som använder ramar.
July 14, 2003
Spaic wrote: Problemen med frames är ganska bra sammanfattade här och här. Visst det kan fungera bra i vissa tillämpningar men det är allt annat än mordern webdesign, kan man lösa det på andra sätt tycker jag man ska göra det.
tagen var det netscape som införde men nu hittar du nog ingen webbläsare som inte stöder den, vill man så kan man köra med istället. Vad microsoft tycker är inte så intressant då det är W3C som sätter webbstandardena. Det är sant style sheats, CSS, är överlägset för all formatering och layout. Jag gör all text/färg formatering i CSS och planerar att gå över helt till det. Tabeller var ju inte tänkt att avändas för skapa layouter och placera objekt även om dom inte lider av de problem som ramar har.
Jag har inte hört talas om några professionella webutvecklare som använder ramar, de borde ju praktisera modern webdesign och följa W3C's rekommendationer om någon. Jag kan inte komma på någon sida jag besöker regelbundet som använder ramar.
som jag sa: center försvinner ur standarden, sen att det var MS som sa det gör det väl inte mindre reelt. Ja, alla browsers stödjer det, men man uppmuntrar folk att inte använda den. man vill att den ska självdö och att folk annamar styles istället.
Jag kan säga emot de flesta argument på den dära siten mot frames. Om du kanske inte vet att du besöker en site med ramar om dom används rätt. Dessutom så vill jag inte ladda om all grafik varje gång jag trycker på en länk (har cahce avstängt pga webläsarnas ofårmåga att hantera dynamiska siter med cache påslaget till fullo) samt att jag inte vill att den grafiska navigeringen försvinner bort varje gång jag scrollar.
Ang. Kompatibilitet: inga problem där.
Och det där med sökmotorer som inte klarar frames är lite bullshit. Sökmotorregistrering och sökmotorpositionering är en liten vetenskap i sig, och visst kan man fucka upp sin site i en sökmotor om man vill.
Själv har jag ett javascript längst uppe på varje sida som ser till att sidan alldrig laddas någon annan stans, dvs någon kan inte ifrån en sökmotor surfa in på en delsida av min(a) site(r) utan då laddar den om ramar och allt innehåll runtom. Dessutom så "matar" man framesettet med de länkar man vill att spindeln ska köra på. En sökmotor som bara indexerar framesettet och sen ger upp är inget att ha.
Kör man ren statisk HTML så är det inte kul att administrera en site med menyer, grafik, banners mm på varje sida, det går bättre med typ ASP, PHP etc. där man kan infoga detta dynamiskt.
Btw; W3C tar runt 1-2 år att klubba en standard...kul....och vad MS säger ÄR faktiskt något man måste lyssna på av 2 anledningar; dom har bara infört "bra" grejjer i HTML "standarden" och de är dominerande. I detta fall är det ingen nackdel.
March 6, 2002
Så här borde väl gå bra, gissar jag.
<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body {background-color:blue; font-family:Arial,Helvetica,Sans-serif; font-size:16; color:yellow;}
div {position:absolute; left:10%; top:10%; width:80%;height:80%; border:2px solid black; overflow:auto;}
-->
</style>
</head>
<body>
<div>
Här lägger du sidan innehåll
blir alltid centrerad oavsett upplösning
Detta tack vare positionering med procent.
<nobr>
Det kommer fram en vertilal och/eller horizontell rullningslist om sidans innehåll ej ryms, som du ser här.
</nobr>
Om det inte ryms på höjden så kommer det också en vertikal rullist.
</div>
</body>
</html>
December 25, 2001
Jag måste säga att jag tycker frames har fått nästan oförtjänt dåligt rykte. Visst, en del har ju ingen koll alls på vad de håller på med, men min sida är uppbyggd av frames och css. Alla datorer & browsers jag har testat på hittills har klarat att läsa sidan perfekt, med undantag för Netscape 4 där sidan såg lite lustig ut, men Netscape 4 är ju rätt gammalt så då får man fan uppdatera sin browser.
kolla själva & säg om det ser skevt ut:
http://www.fall-from-grace.tk
1 Guest(s)