September 13, 2001
Tovedal wrote: hej, jag har precis börjat med C kodning.. lr egentligen C# men i vilket filforkat ska jag spara den i för att det ska bli ett program? och måste jag ha ett program till det??
C# har filformatet *.cs
C och C# är två väldigt skillda saker, så du kan inte komillera C kod med en C# kompilator.
Här har du ett litet exempel på hur det funkar om du inte kör Visual Studio.
class HelloWorld
{
public static void Main()
{
System.Console.WriteLine("Hello World!");
}
}
C:WINDOWSMicrosoft.NETFrameworkv1.1.4322csc.exe
csc HelloWorld.cs
September 13, 2001
Tovedal wrote: okej.. men säg jag programmerar C++, hur gör jag då för att det ska bli exe?
Då skaffar du en kompilator för c++, tex gcc.
Ett tips om du vill börja programmera är att du sätter dig in i vad det handlar om, läs en bok eller ngt sånt.
Att programmera är inget du lär dig på 24timmar (som vissa böcker påstår).
Det tar lång tid att bli en bra programmerare.
March 21, 2003
Chewie wrote: [quote=Tovedal]okej.. men säg jag programmerar C++, hur gör jag då för att det ska bli exe?
Då skaffar du en kompilator för c++, tex gcc.
Ett tips om du vill börja programmera är att du sätter dig in i vad det handlar om, läs en bok eller ngt sånt.
Att programmera är inget du lär dig på 24timmar (som vissa böcker påstår).
Det tar lång tid att bli en bra programmerare.
Jag har en ide till folk som vill börja programmera..Köp en skolbok tex den vi har i skolan (programmering A) .. =
Fönster mot datavärlden : Programmering A C++
Är snart klar med den och anser mej kunna grunderna i C++ .... 8)
September 13, 2001
Jag kan rekomendera denna bok för c++.
http://www.studentlitteratur.s.....38;mp=4918
September 13, 2001
LorD_Kvadd wrote: Rekommenderar "The C programming language" av B Kernighan och D Ritchie. ANSI C.
har inte studat så mycket i den men kan väl en del av grunderna.
Samt Borlands C++ Builder.
Den boken tar nog iofs inte upp OOP.
ANSI C är drygt, förmodligen beror det på att jag fått sitta med C och asm för mycket på sistone, dessutom i ett dåligt IDE.
1 Guest(s)