Hur göra program för tid och snabbhet|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur göra program för tid och snabbhet
Putte gt
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
June 18, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 23, 2007 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Hej jag undrar hur och vad för program man ska ha för att göra en uträkning tex. om man ska såga en planka så ett vist antal ggr och hur lång tid det tar att såga tex 15 delar på en viss tid och hur lång tid varje kap tar om man har en viss hastighet.

Nu har jag tyvär inget exempel som ni kan få se på men jag hoppas att ni förstår.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1152968
August 23, 2007 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Putte gt wrote: Hej jag undrar hur och vad för program man ska ha för att göra en uträkning tex. om man ska såga en planka så ett vist antal ggr och hur lång tid det tar att såga tex 15 delar på en viss tid och hur lång tid varje kap tar om man har en viss hastighet.

Nu har jag tyvär inget exempel som ni kan få se på men jag hoppas att ni förstår.

Vill du skriva ett program för detta själv eller? Om det är så kan du väl använda vilket Programmeringsspråk som helst för att lösa detta? Kan dock prata i nattmössan då det är mkt svårt att förstå vad du är ute efter...

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Putte gt
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
June 18, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1152972
August 23, 2007 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Typ ett sådant här program.

http://web.200sx.nu/Projekt/ko.....tering.asp

Fast jag vill kunna räkna ut hur lång tid det tar att svarva en detalj om man skriver in diameter hur lång sträckan är
och vilket varvtal man ska ha, "m/min" och allt ska räknas ut så man får en summa i minuter.

Går detta att göra eller måste man vara profs på datorer för att kunna fixa detta?

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1153114
August 24, 2007 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

Putte gt wrote: Typ ett sådant här program.

http://web.200sx.nu/Projekt/ko.....tering.asp

Fast jag vill kunna räkna ut hur lång tid det tar att svarva en detalj om man skriver in diameter hur lång sträckan är
och vilket varvtal man ska ha, "m/min" och allt ska räknas ut så man får en summa i minuter.

Går detta att göra eller måste man vara profs på datorer för att kunna fixa detta?

Ok, då förstår jag. Det där är skrivet i javascript och körs direkt i webbläsaren. Man måste verkligen inte vara proffs på datorer men man bör kunna en gnutta programmering iaf (och lite html om man vill göra en websida).

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
Member Since:
February 23, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1153117
August 24, 2007 - 4:45 am
sp_Permalink sp_Print

Det där går att fixa utan avancerade kunskaper i programmering. Som jonaz skrev så bör man läsa in sig på lite grunder. Sen beror iofs svårighetsgraden på vilket programmeringsspråk man väljer också.

Skall programmet köras i webbläsaren eller som ett program på datorn?

Putte gt
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
June 18, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1153121
August 24, 2007 - 5:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade ju tänkt att det bara ska va på den datorn jag annvänder, men det kanske går att ändra till webben senare om det blir bra.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
Member Since:
February 23, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1153123
August 24, 2007 - 5:37 am
sp_Permalink sp_Print

Vilket operativsystem bör det fungera på? Eller ska det fungera på flera? Antar sen att du vill ha ett grafiskt gränssnitt?

Putte gt
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
June 18, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1153149
August 24, 2007 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har windows xp på jobbdatorn, så det hade ju varit bra om det hade fungerat på den, Vilket program ska jag använda

De där med grafik vet jag inte riktigt hur du menar, men jag tänkte att det funkar säkert med exel eller något för att räkna ut det.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
Member Since:
February 23, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1153165
August 24, 2007 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Med grafik menade jag att du vill nog ha en dialogruta som kommer fram när du startar programmet och du skriver i värden i rutor och klickar på en knapp för att konvertera t.ex.

Om man aldrig programmerat förut, så är det smidigast att göra programmet i Microsoft Visual Basic eller i Microsoft Visual C++ (MFC). I bägge fallen så har man tillgång till ett verktygsfält i programmet (det du använder för att göra ditt program) där du kan klicka på t.ex. ett fönster så kan du rita ut ett fönster i den storlek du vill ha på skärmen. Vill du ha en knapp och textrutor etc. så klickar du och ritar ut. Vad som ska hända när du klickar på knappen osv. får du i de flesta fall koda själv. Men du slipper skriva kod för att få fram t.ex. ett fönster etc. själv...

Om det hade handlat om ett stort program som du skall göra hade jag rekommenderat att koda ditt i C++ med MFC, men nu när det handlar om ett så pass litet program så fungerar Visual Basic helt okej. Dessutom lär det vara mindre inlärningströskel till visual basic.

Programmet för att göra ditt program i visual basic heter: Visual Basic 2005 Express Edition och kan laddas ner gratis från: http://msdn2.microsoft.com/en-.....74184.aspx

Om du bestämmer dig för att göra det i C++ (MFC) istället så laddar du hem "Visual C++ 2005 Express Edition" från samma länk ovan. Men som sagt, visual basic funkar prima för detta ändamål.

Svensk guide om visual basic: http://www.proffs.nu/support/vb.asp

Putte gt
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
June 18, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1153507
August 27, 2007 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL