Hur göra vitt till genomskinligt?|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur göra vitt till genomskinligt?
Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 10, 2005 - 4:17 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har några ikoner som egentligen inte är fyrkantiga. Den vita bakgrunden på vissa logos vill jag ha bort så jag får t.ex. 4:ans logga att visas helt rund.

Har pillat lite i Photoshop, men har inte hittat någon transperent färg för detta
😕

Visar mitt skrivbord så fattar ni nog vad jag menar.

[Image Can Not Be Found]

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
961136
October 10, 2005 - 4:23 am
sp_Permalink sp_Print

Borde det inte fungera med Gif bilder ? Eftersom det är samurize är
det väl igentligen inte ikoner utan bilder.
Har för mig photoshop har verktyg för transparetnta gif's i hjälpmenyn.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Sardaukar
Member
Medlem
961138
October 10, 2005 - 4:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jo det är bilder...men de flesta är jpeg-bilder. Måste jag spara alla som gif först?

Sardaukar
Member
Medlem
961139
October 10, 2005 - 5:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, nu har jag fyllt i det som ska vara genomskinligt. Men det går ju inte spara i gif-format i Photoshop 😕
Sparar jag i jpeg så funkar ju inte det genomskinliga.

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
961140
October 10, 2005 - 5:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jo du kan spara som gif, men png är nog att rekomendera då det också har ett alpha filter.

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
961237
October 10, 2005 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Ok, nu har jag fyllt i det som ska vara genomskinligt. Men det går ju inte spara i gif-format i Photoshop 😕

Välj spara för webb.

Sardaukar
Member
Medlem
961401
October 10, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote: Jo du kan spara som gif, men png är nog att rekomendera då det också har ett alpha filter.

png stöds inte av Samurize tyvärr.

*edit* jo det gjorde det visst.

okey_sure wrote: [quote=Sardaukar]Ok, nu har jag fyllt i det som ska vara genomskinligt. Men det går ju inte spara i gif-format i Photoshop 😕

Välj spara för webb.

Det gick inte välja eftersom det var gråmarkerat. Men du ledde mig till rätt spår iaf. Valde spara optimerad som...gif i ImageReady 🙂

Tack för hjälpen grabbar!

okey_sure
Medlem
961823
October 11, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=okey_sure][quote=Sardaukar]Ok, nu har jag fyllt i det som ska vara genomskinligt. Men det går ju inte spara i gif-format i Photoshop 😕

Välj spara för webb.

Det gick inte välja eftersom det var gråmarkerat. Men du ledde mig till rätt spår iaf. Valde spara optimerad som...gif i ImageReady 🙂

Jaha, ne i Imageready är det säkert så, men drar du igång ps så har du spara för webb =)

Sardaukar
Member
Medlem
961908
October 11, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: [quote=Sardaukar][quote=okey_sure][quote=Sardaukar]Ok, nu har jag fyllt i det som ska vara genomskinligt. Men det går ju inte spara i gif-format i Photoshop 😕

Välj spara för webb.

Jaha, ne i Imageready är det säkert så, men drar du igång ps så har du spara för webb =)

Går inte välja ju 😕 Måste jag göra något innan kanske?

ImageReady fungerar inte riktigt som jag vill. Det genomskinliga funkar bara på vissa bilder (alla är gif eller png) så jag antar att det buggar ganska mycket? Det är version 7.0.

okey_sure
Medlem
961982
October 11, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=okey_sure][quote=Sardaukar][quote=okey_sure][quote=Sardaukar]Ok, nu har jag fyllt i det som ska vara genomskinligt. Men det går ju inte spara i gif-format i Photoshop 😕

Välj spara för webb.

Går inte välja ju 😕 Måste jag göra något innan kanske?

ImageReady fungerar inte riktigt som jag vill. Det genomskinliga funkar bara på vissa bilder (alla är gif eller png) så jag antar att det buggar ganska mycket? Det är version 7.0.

Låter mysko.

Så här gäller bildformaten iaf. PNG24 stödjer riktig genomskinlighet med alpha. PNG8 och GIF är typ samma skit, stödjer 256 färger och inte riktig genomskinlighet. Men tex jpeg stödjer inte alls genomskinlighet.

Sedan måste du ge lite mer info om vad som inte fungerar. Är bilden du jobbar med genomskinlig? Har du "rutig" bakgrund?

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
962043
October 11, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett tips är att kolla på Samurize´s sida. Där finns det TV ikoner som är snyggare än dom du har ;).

Sardaukar
Member
Medlem
962076
October 11, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: Sedan måste du ge lite mer info om vad som inte fungerar. Är bilden du jobbar med genomskinlig? Har du "rutig" bakgrund?

Så här är det 🙂

I photoshop hittar jag ingen funktion för att måla med genomskinlig färg, så därför gör jag det i ImageReady. I Photoshop går det bara spara i Adobes egna format ändå. Spara som webb går som sagt inte välja.

I ImageReady finns det några flikar i arbetsfönstret. Original, optimerad och två andra ointressanta.

När jag fyller i genomskinlig färg i originalet så blir den rutig, men inte alltid i optimerad-fönstret. Den ska ju ändras när jag ändrar originalet.

Det går iaf inte spara originalet som GIF eller PNG, bara i Adobes egna format. Däremot går det spara optimerad-bilden i GIF. Men eftersom optimerad-bilden inte ändras när jag ändrar i originalet så blir ju inte bilden som jag vill ha den ändå. Vissa GIF-bilder funkar det på, vissa inte.

Hoppas du hängde med nu 🙂

.ToL wrote: Ett tips är att kolla på Samurize´s sida. Där finns det TV ikoner som är snyggare än dom du har ;).

Menar du såna här?
http://tystpc.nu/pics/forum/hf....._hfx_l.jpg

Han har ju bara de vanligaste kanalerna. Finns alla mina kanaler på Samurize hemsida? Direktlänk? Hittar inget 😕

Sardaukar
Member
Medlem
962234
October 12, 2005 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: Ett tips är att kolla på Samurize´s sida. Där finns det TV ikoner som är snyggare än dom du har ;).

Bättre nu då? wink

[Image Can Not Be Found]

Som synes fattas det några. Får försöka övertala regissören att fixa dessa 🙂

okey_sure
Medlem
962349
October 12, 2005 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=.ToL]Ett tips är att kolla på Samurize´s sida. Där finns det TV ikoner som är snyggare än dom du har ;).

Bättre nu då? wink

[Image Can Not Be Found]

Som synes fattas det några. Får försöka övertala regissören att fixa dessa 🙂

Ser jäkligt bra ut.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 100
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL