December 15, 2001
Hur skickar parallelporten data? Som en konstant ström lr pulser?
T.ex:
---------------------------------
^Konstant
--_--_--_--_--_--_--_--_--_--_--_
^Pulser
Jag måste veta om jag måste ha en kondensator i baskretsen till en transirtor som sitter inkopplad i parallelporten/12v molex, så att inte fläkten går segt...
February 7, 2001
Du bör läsa den här:
http://www.hut.fi/Misc/Electro.....power.html
June 6, 2001
När jag skickar signaler till mina lysdioder i pascal så tycker jag att de lyser konstant, för ett av mina program tänder och släcker dem så snabbt att ögat uppfattar det som olika "färger" och så gör det inte när jag väljer att skicka ett värde som får dem att lysa konstant...
December 15, 2001
Skickar du enbart FFh(lr bara 01h, beror ju på) till port 378h???
Provade gör ett QBASIC program som skickade &hFF till port &h378, och kopplade en lysdoid mellan p2 - p25, och provade att vända den på de två sätt som finns, men inget hände...
Provade att flytta om anslutningarna i parallelporten, och även att bombardera &h378 med &hFF...
August 7, 2001
On 2002-01-15 16:15, Härdin wrote:
Skickar du enbart FFh(lr bara 01h, beror ju på) till port 378h???Provade gör ett QBASIC program som skickade &hFF till port &h378, och kopplade en lysdoid mellan p2 - p25, och provade att vända den på de två sätt som finns, men inget hände...
Provade att flytta om anslutningarna i parallelporten, och även att bombardera &h378 med &hFF...
testa att koppla dioden till "skalet" på kontakten annars, den är oxå jord. annars är lysdioden pajj, eller så har du gjort något galet 🙂
June 6, 2001
Jag skickade värdet 255 till 378h (888) har jag för mig.
Här är en sida med källkoder och programmen
December 15, 2001
QBASIC kanske inte pallar parallelporten lr ngt sånt, så jag tänker prova följande i ASM:
mov dx, 0378h ;port
mov ax, 00FFh ;data
out dx, ax ;skicka data till port
Jag har ett program(port.exe) som gör det där en gång, och sedan pausar(tills man tryckar på ngn knapp)...
Ska bara se om jag kan rota fram några kablar...Vi har lite kasst med sånt där...
Aja...ska kolla om dioden går på 3v oxå(hämta eltejp o tejpa ihop 2x1,5v)
1 Guest(s)