February 4, 2001
Offlinevet inte om frågan har tagits upp tidigare eller ej.
Mirabilis' ICQ Client Searches For Pirate Software!
I found this link through NeoWin.net, and it says that Mirablis is collecting data from your registry on your windows machine about illegal pirate software that may be installed.
"The registry value HKEY_CURRENT_USERSoftwareMirabilisICQDefaultPrefsAuto Update has been built in to Mirabilis' ICQ client since its first release."
"It has allowed the Mirabilis server to modify your ICQ client and send it commands when connecting to their servers. It's been seen to instruct PC's to send various components of the system registry to the ICQ servers periodically. This allows Mirabilis to see what software you have installed on your computer, serial numbers used, your name, your company and in some instances even your home address!"
To remove this, in registry editor find the key:
HKEY_CURRENT_USERSoftwareMirabilisICQDefaultPrefs and then change the value of Auto Update to "No"
December 20, 2000
OfflineFebruary 11, 2001
OfflineMay 27, 2001
Offline*suckar* Fattar inte vad företagen vinner på och "spionera" på användare. De borde vara glada över att deras program används istället för att skapa misstro för programmen.
Tänk bara vilket blåsväder Intel hamnade i när de ville ha serienummer på deras processorer. Så att varje dator skulle kunna gå och spåra via nätet....
Tacka vet jag Linux!
Där får man ordna som man vill och bestämma själv vad som ska vara tillgängligt för resten av världen och vilket som inte ska vara det...
[ Detta inlägg ändrat av Nierd 2001-05-30 23:47 ]
April 19, 2001
Offline2001-04-17 15:59, skrev TheGhozt:
Huhh. Tur jag inte f-nn den nycklen. Hade de sett vad jag har på min dator så ligger man nog väldigt illa till. Heh
Måste vara borttaget i ICQ 2000b Beta då..
ne den ska finnas i 2000b beta för jag hade nyckeln och jag har 2000b beta.....=(
July 16, 2001
OfflineAtt Mirabilis skulle spionera är inte speciellt troligt. Är det någon som har kollat och vet _säkert_ vad det är för slags information som skickas ut?
Det enda jag vet som händer ifall man har AutoUpdate på är att man får massa störande bannerers när man ska skicka ett meddelande.
Därför är det bra att direkt efter man installerat ICQ, kör Regedit och ändra Autoupdate till "No".
July 31, 2001
OfflineHär kan Ni läsa mer och ladda ner ett program som fixar till Autouppdateringen för er som inte vill göra det manuellt.
August 9, 2001
OfflineMen snälla, vad är ni rädda för? Ok, det är inte så kul att veta, eller snarare tror sig veta att någon spionerar på en men det är nog allt. Personligenså tror jag lika mycket på detta som "skicka vidare annars blir du borttagen" (som jokkling nämner ovan). Rent nonsens alltså som bara är till för att få stackare som har lite mindre olagliga saker på datorn att bli oroliga.
Om det nu skulle vara så att det ligger någonting bakom det här så vad kan hända? Ingenting, ICQ kan ju knappast sälja informationen vidare eftersom den är helt oanvändbar. Skulle företag kontakta polisen och säga att ICQ spionerar på användarna och nu har den hittat massa piratkopior hos någon. Inte nog med att själva spoineringen är olaglig, dessutom är det väldigt lösa grunder.

Log In